Suzuki heeft zijn eerste elektrische auto klaar — en nee, je leest hier geen bericht uit 2010. Het merk heeft namelijk eindelijk ook een EV en die e Vitara wordt er meteen eentje om rekening mee te houden. Zelfs indien je in Europa leeft want ook wij mogen deze Suzuki verwachten, al blijft die hier waarschijnlijk niet alleen.
Begin vorig jaar ging bij Suzuki het doek van een primeur. Toen stelden de Japanners namelijk hun eVX Concept voor en die gaf een voorsmaakje van wat uiteindelijk hun allereerste productie-EV moest worden. Daarmee waren ze, toegegeven, best laat want landgenoot Nissan bouwt al dik tien jaar EV’s en zelfs Toyota ging al overstag voor de elektrische golf… Maar goed: beter laat dan nooit, zeggen ze wel eens.
Snaarstrakke Suzuki
Hier is-ie dus: de productieversie van die eVX Concept. Die gooit niet alleen het ‘Concept’- maar ook het ‘VX’-deeltje genadeloos uit zijn naam en komt met iets dat ons bekender in de oren klinkt. Hij gaat namelijk e Vitara heten, al kijk je hier duidelijk niet gewoon naar een oude Vitara met een elektromotor onder de kap. De e Vitara is zelfs 10 centimeter langer dan de Vitara op verbranding terwijl hij qua design duidelijk verder bouwt op het studiemodel dat eraan voorafging. Reken dus op blokkige proporties en Y-vormige verlichting terwijl de designers zelfs nog verborgen deurgreepjes achteraan hebben toegevoegd.
Binnenin wordt het allemaal zelfs nog beter, vooral naar Suzuki-maatstaven. Daar vind je momenteel nog eerder functionele en ietwat budgetbewuste interieurs in het gamma maar deze e Vitara voegt daar snaarstrak design aan toe. Daarin vonden ze zelfs plaats voor zo’n moderne, doorlopende schermpartij waarin het bestuurdersdisplay en het infotainmentsysteem een thuis vinden. Hun precieze diameters mogen we nog niet weten maar één ding is zeker: die schermen blijven niet alleen. Zo vind je eronder nog een balkje met sneltoetsen terwijl er ook in de middenconsole nog fysieke knoppen verwerkt zitten — zo zien we het graag, Suzuki!
Dit of een Toyota… bZ2X?
De draaiknop in die middenconsole bedient dan weer de aandrijflijn en die is natuurlijk in alle versies zuiver elektrisch. Daarvoor ontwikkelde Suzuki een gloednieuw platform onder de noemer HEARTECT-e en daar passen voorlopig drie aandrijflijnen in. Zo kan je de e Vitara straks krijgen met 144 pk en 189 Nm koppel op de voorwielen en een batterijpakket van 49 kWh onder de bodem. Daarboven staat een versie met een 61 kWh-accu die 174 pk en 189 Nm koppel produceert en topversie AllGrip-e gebruikt diezelfde accu, maar voegt een tweede elektromotor toe voor vierwielaandrijving bij 184 pk met 300 Nm koppel.
Over het rijbereik zwijgen de Japanners voorlopig in alle talen maar wat we wel al mogen weten, is dat de e Vitara in India gebouwd zal worden. Daar blijft hij echter niet want in de zomer van 2025 moet de elektrische crossover naar ons eigenste Europa komen. Dat doet hij stiekem trouwens niet alleen want daarnet hadden we het nog over die andere laatkomer, Toyota, en daarmee slaat Suzuki voor deze e Vitara de handen ineen. Kijk maar eens naar de ‘Urban SUV’-conceptcar die zij eind vorig jaar onthulden en maak ons wijs dat we straks geen versie van deze Suzuki met een Toyota-logo en iets als ‘bZ2X’ achterop mogen verwachten…
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen