Eén van de subtielste hothatches op de markt steekt in ’t nieuw. Audi heeft namelijk zijn facelift voor de S3 onthuld en dat is zo’n beetje de Volkswagen Golf R voor zij die minder willen opvallen. Naast een paar uiterlijke wijzigingen krijgt deze Audi S3 dus, net als zijn VW-broertje, meer vermogen dan voorheen.
Een kleine maand geleden ging bij Audi het doek van de A3 facelift en die kwam er in meer smaakjes dan voorheen. Toegegeven, een driedeurs A3 zit er al langer niet meer in maar je kan de C-segmenter nog steeds krijgen als vijfdeurs ‘Sportback’ en als vierdeurs berline. Daar kwam echter nog een derde versie bij, want voortaan kan je de A3 ook als opgehoogde ‘Allstreet’ bestellen… En zelfs dan hadden ze nog niet alles verteld.
Tussen Golf R en RS 3
Audi heeft nu namelijk zijn facelift voor de S3 onthuld, zeg maar de sportieve middenmoter van het gamma. Zo is er altijd nog de sterkere RS 3, al komt de S3 daar nu nog een beetje dichter bij in de buurt. Voortaan hoest zijn 2.0-liter benzinemotor namelijk geen 310 pk en 400 Nm koppel, maar wel 333 pk en 420 Nm koppel op — amper 67 pk’s minder dan zo’n RS 3. Komen die cijfers je trouwens bekend voor, dan is dat geen toeval: de technisch gerelateerde Volkswagen Golf R kreeg eerder al een paar speciale edities met precies dezelfde specs en vermoedelijk worden die ook standaard op het aankomende, gefacelifte exemplaar.
De Audi S3 krijgt wel één ding dat die Golfjes niet hadden: het achterdifferentieel van de RS 3. Dat werkt nauw samen met de Quattro-vierwielaandrijving om het koppel dat naar achteren gaat optimaal over de wielen te verdelen. Daardoor moet de S3 nog scherper gaan sturen en combineer dat met zijn extra vermogen, en je hebt een heuse sleeper in handen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 0-naar-100-tijd in 4,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u… In een auto die eruit ziet als een gewone A3 met een S-Line-pakketje?
(Bijna) zelfde looks als S-Line
Gelukkig zijn toch een paar verschillen tussen deze S3 en de gewone A3, S-Line of niet. Zo zijn de twee luchthappers aan weerszijden van de voorbumper hier echt, ten opzichte van gesloten in het civielere modelletje. Achteraan vind je echter het opvallendste herkenningspunt want hoewel de grote diffuser onderaan de bumper identiek is, zitten er bij de S3 wel nog steeds vier knoerten van uitlaten waar de reguliere A3 valse exemplaren heeft. Verder ligt de S3 standaard ook iets lager tegen het asfalt en optioneel kan je hem zelfs laten uitrusten met adaptieve dempers. Kijk je tot slot achter zijn velgen, dan vind je er 18-inch remschijven die de volle 4 millimeter dikker zijn dan voorheen.
De vernieuwde Audi S3 wordt, samen met de A3, nog in de eerste helft van dit jaar in de showrooms verwacht. Prijzen hebben we op dit moment nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen