
Peugeot lanceert met de 408 een fastback-variant van haar 308. Compleet met expressieve looks en plug-inmotoren onder de kap.
Net toen je dacht dat autobouwers zowat alle koetswerktypes hadden bedacht komt gigant Stellantis met een nieuwe vorm aandraven, dat van de opgehoogde stationwagen met coupé-derrière. Citroën C5 X mocht als eerste dat segment aansnijden, nu volgt Peugeot met de 408.
Kofferkwestie
Waar Citroën C5 X zich nog wil profileren als een gezapige lange-afstandstourer, gebruikt Peugeot 408 dezelfde fundamenten om voluit de kaart van dynamiek te trekken. Met zijn 4.69 mag hij dan wel 12 centimeter korter zijn dan die andere Fransoos, de wielbasis van 2.78 meter is identiek. Tegenover stalgenoot Peugeot 308 is deze 408 wel een serieuze grob groter. Zo is hij vlot 32 centimeter langer dan 308 Berline en zelfs nog 5 centimeter langer dan 308 SW. Qua wielbasis is deze 408 dan weer 6 centimeter langer dan de 308 SW.

Hoewel dus groter dan zo'n 308 SW stationwagen, heeft de coupé-derrière van deze 408 natuurlijk zijn impact op het laadvolume. Desalniettemin is zijn koffer een aardige 536 liter groot (max 1.611 liter). Al is dat minder dan de 608 l (max 1.634 l) die je in de 308 SW krijgt. Wie mooi wil zijn moet lijden. Dringend tijd dus om even dat design onder de loep te nemen!
Nieuwe bazen, nieuwe lijnen
Peugeot heeft tegenwoordig een nieuwe designbaas aan boord en het lijkt er op dat hij met deze 408 zijn visitekaartje neer wou zetten. Dit is een auto waar je even tijd voor nodig hebt. Met scherpe lijnen rondom, een laag verhoogd koetswerk en een platgeknepen bips. Peugeot noemt het een fastback, wij noemen het een stationwagen met coupébips op stelten. De kortere overhangen tegenover die van broeder Citroën C5 X geven deze 408 een snediger voorkomen. Lanceringskleur Obsession Blue staat de 408 alvast voorbeeldig. Net zoals de 20-duim (!) velgen die je op deze 408 kan krijgen. Geen vrees, er zijn ook velgen in een maatje kleiner. De kleinste exemplaren meten 17-duim.

Zo vernieuwend de buitenkant. Zo herkenbaar het interieur van deze 408. Al kan je moeilijk de nieuwe 308 betichten van een saai interieur te hebben. 408 neemt het dashboard van die 308 integraal over waardoor je ook hier Peugeots i-Cockpit krijgt met hooggeplaatste digitale instrumentencluster, petieterige stuurtje en 10-duim infotainmentscherm. Een automaat is standaard op deze 408, waardoor de designers de middentunnel lekker strak konden houden. Daarenboven pochen de ingenieurs dat inzittenden geen last mogen ondervinden van de coupélijnen van deze 408. Omdat het dak eigenlijk pas achter de achterbank een schuine duik neemt zou er ook achterin genoeg plaats moeten zijn voor volwassenen.
EV in het achterhoofd
Bij zijn lancering komt de 408 beschikbaar met een resem aan motoren. Ontbreekt in dat lijstje: een diesel. Waardoor de 408 het exclusief met benzine doet. Althans, tot de komst van de elektrisch e-408 in 2023. Instappen doe je alvast met de overbekende 1.2-liter driecilinder van PSA/Stellantis. Die is in deze 408 130 pk sterk en gebruikt een achttrapsautomaat. Fiscaal voordeel? Dan moet je bij de plug-inhybride terecht. Of beter: bij de 2 plug-inhybrides. Zo is er de Hybrid 180 en de Hybrid 225. Beide varianten gebruiken dezelfde 1.6-liter viercilinder, elektromotor en accu van 12.4 kWh in de basis, bij de Hybrid 180 bedraagt het systeemvermogen echter 180 pk en bij de Hybrid 225 (je raadt het nooit) 225 pk.

Hoewel Peugeot vandaag al de 408 aan het grote publiek voorstelt, is het nog tot 2023 wachten voor de auto zijn weg vindt richting onze wegen. Zoals eerder aangehaald zal Peugeot in de loop van volgend jaar ook de e-408 voorstellen. Specificaties over die elektrische variant hebben we vooralsnog niet.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 14 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 19 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden