Een Porsche is altijd een snelle auto, maar er moet er toch eentje de snelste zijn. Die snelste Porsche kennen we nu want dit is de Taycan als Turbo GT. Hoe die zijn Turbo S-broertje dan nog overtreft, vraag je je af? Wat dacht je van dik 1.100 pk aan zuiver elektrisch vermogen…
Een dikke maand geleden nam Porsche zijn Taycan onder handen en vooral de Turbo S-versie sprong daarbij in het oog. Die kreeg er namelijk zomaar even een hele hothatch aan vermogen bij, goed voor een totaal van maar liefst 952 pk. Dat cijfertje kroonde de Taycan Turbo S terstond tot krachtigste productie-Porsche ooit, maar die titel mag hij nog geen maand later alweer afgeven… En wel aan één van zijn bloedeigen broers.
Snel, sneller, snelst
Dit is namelijk de Porsche Taycan Turbo GT, een gloednieuwe topversie voor de elektrische Stuttgarter. Die doet het net als de Turbo S nog steeds met twee elektromotoren — eentje op elke as — maar de vermogenselektronica kreeg wel een grondige update. Het resultaat is een standaardvermogen van 789 pk maar in de ‘Attack Mode’ krijg je gedurende hoogstens 10 seconden 1.034 pk’s tot je beschikking. Dat is dus al ontiegelijk veel maar dan zijn we er nog niet. Activeer je namelijk de launch control, dan stampen de elektromotoren twee seconden lang 1.108 pk en 1.340 Nm koppel naar de vier wielen… En twee seconden klinkt als niet veel, maar meer heeft je Taycan Turbo GT eigenlijk niet nodig.
Met al die elektronica geactiveerd, knalt deze Porsche namelijk naar de 100 km/u in amper 2,3 seconden en nadien gaat hij door tot een top van 305 km/u. Daarmee is hij respectievelijk 0,1 seconde en 10 km/u sneller dan de vernieuwde Turbo S, en dat dankt de GT niet alleen aan zijn extra vermogen. Zo legt hij ook 75 kilogram minder in de weegschaal dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel in de koets, lichtere kuipstoelen, lichtere velgen en lichtere remmen. Verder krijgt hij specifiek afgestelde Porsche Active Ride-ophanging mee, werd de luchtgeleiding rond de neus herzien en vind je achterop een adaptieve ducktail-spoiler.
Met of zonder achterbank?
Is die spoiler je net niet opvallend genoeg, dan kan je altijd kiezen voor het Weissach-pakketje. Dan krijg je nog een extra vleugel uit koolstofvezel erbovenop maar het blijft niet bij wat visueel vertoon. Zo gooit dat pakket een groot deel van de geluidsisolatie overboord, net als de vloermatten, het Sport Chrono-klokje op het dashboard en zelfs de complete achterbank. Het resultaat is een gewichtsbesparing van nog eens 70 kilogram, genoeg om de 0-naar-100-tijd te beperken tot 2,2 seconden… En dat die aanpassingen hun vruchten afwerpen, weten we al langer dan vandaag: een paar maanden geleden raasde Porsche met een Taycan Turbo GT met Weissach-pakket over de Nürburgring in een tijd die op een haar na die van elektrische recordhouder Rimac Nevera evenaarde.
Dat je moeilijk meer geld kan vragen voor een vierdeurs auto zonder achterbank dan met, snappen ze bij Porsche gelukkig ook. Daarom moet je precies even veel geld over hebben voor een Taycan Turbo GT met als zonder Weissach-pakket. Daarmee willen we echter niet gezegd hebben dat deze opper-Porsche goedkoop is, wel integendeel. Zo haal je er eentje in huis vanaf de gezegende prijs van 255.300 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen