De Suzuki Vitara mag dan best oud zijn, hij is allesbehalve vergeten. Dat bewijst Suzuki nog maar eens met een facelift; alweer de tweede voor de huidige generatie. Deze keer krijgt het SUV’tje niet alleen opgefriste looks maar ook nieuw infotainment en extra veiligheidsuitrusting — met dank aan de EU.
Je hoort het ons wel vaker zeggen: de gemiddelde levensduur van een automodel is nog steeds zo’n zeven jaar. Gemiddelden zijn er echter om te overschrijden, en zo zijn er zelfs modellen op de markt die de tien levensjaren al achter zich hebben. Daartoe mag de huidige Suzuki Vitara zich nog net niet rekenen maar het scheelt niet veel, want die dateert alweer uit 2015. Daarom kreeg hij in 2018 al de gewoonlijke facelift maar nu gaat het model nog eens onder het mes.
Strakgetrokken
Dit is namelijk de tot twee keer toe gefacelifte Vitara en net als de vorige keer pakt die uit met een opgefriste snoet. Die gooit wat van zijn ruige kantjes overboord en pakt in de plaats daarvan uit met een aanzienlijk strakker ontwerp, kijk maar naar die plattere grille. Die krijgt een chroomlijntje dat doorloopt tot in de eveneens vernieuwde koplampen, en ook het bumperwerk kiest duidelijk voor minder franjes. Achteraan zijn de aanpassingen minder makkelijk te spotten maar in zijaanzicht zou je de gefacelifte Vitara wel moeten herkennen aan zijn nieuwe, gestroomlijnde velgen.
Ook binnenin blijft de SUV op zijn zachtst gezegd herkenbaar, dus reken nog steeds niet op het grootste feest der technologie. Wat je daarentegen wel krijgt, is een overzichtelijke cockpit met zowaar nog flink wat fysieke knoppen. Het aanraakscherm groeit wel een slagje na de facelift, tot 9 inch, en er gaat ook een gloednieuw infotainmentsysteem achter schuilen. Dat moet compatibel zijn met zowel Android Auto als Apple CarPlay zonder dat er nog een kabel aan te pas moet komen en is dat nog niet genoeg, dan vind je naar ’t schijnt flink wat real-time voertuiginformatie in de Suzuki Connect-app die aan je auto gekoppeld is.
Verplichte veiligheidssnufjes
Tesla-gewijs de laadtoestand van je accu nakijken zal je daarmee niet kunnen doen, want onderhuids houdt de Vitara het lekker simpel. Zo blijft het model gewoon verkrijgbaar met de mildhybride 1.4-liter BoosterJet-benzinemotor, die in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak 129 pk produceert. Daarnaast is er nog steeds de 1.5-liter full hybride-versie met automaat die Suzuki zelf de “Strong Hybrid” doopt, al is die met zijn 109 pk’s iets minder strong dan de 1.4. Allebei beschikken ze standaard over voorwielaandrijving al blijven vierwielaangedreven versies gewoon verkrijgbaar, zoals het een SUV betaamt.
De grootste vernieuwing vinden we echter in de veiligheidsuitrusting, tel maar even mee. Zo gaat de Vitara voortaan standaard beschikken over een noodremsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning met een waarschuwing wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt en een actieve rijstrookassistent. Dat doet Suzuki natuurlijk niet zomaar want met ingang van juli 2024 moet elk nieuw verkrijgbaar model in de EU verplicht over de meeste van die zaken beschikken. De lanceringsperiode van deze vernieuwde Vitara is dan ook weinig verrassend: verwacht hem in de Suzuki-showrooms vanaf het midden van dit jaar.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen