Rijtest

Rijtest: Suzuki Vitara facelift (2018)

Suzuki parkeert de vernieuwde Vitara in het uitstalraam, dus gaan wij er even mee op uitstap.

Al sinds de jaren 80 is Vitara een naam die ze bij Suzuki koppelen aan hun terreinwagenmodel. Niet zo klein als de Jimny, niet zo plomp als eender welke andere SUV. Bij de laatste generatie ging het reservewiel echter van de achterklep en ging de totale hoogte een pak omlaag. Weg pure terreinwagen, welkom SUV-looks.

vitaliteit

Niet zomaar een SUV, wel eentje die je fluks toelacht in het rood, turkoois of zelfs geel. Die kleuren kan je desgewenst combineren met een parelzwartgekleurd dak, een optiepolitiek die we niet van de Japanners gewend zijn. Daar blijft het trouwens niet bij, wie dat wil kiest voor het Urban Pack met extra rode accenten rondom rond.

Niet zo voor onze testwagen echter, wij kregen een splinternieuw exemplaar in het Galactic Grey met Cosmic Black dak mee. Daardoor oogt de Vitara een beetje braaf en euh... kleurloos. Toch maar even voor een felle kleur op deze SUV kiezen, zolang het kan.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

Met een lengte van 4,18 meter is hij net iets kleiner dan een Renault Captur. Nochtans lijkt hij groter te zijn dan zijn compacte afmetingen doen vermoeden. Zou het door de grille en zwarte opzetstukken komen?

Maar dat is niet het enige waaraan je onze Vitara herkent. De facelift bracht de ontwerpers ertoe de voorbumper een stuk minder "offroad" te laten ogen. Stoer is hij nog steeds, misschien zelfs iets meer dan voorheen. Achteraan is de wijziging opvallender. De achterlichtunits ogen tegenwoordig uniform rood, waar vroeger oranje en grijs voor respectievelijk knipperlicht en achteruitrijlicht opvallend aanwezig waren. Wij zijn alvast fan, ze doen ons onwillekeurig een beetje denken aan de Outlander, al kan dat aan de scherpe snit naar de nummerplaat toe liggen.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

Binnenin werden wat materialen aangepast, zodat je niet langer het gevoel hebt in een hardplastic doos te zitten. Ook een nieuw klokje siert de middenconsole. Straf hoe fel een paar materiaalkeuzes het verschil maken. De Low/High keuze van de zetelverwarming waarvan onze testwagen voorzien was, laat je achterwerk echter nog altijd kiezen tussen een hete handdoek en een zomerse barbecue.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

alleterrein

Hoewel de Vitara meer SUV dan 4x4 is dan zijn voorgaande generaties, hebben ze bij Suzuki toch nog altijd een tikkeltje zin om hem door de modder te duwen. Zo hebben ze een AllGrip vierwielaandrijvingssysteem dat je komt helpen als je je op minder vlak terrein begeeft. Het kost 2.000 euro meer dan een voorwielaangedreven versie en voorziet je dan van een knop in de middenconsole waarmee je tussen 'Snow'- en 'Sport'-modus kan kiezen. Verder heb je ook een automatische stand - wanneer je geen zin hebt om te kiezen - of de Lock-stand. Die laatste past ESP en andere rijhulptechnologieën aan om je zo los te rijden uit vettige sneeuw of modderpoelen, als de 'Snow'-modus niet voldoende blijkt.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

Met de Sport-modus stuur je dan weer wat extra vermogen naar de achterwielen, waardoor de Vitara een tikkeltje sportiever aanvoelt. Het blijft familie van de Swift Sport natuurlijk. Daarnaast installeert Suzuki ook een 'Hill Descent Control"-knop, waarbij het ESP je begeleidt bij het afdalen van een heuvel en waar nodig wat extra gaat remmen.

turboturbo

Met de intrede van de facelift wuifde Suzuki de atmosferische 1.6 uit. In de plaats komt een 1.0 BoosterJet met turbo, goed voor 111 pk. Hier hadden we echter wel het geluk aan onze kant, want wij konden de 1.4 BoosterJet rijden, voorzien van 140 pk. Het blok van de Swift Sport zeg maar. Niet dat we daarmee plots racewagenallures kregen, want hij werd gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak, die de wagen in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/u brengt. Dat doe je met een manuele versnellingsbak overigens even snel. We haalden met onze automaat een verbruik van 7,2 l/100 km, al moeten we wel zeggen dat de auto met 25 kilometer op de teller nog niet uit rodage was toen we hem ophaalden.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

budgetsuv?

De Suzuki Vitara 1.0 4x2 mag dan wel beginnen bij een slim gekozen 15.799 euro, onze Vitara 1.4 GLX 4WD AT komt op een dikke 28.499 euro. Dat is al een stevige prijs voor een Japanse SUV van dit kaliber. Ware het niet dat hij dan al is uitgerust met allerhande rijhulpsystemen, zoals remassistentie, dodehoeksensor, lane departure warning, Adaptive cruisecontrol en achteruitrijcamera in combinatie met rear cross traffic alert. Dat laatste is handig bij het parkeren, misschien meer dan de parkeerassistent die andere merken aanbieden. Een Vitara 1.4 zonder 4WD en automatische transmissie heb je al voor 24.999 euro. Trouwens, Suzuki is er als de kippen bij om je een fikse korting te bieden, nog voor je de concessie binnen bent gestapt. Dus een offerte aanvragen is de boodschap.

Image
suzuki vitara facelift 2018 test autofans

conclusie

De facelift van de Vitara vijlt de scherpe kantjes wat af. Hij oogt wat properder en een simpele aanpassing aan de achterlichten lijkt ons al voldoende om meer klanten richting dealer te trekken. Als ze dan nog eens instappen in de Vitara, krijgen ze een interieur dat er gezelliger uitziet dan voorheen. De driecilinder 1-liter weet te overtuigen in de Swift, in de Vitara zal dat niet anders zijn. Al prefereren wij stiekem toch deze 1.4 Boosterjet.

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrengingautomaat, 6 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 220 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs basismodel€ 15 499
0 tot 100 km/u10.20 sec
Min. kofferinhoud375 L
Max. kofferinhoud710 L
CO2-uitstoot143 g/km
BIV€ 512
Rijtaks219

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen