Autonieuws: Officieel

Defender Works V8 Trophy II is eerbetoon aan klassieke Land Rover

De klassieke Defender is inmiddels ruim zes jaar uit productie, maar het model leeft duidelijk verder bij Land Rover. Dan hebben we het niet noodzakelijk over de nieuwe, meer luxueuze generatie, maar wel over de remakes onder de ‘Works’-noemer. Dit is daarvan de nieuwste inzending.

2016 betekende het einde van een tijdperk bij Land Rover. Toen rolde namelijk de allerlaatste klassieke Defender van de band, een model dat — mits hier en daar een lichte wijziging — al 68 jaar doorlopend in productie was. Een volledig nieuwe generatie vulde de leegte drie jaar later op, maar voor de liefhebber blijft de oer-Defender onvervangbaar. Dat zet Land Rover Classic zelf nog eens in de verf met deze ‘V8 Trophy II’.

Wintercamouflage

Zoals de naam al doet vermoeden krijgt de Defender Works V8 Trophy II het 5.0-liter V8-blok uit de rekken van JLR mee. In dit geval produceert het 405 pk en 515 Nm koppel, wat ons ruim voldoende lijkt voor iets zo rudimentair als een klassieke Defender. Schakelen gebeurt trouwens niet langer met de hand maar wel langs een achttraps ZF-automaat.

Image
Land Rover Defender Works V8 Trophy II 2022

Vanbuiten herken je de Trophy II dan weer aan zijn witte lak, gecontrasteerd met een dak in Narvik Black en een matzwarte motorkap en rolkooi. Verder lijkt het alsof de carrosserie in een soort wintercamouflage steekt, maar dat zijn eigenlijk afbeeldingen van de 23 onherbergzame locaties die de Defender in bijna 7 decennia overwonnen heeft. Daartoe behoren onder andere expedities in Laos en Peru, maar ook plaatsen van de Camel Trophy en de First Overland — voor de kenners.

Remake nummer drie

Zij die meteen dachten dat Land Rover de productie van zijn iconische terreinwagen terug opgestart had, moeten we enigszins teleurstellen. De 25 exemplaren die ze van deze Trophy II gaan bouwen, zijn allemaal gebaseerd op reeds bestaande Defenders van tussen 2012 en 2016 die gestript en opnieuw opgebouwd werden. Daarvan zullen er vijf pick-ups zijn, tien driedeurs 90’s en tien vijfdeurs 110’s. Je moet in het VK minstens 225.000 pond neertellen om er eentje op je naam te zetten, omgerekend zo’n 270.000 euro.

Image
Land Rover Defender Works V8 Trophy II 2022

Zoals de naam al doet vermoeden is het niet de eerste keer dat Land Rover dit doet, en stiekem ook niet de tweede keer. Zo pakte de Classic-afdeling net voor de lancering van de nieuwe Defender, in 2018, al uit met 150 exemplaren van de Defender Works V8 70th Edition, en volgde vorig jaar een eerste Trophy-versie in een oplage van 25 stuks. Deze Defender Works V8 Trophy II is dus de derde van zijn soort, waarvan er eveneens 25 gebouwd worden. Je moet je dan ook best haasten als je er eentje van wil, of je kan wachten en hopen dat ze volgend jaar gewoon een Trophy III maken…

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen