Autonieuws: Officieel

Officieel: Peugeot 2008 krijgt facelift met meer elektrisch rijbereik voor e-2008 (2023)

Peugeots compactste crossover gaat onder het mes, en nog geen klein beetje. De 2008 krijgt namelijk de nagelnieuwe snuit van grote broer 508 aangemeten, maar ook achter de façade verandert het één en ander. Zo pronkt de vernieuwde e-2008 met een efficiëntere elektrische aandrijflijn die we stiekem al even kennen.

Zij die het elektronieuws op de voet volgen, merkten de afgelopen maanden de ene na de andere update op bij de Stellantis-merken. Zo pakte de elektrische Peugeot e-308 eind vorig jaar uit met een nieuwe, efficiëntere elektromotor die druppelsgewijs zijn intrede maakte in de rest van het gamma. De vernieuwde DS 3 E-Tense was als eerste aan de beurt, gevolgd door de Peugeot e-208, de Opel Mokka Electric en gisteren zelfs nog de Citroën ë-C4(X). Twee keer raden wie dus als volgende aan de beurt is — en nee, het is niet de Opel Corsa-e.

Meer elektrificatie op komst

Dat moet dan de Peugeot e-2008 zijn en inderdaad: die gaat nu grondig onder het mes. Zo krijgt ook de elektrische crossover dezelfde elektromotor mee waar zijn broertjes en zusjes al van mochten genieten, en die krikt het vermogen op naar 156 pk en 260 Nm koppel. Daarnaast zou de krachtbron ook wat efficiënter met zijn stroom moeten omspringen, maar dat is niet de enige factor die de vernieuwde e-2008 een groter rijbereik geeft. Zo groeit de accu ook van 50 naar 54 kWh, alles samen goed voor een actieradius van 406 kilometer — ruim 60 kilometer meer dan voorheen.

Image
Peugeot 2008 facelift 2023

Ook de Peugeot 2008-zonder-e wordt natuurlijk herzien, al blijven de onderhuidse wijzigingen daar voorlopig beperkt. Reken dus nog steeds op een 1.2-liter driecilinder benzinemotortje met 100 of 130 pk, of een 1.5-liter dieselblok met 130 pk. Er is echter meer nieuws aan de horizon, want Peugeot belooft dat de 2008 begin volgend jaar een zelfopladende hybride aandrijflijn onder de kap krijgt. Die zou het schoppen tot 136 pk en moet tot 15% brandstof besparen, terwijl je in de stad de helft van je kilometers elektrisch zou kunnen afleggen. Die cijfers doen dus vermoeden dat het om dezelfde motorisatie gaat die eerder al aangekondigd werd voor de 3008 en 5008.

Slagtanden worden klauwen

Een facelift is echter niet compleet zonder wat uiterlijke wijzigingen, en ook op dat vlak is deze vernieuwde 2008 het vermelden waard. Zo zoekt de snuit aansluiting bij de zopas gefacelifte 508, dus ook deze crossover ruilt zijn LED-slagtanden in voor LED-klauwen. Ook de koplampen en de grille steken in ’t nieuw, en achteraan kijken we eveneens aan tegen andere lichtunits waar de merknaam languit tussen geschreven staat. Een setje futuristische velgen maakt het plaatje af, en daarvoor ging de 2008 dan weer spieken bij de scherp gelijnde 408.

Image
Peugeot 2008 facelift 2023

Binnenin zijn de wijzigingen van minder opvallende aard. Reken bijvoorbeeld op een nieuw keuzehendeltje voor de automaat, terwijl het centrale aanraakscherm van 10 inch voortaan standaard aanwezig is. De basisversies moeten het echter nog steeds stellen met analoge tellers terwijl het digitale i-Cockpit-display van de partij is op de Allure en over 3D-functionaliteit beschikt in de GT. Wat je daarvoor allemaal moet betalen, weten we op dit moment nog niet.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen