Je hebt het vast ook al gemerkt: het aantal elektrische auto’s neemt toe op onze wegen. Op het circuit is het echter een ander verhaal, maar niet als het van Hyundai afhangt. Zij lanceren namelijk hun eerste elektrische racewagen en de Koreanen stampen er zelfs een eigen raceklasse voor uit de grond.
Vorig jaar verraste Hyundai vriend en vijand met zijn eerste sportieve EV: de Ioniq 5 N. Die zag er niet alleen uit als een uit de kluiten gewassen hothatch maar voegde de daad ook bij het woord met dank aan vierwielaandrijving, 650 pk en zowaar gesimuleerde schakelmomenten voor extra adrenaline. Even later deden ze daar zelfs nog een schepje bovenop met een gamma aan gestoorde ’N Performance Parts’ maar de àllergekste Ioniq 5 N, die moest dan nog komen.
Dik 200 kilo lichter
Dit is namelijk de Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car en wat die hele boterham alvast weggeeft, is dat die zich het beste thuisvoelt op een circuit. Zo wordt hij voorzien van een ander setje bumpers en voor mocht je het nog niet door hebben: er kleeft een gigantische spoiler op de achterklep. Die moet de neerwaartse druk op de wielen natuurlijk vergroten en rond die wielen zit voor de gelegenheid ook specifiek racerubber. Verder werd ook aan de veiligheid gedacht met bijvoorbeeld een rolkooi binnenin en de nodige brandblussers terwijl verder vrijwel alles uit het interieur gestript werd. Het resultaat is met zijn 1.970 kilo nog steeds geen lichtgewicht, maar daarmee weegt hij toch al een dikke 200 kilogram minder dan de reguliere Ioniq 5 N.
Met die laatste deelt deze eN1 Cup Car wel gewoon het gros van zijn aandrijflijn, dus reken ook hier op twee elektromotoren. Die op de vooras hoest daarbij tot 226 pk op en die op de achteras tot 383 pk. Werken ze echter optimaal samen, dan kunnen ze gedurende 10 seconden wel 650 pk naar de vier wielen sturen in de ’N Grin Boost’-modus. Die modus is trouwens niet het enige dat deze circuitklare Hyundai overneemt van zijn reguliere broertje want ook hier mag je rekenen op ’N e-Shift’ en ’N Active Sound+’. Die snufjes zorgen respectievelijk voor gesimuleerde schakelmomenten en valse motorgeluiden, die je naar smaak kan aanpassen.
Racen tegen andere EV’s
Ook op batterijvlak blijft alles trouwens herkenbaar. Zo halen de twee elektromotoren hun stroom uit dezelfde 84 kWh-accu, die voor de duidelijkheid ook in de standaard Ioniq 5 N al een slagje groter was dan die van de basismodellen. Ook in het geval van de eN1 Cup Car kan die gewoon snelladen tot 350 kW, waarmee het hele pakketje van 10 naar 80 procent capaciteit laadt in 18 minuten. Hoever je er nadien mee kan rijden, geeft Hyundai niet mee maar dat is ook maar normaal. Als ze namelijk al een rijbereik zouden aangeven, dan zou dat er misschien eerder eentje zijn in ‘rondjes’ dan in kilometers.
Deze Ioniq 5 N eN1 Cup Car is namelijk niet straatlegaat en dus uitsluitend ontwikkeld voor gebruik op het circuit. Hyundai is ook zo vriendelijk geweest om te zorgen dat je daar iets mee bent, want voor de gelegenheid stampen ze de ‘eN1’-raceklasse uit de grond. Die kan je zien als het elektrische equivalent van de N1-categorie en niet alleen deze Ioniq 5 N zal erin mogen deelnemen, maar ook raceklare EV’s van andere fabrikanten zijn welkom. Een eerste oefensessie vindt plaats tijdens het Hyundai N Festival op 27 april, en nadien staan er alvast 10 officiële races gepland dit jaar. Wat je ervoor over moet hebben om met deze Cup Car deel te kunnen nemen, is niet bekend.
Reacties
door Wim Verboomen
6 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen