Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT 4WD (2019)

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

Hyundai vernieuwde vorig jaar de Santa Fe. De grootste SUV van het merk onderging een gedaanteverwisseling en komt nu meer zelfzeker voor de dag. Uitgesproken genoeg om de file te trotseren?

Hyundai mag dan in Europa focussen op de Tucson en vooral de Kona, in de Verenigde Staten doet de Santa Fe het goed. Dat was ook de oorspronkelijke bedoeling toen ze het model met de naam van de hoofdstad van het Amerikaanse New Mexico lanceerden, 18 jaar geleden nu al. Het was het begin van de trend, met de X5 en deze Santa Fe voorop.

bij de groten

Nu, een volwassen leven later, zit de Fé aan zijn vierde generatie. Die groeide 7 centimeter, met een groei voor de wielbasis van 6,5 centimeter. Daarmee gomt hij de vroegere Grand Santa Fe naar de geschiedenisboeken. Niet dat je hem nu enkel met zeven zitplaatsen kan kopen, dat maakte een blik in de koffer snel duidelijk. 625 liter kan je laden zonder die derde zitrij, goed voor een plaatsje bovenin het segment. De Kodiaq-Tarraco-Tiguan Allspace-drieling is nog altijd een stukje ruimer als het op bagage stouwen aankomt.

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

Met de generatiewissel is ook het interieur weer helemaal mee. Een tablet op de middentunnel, digitaal instrumentenpaneel inclusief head-up display, het zit er allemaal op. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteitsverbetering voor de materialen. Er is net iets meer aandacht besteed aan de details, terwijl de vorige generatie vooral naar de Amerikaanse klant keek met zijn grote oppervlakken en dikke kussens.

dwarsrijders

Rijhulpsystemen hebben ook een plaatsje in je Santa Fe. Met de Lane Assist, dwarsverkeerassistent bij het parkeren en automatisch blokkeren van de achterdeuren nadat je geparkeerd hebt, zodat de achterste passagiers niet verongelukken bij het uitstappen. Ohja, mocht je af en toe je peuter vergeten in het kinderzitje, ook daar hebben ze bij Hyundai een verklikker voor.

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

Gaan we rijden, dan hebben we alleen keuze tussen en diesel en ... een diesel. Hyundai mag dan wel inzetten op hybride en waterstof, voor de grootste bouwen ze nog met plezier een dieselmotor in. Er is een 2.0 CRDi met 150 pk maar wij reden met de 2.2 CRDi, voorzien van 200 pk. Met de keuze voor dieselmotoren snap je meteen ook wat het doel is van de Santa Fe; lange afstanden rijden en kilometers malen. Nochtans krijg je nooit het idee dat je met een sponzige ophanging of slappe sturing op weg bent, integendeel. De wagen stuurt lekker strak - voor zulk een formaat auto - door de bocht en krijgt ook Hyundais H-TRAC vierwielaandrijving mee om de grip op de wegen te verzekeren.

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

dieselkeuze

Dat Hyundai voor een diesel kiest, schreeuwt die motor als het ware van de daken. Je hoort hem gewillig in toeren gaan en je krijgt het nodige rumoer door tot in het interieur, doe ons dan toch maar liever een benzine voor hetzelfde vermogen. Het blok gaat dan ook al een tijdje mee en we hebben de indruk dat voor onze Europese markt geen al te grote investering werd gedaan om de Santa Fe van een compleet nieuw blok te voorzien op dit vermogensniveau. De achttrapsautomaat kan dan weer wel mee met de tijd en tempert het naarstige dieselgekletter wat door zacht en vlot te schakelen.

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

Hyundai zet de Santa Fe bovenaan het gamma met een vanaf-prijs van 39.999 euro. Je krijgt dus nog wat wisselgeld terug op je afgeronde cheque. De 2.2 is er enkel als topuitvoering, direct voorzien van 4WD, voor 51.199 euro. Wil je er de auttomaat nog even bij, dan heb je 52.949 euro in je portefeuille zitten. Veel meer geld dan een Skoda Kodiaq - ook al kost de RS-versie daarvan zowat hetzelfde - en een prijs die meer richting BMW's X3 of Audi's Q5 gaat. Voordeel van de Hyundai is dat hij direct bijna compleet uitgerust wordt en ook meer laadruimte biedt dan de laatstgenoemde Duitse SUV's.

Rijtest: Hyundai Santa Fe (2019)

conclusie

Een hele schoolcarrière geleden werd de Santa Fe geboren. Hij effende het pad in een nieuw segment en verwerd tot een model dat we nu zien als een relatief goedkoper alternatief voor de premium SUV's op onze markt. De dikke diesel kan hem parten spelen waar andere merken een fiscaal vriendelijke hybridevariant aanbieden. Rijcomfort is zijn grote troef, de veiligheidssnufjes zijn de snoepjes die ook de andere inzittenden een extra gevoel van veiligheid geven.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws