Rij je al sinds jaar en dag een Land Rover Discovery maar kan de nieuwste generatie je niet bekoren? Dan is er nu een alternatief, al komt dat uit onverwachte hoek. Hyundai heeft namelijk zijn gloednieuwe Santa Fe voorgesteld en die gaat resoluut voor hoekige lijnen… Waardoor hij wel een moderne Discovery 4 lijkt.
Vijf jaar is niet veel in mensenjaren, en in autojaren evenmin. Toch is het nu al tijd voor een nagelnieuwe generatie voor de Hyundai Santa Fe, een auto die we in zijn huidige vorm pas sinds 2018 kennen. Dat zou je echter bijna gaan vergeten, want stiekem moet je in onze contreien je best doen om een Hyundai Santa Fe van gelijk welke generatie in het wild te spotten. Heel populair was de forse SUV hier namelijk nog nooit, maar daar wil deze vierde telg alles aan gaan doen.
Hyundai Santa Discovery
De werkwijze van deze nieuwe Hyundai Santa Fe is dan ook simpel: hij gaat ons inpakken met zijn looks. Zo neemt de nieuwkomer de rechtlijnige designtaal van bijvoorbeeld elektrisch broertje Ioniq 5 over, maar blaast hij die op tot het formaat van een uit de kluiten gewassen SUV. Kijk bijvoorbeeld maar naar zijn eenvoudig vierkante proporties, zijn puntige wielkastranden of zijn pixel-verlichting die voor de gelegenheid een H-patroontje aanneemt om je aan de merknaam te herinneren. Dat laatste is misschien maar goed ook, want anders had je misschien gezworen tegen een alternatieve opvolger van de Land Rover Discovery 4 aan te kijken. Enkel de kenmerkende knik in de daklijn ontbreekt daarvoor, maar die heeft de Santa Fe blijkbaar helemaal niet nodig…
We nemen het woord “balzaal” misschien wel eens te vaak in de mond, maar in het geval van deze Hyundai lijkt dat niet gelogen. Zo vind je een gigantische, vlakke laadvloer achter de twee voorste zitpaatsen, of toch wanneer je de tweede en derde zitrij neerklapt. Zo belooft Hyundai alvast dat deze Santa Fe opnieuw een zevenzitter wordt, en wel eentje met de beste zitruimte in zijn klasse. Precieze cijfers over die ruimte krijgen we echter nog niet, maar we kunnen wel al zeggen dat het niet moeilijk wordt om die ruimte vol te stouwen. De achterklep is namelijk zo breed, dat het wel lijkt alsof de hele achterpartij van de auto gepeld wordt wanneer je er iets in kwijt wil.
Terug als plug-in?
Toch zou je voorin over flink wat technologie en luxe moeten gaan beschikken. Zo krijgt het model zijn bestuurdersdisplay en infotainmentscherm in één gebogen plaat — BMW, iemand? — terwijl het stuur ons stiekem opnieuw doet denken aan de modellen van Land Rover. Dat doet de middenconsole des te meer, want daar vind je twee handige draaiknoppen voor de klimaatregeling naadloos geïntegreerd in een eigen schermpje. Gelukkig hebben de Koreanen opnieuw de nodige ‘H’-tjes verborgen in het design als geheugensteuntje, zoals in de vorm van de ventilatiesleuven of zelfs de sfeerverlichting met zijn rechtopstaande beentjes aan weerszijden en een horizontale ligger over de breedte van de hele cabine.
We hadden je maar al te graag verteld wat er onder de kap van deze Hyundai Santa Discovery schuilt, maar dat mogen we momenteel nog niet weten. De constructeur houdt namelijk vast aan zijn gewoonlijke onthullingsstrategie waarbij ze eerst het design tonen en nadien pas de technische gegevens vrijgeven. De kans lijkt ons echter groot dat de belangrijkste reden om voor deze Hyundai te gaan en niet voor een Land Rover, onderhuids ligt. De huidige full-size Discovery is er namelijk niet als hybride, terwijl de uitgaande Santa Fe verkrijgbaar was als full hybrid én als plug-in hybrid. Wij zouden er dus onze Koreaanse wons én Britse ponden op verwedden dat dat voor deze nieuwe generatie opnieuw het geval wordt. We leren het in augustus, wanneer alle informatie officieel vrijkomt.
Reacties
door K
door Frits van Hensberg
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen