Autonieuws: Officieel

Officieel: nieuwe Opel Grandland is er als EV, plug-inhybride én mildhybride (2024)

Opel heeft een gloednieuwe Grandland en dat zal je geweten hebben. De SUV krijgt niet alleen een flinke groeischeut en een kersvers design, maar pakt ook uit met meer aandrijflijnen dan ooit tevoren. Zo is hij er niet alleen als mildhybride of plug-inhybride, maar ook als zuiver elektrische Grandland Electric.

Trok je het plaatwerk van de vorige Opel Grandland, dan vond je onderhuids stiekem de beginselen van een Peugeot 3008. Die Peugeot 3008 is echter niet meer want die werd zopas nog afgelost door een gloednieuwe 3008, compleet met een elektrische versie. Drie keer raden dus wat er gebeurt met de nieuwe Opel Grandland…

Tussen 3008 en 5008

Jawel: dit is de Opel Grandland Electric en die deelt onderhuids heel wat met die Peugeot E-3008. Bovenhuids zou je dat er echter niet meteen aan zeggen want we dagen je uit om zelfs maar één paneel te vinden dat de Opel van zijn Franse neef overneemt. In de plaats daarvan pronkt de nieuwe Grandland met een scherp, strak SUV-design dat de LED-matrixverlichting tegenwoordig doortrekt over de hele breedte van zijn ‘Vizor’-snuit, én aanvult met een verlicht Opel-logo. Achteraan staat die merknaam dan weer voluit geschreven zoals de Duitsers al eens toonden op de Experimental Concept, en ook de rest van de achterste lichtbalk doet aan dat studiemodel denken.

Image
Opel Grandland Electric 2024

We zeggen daar trouwens bewust ‘SUV-design’ omdat deze Grandland op dat vlak best sterk afwijkt van de Peugeot (E-)3008 waar hij zijn basis mee deelt. Die pakte namelijk uit met een flink aflopende daklijn maar daarvan is er niks te bespeuren bij deze Opel. Op dat vlak zoekt de Grandland dus het midden tussen de 3008 en de recent onthulde Peugeot 5008, en dat geldt ook qua formaat. Zo is zijn wielbasis van 2,78 meter langer dan die van de 3008 maar korter dan die van de 5008 en met een lengte van 4,65 meter zit hij ook mooi tussen de twee in… En zij die de cijfers van de uitgaande Grandland vanbuiten kennen merken het al: daarmee is deze opvolger maar liefst 17 centimeter langer!

Head-updisplay met ‘Pure Mode’

Ook binnenin zet de nieuwe Grandland stappen, en nog geen klein beetje. Weg is dat ietwat traditionele interieur van voorheen en het maakt plaats voor een minimalistische, moderne cabine. Zo krijgt de SUV hetzelfde frisse stuurtje dat we eerder al leerden kennen in de Frontera terwijl daarachter een compact, overzichtelijk digitaal instrumentarium prijkt. De rest van de informatie projecteert Opel desgewenst op een head-updisplay dat via de ‘Pure Mode’ gedimd kan worden om afleiding te beperken — toch iéts dat Opel van voormalig concerngenoot Saab overgehouden heeft. Centraal zit dan weer een 16-inch aanraakscherm maar opvallend is dat Opel meer dan Peugeot inzet op afzonderlijke bedieningselementen voor pakweg de klimaatregeling. Zo vind je eronder nog een rijtje schijnbaar fysieke sneltoetsen.

Image
Opel Grandland Electric 2024

Ook de rest van de cabine belooft net zo praktisch te worden als je van de Grandland gewend bent, en dat mag je letterlijk nemen. Het enige cijfertje dat de Duitsers namelijk lossen over de cabine is de totale kofferruimte met de achterbank neergeklapt, en die is met 1.641 liter op een haar na identiek aan die van het vorige model. Binnenin wordt de functionaliteit wel vergroot door bijvoorbeeld de ‘Pixel Box’, een semi-transparant kastje waarin je de draadloze smartphonelader vindt. Alles samen moeten de opbergvakken goed zijn voor zo’n 35 liter aan extra ruimte.

Tot 700 kilometer elektrisch

De reden waarom dat koffervolume onveranderd blijft ten opzichte van de uitgaande Grandland is simpel: die was er ook zonder elektrificatie en in die vorm kan je deze nieuwe Grandland niet krijgen. Er zit met andere woorden flink wat extra techniek in deze nieuwkomer, van een mildhybridemotor over een plug-inhybride aandrijflijn tot zelfs een zuiver elektrische variant. Voor alle versies geldt echter dat Opel er nog niet veel details over prijsgeeft, al biedt een blik in het gamma van de Peugeot 3008 wel soelaas. Die is er op benzinevlak bijvoorbeeld met een 1.2-liter mildhybride met 136 pk of als plug-inhybride met 195 pk. Die laatste aandrijflijn moet in de Grandland, aldus Opel, goed zijn voor tot 85 kilometer elektrisch rijbereik.

Image
Opel Grandland Electric 2024

Is het echter elektrisch rijbereik dat je wil, dan moet je voor de Grandland Electric kiezen. Die komt er volgens de Duitsers al zeker met een accu van 98 kWh en daar moet je wel 700 kilometer ver mee kunnen rijden. Ook bij Peugeot kennen ze zo’n versie en die heeft er een elektromotor op de vooras met 230 pk. Daarnaast is de Franse neef er ook met een 73 kWh-accu en 210 pk, of met 320 pk en vierwielaandrijving. Snelladen kunnen ze tot 160 kW en ook dat lijkt de Grandland over te nemen, want Opel belooft dat de accu in 26 minuten terug voor 80 procent opgeladen raakt. Wat je hier allemaal voor over moet hebben, houden ze in Rüsselsheim ook nog even onder hun pet.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen