Ford heeft een primeur beet. Zijn Transit Custom had namelijk eerder al een plug-inhybride aandrijflijn en er was ook altijd al een Nugget-camperversie van het busje verkrijgbaar, maar de combinatie van de camper en de stekker kon je nooit eerder krijgen... Tot nu, want dit is de nieuwe Ford Transit Nugget.
Een paar weken geleden pakte Volkswagen uit met groot nieuws, want het zou binnenkort een camperversie onthullen voor de T7 Multivan... plug-inhybride! Toegegeven: het zou voorlopig nog om een studiemodel gaan maar toch kon dit uiteindelijk de eerste stekkerhybridecamper gaan worden... Maar niet als het van Ford afhangt.
Off-grid Netflixen
Zij hebben zopas namelijk het doek getrokken van de nieuwe Transit Custom Nugget, de kampeerversie van het welbekende busje. Net als bij de vorige generatie houdt die vast aan zijn L-vormige keuken, maar Ford sloeg samen met ombouwer Westfalia aan het denken over hoe ze de lay-out nog konden optimaliseren. Het resultaat is een compacte camper waar je gemakkelijk zou kunnen koken, vrij rondlopen en in- en uitstappen zelfs wanneer de twee dubbelbedden volledig opengeklapt zijn.
Bovendien zijn de twee roterende stoelen voorin standaard verwarmd, en kan je de verschuifbare acherbank optioneel eveneens laten voorzien van verwarming. Die laatste staat trouwens op rails zodat je hem met één hand kan veranderen in een bed. Verder krijg je standaard een tafel en stoeltjes mee, net als een douche om tegen de achterklep te installeren. Een set zonnepanelen op het dak zorgt dan weer voor de nodige stroom, en een 5G-modem voor je off-grid Netflix-vertier.
Jaartje geduld
Het interessantste moet dan echter nog komen, want Ford belooft dat de nieuwe Nugget voor het eerst verkrijgbaar wordt met een plug-inhybride aandrijflijn. Die maakt gebruik van de gekende 2.5-liter Atkinson-viercilinder en schopt het samen met een elektromotortje tot 232 pk, terwijl hij een voorlopig ongespecifieerd elektrisch rijbereik haalt uit een 11,8 kWh-accu. Over dat rijbereik is Ford nog zo onzeker omdat het op de plug-in-Nugget nog een jaartje wachten is, en het is nog niet helemaal duidelijk of ze een vergelijkbare Nugget-kuur plannen voor de zuiver elektrische E-Transit.
Aanvankelijk wordt de camper dan ook gelanceerd met een dieselmotor in het vooronder, die 170 pk naar de voorwielen stuurt. Versies met andere motoren of met vierwielaandrijving volgen eveneens. De bestellingen voor de diesel-Nugget openen in augustus, en begin volgend jaar komen de leveringen dan op gang.
Reacties
door FLP
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen