Exterieur : Range look-a-like
Land Rover kondigt deze nieuwe Discovery aan als de vierde generatie, wat dus doet vermoeden dat je een volledig nieuw model kan verwachten. Deze verwachting wordt wel meteen de kop in gedrukt wanneer je bemerkt dat er aan de vorm van de Discovery niets essentieels veranderd is ten opzichte van zijn voorganger. Het geheel oogt (voor de kenner althans) echter wel volledig anders wat komt door de andere details en afwerking van het exterieur. Zo is de voorbumper meer afgerond en is de grille, die voorheen werd uitgevoerd in dezelfde kleur als de rest van het koetswerk, voorzien van twee chroomkleurige, dwarsliggende spijlen. Om het geheel af te werken kregen de voorlichten een krul LED verlichting aangemeten. Smaken verschillen, maar ik moet eerlijk toegeven dat de vorm van die LED-krul, in tegenstelling tot de rest van de veranderingen, me niet echt kan bekoren.
In profiel valt op hoe de stootlijsten, die voordien in zwarte plastiek waren uitgevoerd, nu voorzien zijn van een laagje metaalkleur. Allemaal zeer mooi, maar het maakt het grote koetswerk toch weer een pak kwetsbaarder. De achterlichten kregen ook een opfrisbeurt en zijn nu ook voorzien van LED technologie. Resultaat van deze wijzigingen is dat de Discovery een heel stuk chiquer oogt dan voorheen het geval was. Het gebeurde zelfs één maal dat iemand me kwam vragen of dit de nieuwe Range Rover was. Toegegeven, het ging hier niet om een autokenner in hart en nieren, maar ik durf er gif op innemen dat diezelfde vraag niet gesteld zou geweest zijn over één van de vorige generaties Discovery.
Interieur : ruimte te over
Het interieur van de Discovery 4 is net zoals het exterieur voorzien van een grondige oprfrisbeurt die er voor heeft gezorgd dat het geheel meer premium oogt. Vooral het gebruik van betere en meer stijlvolle materialen draagt hiertoe bij. Het dashboard krijgt bovenaan een afwerking in leder en de andere delen zijn uitgevoerd in een hoogwaardiger kunststof dan in de vorige generatie. De bedieningstoetsen voor de klimaatregeling en andere comfortfuncties zijn wat meer opgeruimd waardoor het gebruik ervan veel eenvoudiger is geworden. Het centrale scherm bovenaan het dashboard herbergt alle mogelijke functies gaande van radio tot navigatie tot off-road instellingen. De bediening is zeer eenvoudig dankzij de touch-screen functie. Onder het scherm staan enkele grote ‘snelbedieningstoetsen’ die toelaten om snel naar een ander menu over te springen. Allemaal zeer handig en intuïtief te gebruiken. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat deze wagen is ontworpen voor terreingebruik. Wanneer je dan over het terrein aan het hobbelen bent is het bijzonder handig dat je, zelfs met handschoenen aan, op een zeer eenvoudige manier de instellingen van je navigatie of muziek kan aanpassen.
Neem je plaats achter het grote, multifunctionele stuurwiel is het net alsof je ‘on top of the World’ zit. Vanop je captain chair aanschouw je het overige verkeer en voelt je oppermachtig. De stevige stoelen zitten bijzonder comfortabel en het is geen onoverkomelijke opgave om de geschikte rijhouding te vinden. Enig minpunt is wel dat de zittingen iets te vlak zijn en je dus niet voldoende zijdelingse steun krijgt. Dit probleem wordt wel enigszins verholpen door de armsteunen die op de voorstoelen zijn bevestigd. Tussen de twee voorstoelen in vind je nog een zeer ruim bergvak waarin je bijvoorbeeld eten en drinken in kan steken tijdens een lange rit.
De achterbank biedt plaats aan drie volwassenen. De middelste zetel is dan misschien net niet even ruim als de twee buitenste zitplaatsen, toch is het ook op deze plaats aardig toeven in de Discovery 4. Ware het niet door het feit dat je dan als passagier mee kan genieten van het ruime uitzicht door de voorruit. De hoofdsteunen van de achterbank hinderen wel enigszins het zicht naar achteren waardoor je zou kunnen afvragen waarom ze er niet van die handige inschuifbare exemplaren hebben gestoken zoals in de vorige generatie Discovery of in de Range Rover Sport. Achja, het is slechts een detail.
Heb je meer dan drie kinderen of neem je vaak veel passagiers mee, dan is het zeker interessant om in de optielijst de derde stoelenrij aan te vinken. (kostprijs : € 1.270) Deze houdt in dat er in de koffer twee extra opvouwbare stoelen worden geïnstalleerd. Heb je ze niet nodig, dan klappen ze handig weg in de koffervloer. Ben je niet groter dan 1.70m, dan is valt de zitruimte op deze vouwstoelen nog best mee. Als je de derde zetelrij niet gebruikt heb je een gigantische kofferruimte van 1260 liter ter beschikking. Hier kan je gemakkelijk de bagage van vijf personen in kwijt waardoor de Discovery 4 een gedroomde reiswagen wordt voor kleinere gezelschappen tot vijf personen. De tweedelige achterklep is handig wanneer je snel iets in de koffer wil leggen. Volledig opengeklapt kan het onderste gedeelte wel storend zijn voor de kleinere medemens aangezien het dan lastig wordt om tot ver in de koffer te geraken zonder er in te moeten klauteren.
Kleerkast op speed …
Samen met de vierde generatie Discovery verwelkomt Land Rover een nieuwe motor in haar gamma. Voorheen was dit model enkel en alleen beschikbaar met een 2.7 TdV6 die met zijn 190pk en 440Nm bijna 13 seconden nodig had om tot de 100 km/h te komen. Dit was ronduit traag en wat extra kracht was dus meer dan welkom. De nieuwe 3.0 TdV6 wordt dus met open armen ontvangen. Land Rover gebruikt hetzelfde blok dat Jaguar voor het eerst in haar XF (S) lepelde . In de Discovery 4 3.0 TDV6 beschik je over 245pk en 600Nm aan koppel. Een test met de Jaguar XF S toonde reeds aan dat deze motor niet van de minste is en voor straffe prestaties kan zorgen. Echter, in de Discovery heeft hij een iets ander karakter. Daar waar hij de Jaguar bijna tot een sportwagen moet verheffen, vervult hij in de Discovery 4 eerder de nood aan kracht en souplesse om vlotter met het verkeer mee te kunnen. Hij kwijt zich dan ook uitstekend van deze taak. Volgens de constructeur zou hij nu nog maar 9.6 seconden nodig hebben voor het obligate sprintnummer. Nog altijd geen knalprestatie, maar wanneer je rekening houdt met de erbarmelijk slechte Cx-waarde of stroomlijn van 0.41 en zijn leeggewicht van 2.5 ton ljikt het allemaal zo slecht nog niet. (Ter vergelijking even meegeven dat de nieuwe E-klasse coupé hierin het beste scoort met een Cx van 0.24)
Het voelt ook aan alsof je nu wel degelijk over genoeg kracht beschikt. Reeds van onderin komt de Discovery vlot uit de startblokken en heb je nooit het gevoel dat hij adem tekort komt. Ook bij hogere snelheden weet de nieuwe motor te overtuigen. Inhaalmanoeuvres op de autosnelweg gebeuren zonder al te veel gemor. Zelfs bij snelheden tot 120 km/h en hoger lijkt de motor het niet zo nauw te nemen met het immense gewicht van de Disco. En dat komt het rijplezier alleen maar ten goede. Last but not least is ook de versnellingsbak erg bepalend voor het rijcomfort in eender welke wagen. Land Rover voorziet de Discovery 4 van een automatische 6-traps automaat. Deze kwijt zich op een sublieme wijze van zijn job. Bij hernemingen op de autosnelweg gebeurt het terugschakelen heerlijk vlot. De geluidsdemping is op topniveau wat maakt dat het motorgeluid nooit storend wordt, zelfs niet onder belasting. Dan hoor je enkel de inspirerende roffel van de krachtige V6 wat het rijplezier enkel ten goede komt.
Het grote pluspunt aan deze nieuwe motor is dat hij ook zeer efficiënt omspringt met brandstof. Zo lag het gemiddelde verbruik tijdens onze trip rond de 10 liter per 100km. Hou wel rekening met het feit dat autosnelweg kilometers eerder mild zijn voor het verbruik. Trek je de stad in dan moet je toch rekenen op zo’n 12 liter. Rijden met de Discovery is verder zeer eenvoudig. De bedieningselementen liggen allemaal mooi binnen handbereik en zijn zeer intuïtief te bedienen. Je hebt een goed zicht ronddom dankzij de grote raampartijen en de ruim bemeten zijspiegels. Stadsverkeer vergt enige gewenning in een mastodont als deze, een beetje zoals in het spreekwoord van de olifant in de porseleinkast. Gelukkig pleit het hoekige koetswerk tijdens een krap parkeermanoeuvre wel in je voordeel omdat het goed in te schatten valt. Ook biedt Land Rover hier enkele hulpmiddelen aan. Naast de conventionele parkeersensoren kan je in de optielijst ook een Surround Camera System aanvinken dat voorziet in vijf camera’s die een volledig zicht rondom weergeven op het navigatiescherm. Initieel bedoeld voor op het terrein, maar het komt dus zeker ook goed van pas in de stad tijdens het parkeren.
Trek je daadwerkelijk naast de geasfalteerde wegen dan zal de Discovery 4 je zeker niet teleurstellen. Het Terrain Response systeem beschikt over verschillende settings die elks op hun eigen manier de remmen en het aandrijfgeheel sturen voor verschillende types van ondergrond. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen algemeen gebruik, gras/grind/sneeuw, modder en sporen en een zandige ondergrond. Een volledige uiteenzetting van de werking van het systeem zou ons te ver leiden.In de praktijk komt het er op neer dat elk van de settings er op zijn beurt voor zorgt dat je in de gegeven omstandigheden steeds over de maximale capaciteiten van de wagen kan beschikken.Vergeet wel niet de juiste banden op te leggen als je het terrein in trekt. Doe je dat niet, dan halveer je al meteen je kans op een succesvolle doortocht!
Ter aanvulling twee filmpjes van Land Rover zelf waarin in het eerste filmpje het Terrain Response systeem wordt gedemonstreerd in de Freelander. In het tweede filmpje kan je de Discovery 4 aan het werk zien in het vernieuwde Rock Crawl programma.
Prijs en uitrusting…
Dat deze Land Rover geen koopje is, dat had je waarschijnlijk al wel zelf kunnen verzinnen. Het absolute basismodel, met de 2.7 TdV6 en manuele 6-versnellingsbak, kost zo’n € 46.100. Wil je met die nieuwe en krachtige 3.0 TdV6 rondrijden, dan ben je minimum € 55.900 kwijt. De door ons geteste HSE-versie kost in zijn standaardplunje € 60.200. Je Discovery 4 is voor deze prijs voorzien van de hele resem actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, xenonlampen, elektrische inklapbare en verwarmbare buitenspiegels. Wat betreft audio en hi-fi uitrusting beschik je in de HSE over een radio-cd met wel 100 luidsprekers die verder ook over een mp3 speler en ipod aansluiting beschikt. (zorg er wel voor dat je de juiste kabel bij je hebt om je iPod aan te sluiten want anders ben je niet echt veel met deze handige voorziening aangezien er verder geen AUX-aansluiting voorzien is in de middenconsole). Comfortabel zitten doe je in de lederen zetels die vooraan elektrisch verstelbaar zijn. De temperatuur wordt verder ook netjes op peil gehouden door de automatische airco.
Wil je graag nog meer luxe, dan zal je je tot de optielijst moeten richten. Jammer genoeg moet je zelfs in deze topuitvoering nog bijleggen voor zetelverwarming vooraan, toch wel een lacune vind ik. Verder zou je ook als vreemd kunnen beschouwen dat je moet opleggen voor een verwijderbare trekhaak gezien de capaciteiten van deze wagen en zo zijn er nog wel enkele items die onterecht in de optielijst lijken te staan.
De basisprijs en de kost van de verschillende interessante opties maken toch wel dat de Discovery binnen zijn segment één van de duurdere keuzes is. Kijk je bijvoorbeeld naar de Audi Q7 3.0 TDI 240pk ( € 60.450), BMW X5 xDrive30d (€ 54.300), Mercedes ML 350CDI (€ 56.507) en de Volkswagen Touareg 3.0 TDI 240pk (€ 52.890) dan merk je dat hij samen met de Q7 effectief als duurdere uit de strijd komt. Leg je echter zijn unique selling point, welke bestaat in zijn enorme veelzijdigheid op de weg en op het terrein en in zijn mogelijkheid om 7 personen comfortabel te vervoeren, op tafel dan kan je wel stellen dat deze prijs toch nog enigszins competitief is.
Besluit
In zijn nieuwe verschijningsvorm verschilt de Discovery 4 dan misschien niet zo fundamenteel van zijn voorganger. Toch slaagt hij er in een geheel andere sfeer te scheppen. Wederom neemt hij een beetje afstand van het pure off-roader karakter van vroeger, zonder echter zijn fenomenale terreincapaciteiten te verliezen. Meer van het goede dus. Dankzij de nieuwe 3.0 TdV6 motor kan hij zich meer dan ooit meten met zijn Duitse concurrenten. Misschien is dit wel the Best 4X4 by Far?
+ punten
pure klasse
prestaties
interieurruimte
- punten
onhandig in de stad
enkele uitrustingslacunes
LED-dagrijverlichting niet echt geslaagd
Land Rover Discovery 4 3.0TDV6
Motor: V6, 2993 cc turbo, 4 kleppen/cilinder, Pk: 245 pk, Vermogen: 180 kW, Koppel: 600 Nm, Overbrenging: 6-bak, automaat, Aandrijving: 4x4, Gewicht: 2.483 kg, Topsnelheid: 180 km/h, Sprint van 0 tot 100 km/h: 9.6 sec, Gemiddeld testverbruik: 10,9 liter, Prijs: 60.200 euro
Tekst: Alexander de Nys
Fotografie: Olivier Garmyn
Dank aan Land Rover Belgium
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen