Porsche heeft besloten haar Macan voor de tweede maal een opfriskuur te geven. Daardoor komt de in essentie 7 jaar oude SUV weer wat frisser voor de dag. Een opgewaardeerd interieur en wat geschuif met de motoren moet de klant terug verleiden om voor de Macan te kiezen.
Een eigenaardige beslissing van Porsche, deze facelift van de Macan. Want het leek in steen gebeiteld dat de "kleine" SUV van het Porsche-gamma binnenkort een nieuwe generatie zou krijgen. Met de komst van een tweede facelift (in 2018 kreeg de Macan zijn eerste bijpuntsessie) is die zekerheid wat weg. Niet in het minst omdat de geruchten in de wandelgangen steeds luider lijken te insinueren dat de opvolger van de Macan volledig elektrisch zal zijn.
Kleine verschillen
Voor we die elektrische Macan op ons bord krijgen, laat ons eerst even kijken naar de Macan die je vanaf 2021 nieuw op je oprit kan parkeren. Daarbij vallen meteen de nieuwe voor- en achterbumpers op. In het geval van de GTS krijg je meer zwarte details. Het geeft de Macan een sterker offroad-voorkomen. Al zullen de meeste klanten nooit de verharde weg verlaten met hun Macan. Verder laat Porsche weten dat er standaard in totaal 14 kleuren beschikbaar zijn op je Macan, waaronder de nieuwe kleuren Papaya Metallic en Gentian Blue Metallic. Het nieuwe Python Green is dan weer exclusief voor de GTS met GTS Sport-pack. Liever een andere kleur? Dat kan gerust op bestelling. The sky is te limit.
Eveneens nieuw zijn de velgen. Het is te zeggen: Porsche brengt de diameter naar boven. Zo krijg je standaard op de Macan 19 duim velgen, de Macan S doet het met 20 duim en de GTS met 21 duim. 7 nieuwe velgdesigns tekenen present.
Strakker
Het interieur oogt, ondanks in essentie 7 jaar oud nog opmerkelijk fris in de Macan. De facelift brengt het geheel naar moderne tijden. Zo wordt de knoppenwinkel op de middenconsole vervangen door zwarte plaat met haptische feedback voor de functies. Niet per se handiger, wel visueel een stuk rustiger. Het stuurwiel, dat lijkt dan weer uit de nieuwe 911 te komen. Een knappe knipoog naar de sportwagen van het merk.
Centraal prijkt trouwens nog steeds een versnellingspook van aanzienlijke proportie. In die zin dat je in de nieuwe 911 tegenwoordig een keuzehendel krijgt niet groter dan je duim. In de opgefriste Macan is er nog een klassieke "trekpook". Al werd die een stuk kleiner én kan je er voortaan niet meer manueel mee schakelen. Die functie is voortaan exclusief voor de hendels achter het stuur.
Turbo = GTS
Motorisch schuift Porsche vooral met de namen van de Macan. Zo wordt de Macan Turbo geschrapt uit het aanbod... maar is 'ie er stiekem nog wel. Want de nieuwe topper van het gamma, de Macan GTS, heeft met 440pk uit zijn 2.9-liter V6 exact evenveel paarden als de uitgaande Macan Turbo. De Macan S, die puurt dan weer 380 pk uit dat motorblok. Niet toevallig het vermogen van de uitgaande Macan GTS. Volg je nog?
Wel nieuw is de instap-Macan. In die zin dat hij de laatste generatie van de 2-liter viercilinder turbobenzine van de VW Group gebruikt. Die 2.0 mag voortaan 265 pk naar de vier wielen sturen. Met een sprint naar de honderd van 6.2 seconden is die een stuk kwieker dan voordien. De strafste GTS heeft trouwens maar 4.3 seconden nodig voor diezelfde sprint.
De vernieuwde Macan start aan 65.515,45 euro. De Macan S kost minimaal 74.469,45 euro en de Macan GTS zet je minstens 91.167,45 terug.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen