Bijna 5% daalt de markt dit jaar als we de cijfers vergelijken met 2023. Oorzaken zijn er genoeg in een lijst van op elkaar volgende gebeurtenissen. Het kwalijke lijstje begon eigenlijk bij Covid, gevolgd door chiptekorten, een energiecrisis, oorlogen in alle uithoeken van de wereld en niet te vergeten een moeilijke politieke situatie in ons eigen land die veel onzekerheid creëert. Eigenlijk is een verlies van 5% nog redelijk, als je er zo over nadenkt.
Veel verliezers, EV wint wel
Opvallend: heel wat volumemerken verliezen big time. Zo krijgen de Stellantis merken zware klappen (Peugeot -31%, Citroën -26%, Opel -33% en Fiat -41%). Maar ook andere volumemerken delen in het verlies. Kijk maar naar de dalende volumes bij Ford (-30%), Renault (-11%) en Nissan (-8%).
Wat wel opvalt is dat de merken die veel EV’s aanbieden stand houden of zelfs groeien. BMW blijft als marktleider heer en meester en groeit bijna 5%, maar ook Volvo gaat er dankzij de EX30 met ruim 23% op vooruit net als Tesla met +36% en Hyundai met +10%. Lotus teert nu bijna helemaal op een elektrische aanbod en groeit maar liefst 130%! Ook bij de Chinese merken is het groot feest. Dat bewijzen de cijfers van onder andere MG (+11%) en BYD dat de kaap van 2.000 registraties overschrijdt en daardoor nu al groter is dan Polestar, Jeep en Honda.
Het mag iets kosten
Met BMW, Audi en Mercedes in de top 4 van de hitlijsten mag het niet verbazen dat België vooral als premium-markt wordt beschouwd. Maar het meest opvallend is misschien wel het succes van de supercars, en dat op een moment dat de economie kreunt. We vernoemden al Lotus dat gigantische sprongen maakt maar het is vooral bij de uiterst exclusieve merken dat de bestellingen blijven komen. Dat bewijst alvast deze top 10 van 2024, en de evolutie versus 2023:
- Ferrari: 139 inschrijvingen (+19%)
- Lamborghini: 91 inschrijvingen (+52%)
- Aston Martin: 78 inschrijvingen (+70%)
- Bentley: 56 inschrijvingen (-42%)
- Rolls-Royce: 21 inschrijvingen (+75%)
- McLaren: 16 inschrijvingen (+60%)
- Morgan: 12 inschrijvingen (+20%)
- Rimac: 1 inschrijving
- Dallara 0
- Bugatti 0
De rijken worden rijker?
Het lijstje hierboven is niet eens sluitend (er zijn ongetwijfeld nog een pak belachelijk dure Mercedessen en BMW’s die we mee in rekening moeten brengen) maar het mag duidelijk zijn dat er nog voldoende interesse is in exclusieve bolides. 139 Ferrari’s en 21 Rolls-Royce modellen die op 10 maanden tijd zijn ingeschreven, dat is echt ridicuul veel voor een klein landje als België.
Als autofans kunnen we daar alleen maar blij om worden maar het zegt toch iets over de ongelijkheid die bestaat onder het koperspubliek. En vergis je niet; het is niet omdat er van het meest exclusieve merk Bugatti geen enkele is ingeschreven, dat er geen verkocht is. Zulke klanten zetten de wagen namelijk niet noodzakelijk op kenteken, of hij kan in het buitenland zijn ingeschreven, of gewoon in de woonkamer staan. Interesse en verkoop is er in ieder geval genoeg, zo bewijst ook het verhaal achter bijvoorbeeld de Bugatti Turbillon.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen