De Kia EV6 is weer helemaal mee, of toch in thuismarkt Zuid-Korea. Daar heeft het merk alvast het doek getrokken van een facelift die hoogstwaarschijnlijk ook zal doorstromen naar onze markt. Reken dus ook hier binnenkort op deze scherpere snuit, en op een groter rijbereik dankzij meer accucapaciteit.
Geloof het of niet, maar de Kia EV6 is alweer rijp voor een facelift. Hij werd een dikke drie jaar geleden namelijk gelanceerd als Kia’s eerste auto die uitsluitend met elektrische aandrijflijnen verkrijgbaar was, maar hij bleef niet lang alleen. Inmiddels kreeg de EV6 al gezelschap van de gigantische EV9 en van de EV5 terwijl er ook een EV4, een EV3 en zelfs een EV2 in de pijplijn zitten. De EV6 kan met andere woorden maar beter mee blijven als hij straks niet uit de toon wil vallen.
Stillere elektromotoren
Daarom trakteren de Koreanen hem nu op een facelift, en dat mag je letterlijk nemen. Zo wordt vrijwel de complete neus hertekend met een setje scherpere LED-koplampen tot gevolg. Die nemen een gelijkaardig ‘Star Map’-lichtsignatuur aan als de nieuwere EV-modellen en ook de bumper krijgt een strakkere indeling. Dat laatste geldt ook achteraan maar verder blijven de wijzigingen daar aanzienlijk meer op de achtergrond. De Kia-kenner spot waarschijnlijk een iets fijnere tekening in de doorlopende lichtbalk terwijl de richtingaanwijzers daaronder nog steeds verstopt blijven in een verchroomd sierelement.
Ook binnenin wordt de EV6 bij de tijd gebracht met dank aan een nieuw setje schermen achter een enkele, gebogen glasplaat. Daarboven meet het head-updisplay voortaan 12 inch in diameter maar vooral wat voor die schermen zit trekt de aandacht. Daar monteert Kia namelijk afhankelijk van de versie een ander stuurwiel, waarbij de GT-Line een driespaaks exemplaar krijgt en al de rest eentje met twee spaken in de stijl van het oude stuur. Verder belooft Kia dat het de B-stijlen heeft verstevigd voor extra veiligheid en meer geluidsisolatie heeft toegevoegd, terwijl de motoren zelf ook een tikje stiller geworden zijn… Best opmerkelijk, voor een elektrische auto.
Van 77,4 naar 84 kWh
Over die motoren melden de Koreanen voorlopig weinig nieuws dus we rekenen nog steeds op een achterwielaangedreven instapper met 170 pk, een Long Range-model met 229 pk, een AWD met 325 pk en een GT met wel 585 pk. Die laatste drie zouden echter wel meer rijbereik dan voorheen moeten krijgen. Kia zegt namelijk dat hun 77,4 kWh-accu vervangen wordt door een exemplaar met 84 kWh, net zoals dat al gebeurde bij de facelift van neefje Hyundai Ioniq 5. Die accu zal je kunnen snelladen aan vermogens tot 350 kW, waardoor je van 10 naar 80 procent capaciteit moet gaan in amper 18 van je kostbare minuutjes.
Wat het precieze verschil in rijbereik zal zijn, kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Kia heeft deze facelift naar aloude gewoonte namelijk eerst onthuld voor de Zuid-Koreaanse thuismarkt en daar rekenen ze niet in WLTP-kilometers. Zij schatten de winst voor de Long Range-versie — die nu bij ons 528 kilometer haalt — echter op een kleine 20 kilometer. Reken dus binnen dit en een paar weken op een subtiele recyclage van dit nieuwsbericht, maar dan hopelijk met specificaties voor de Europese markt erbij.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen