Chevrolet heeft een nieuwe versie van zijn Corvette voorgesteld, maar dat is niet zomaar een nieuwe versie. De ZR1 was namelijk altijd al de sterkste variant van de ‘Vette, maar deze keer is hij ronduit de sterkste Amerikaanse auto met V8 ooit. Dat heeft hij te danken aan een geniaal idee: hij heeft voor het eerst turbo’s!
Een turbo klinkt tegenwoordig als iets vanzelfsprekend, maar met name in de VS is dat niet altijd het geval. Daar hebben ze hun snelle auto’s nog het liefste zonder drukvoeding en als het écht moet, dan verkiezen ze de supercharger. Kijk maar naar de Ford Mustang met z’n 5.0-liter V8 of naar de nieuwe Chevrolet Corvette, die in de basis over een atmosferisch 6.2-literblok beschikt. Zelfs de snellere Corvette Z06 ademt vrij en dat maakte zijn 679 pk sterke 5.5-litermotor al tot de krachtigste atmosferische productie-V8 op de markt… Maar dat maakt je toch nieuwsgierig: wat zou er gebeuren indien je dat blok dan toch turbo’s geeft?
1.079 pk op de achterwielen!
Voor die nieuwsgierigheid zijn ze nu ook bij Chevrolet gezwicht want maak kennis met de nieuwe Corvette ZR1. Dat was ook bij de vorige generatie de snelste versie van de ‘Vette maar deze keer doet die er nog een serieuze schep bovenop. De nieuwe ZR1 is volgens Chevrolet namelijk niets minder dan de krachtigste in massa geproduceerde Amerikaanse auto met V8 in de geschiedenis van Amerikaanse auto’s met V8’en — en die geschiedenis is best lang, zoals je weet. De cijfers zijn er dan ook naar: deze Corvette stuurt maar liefst 1.079 pk en 1.123 Nm koppel naar zijn achterwielen.
Dat dankt hij grotendeels aan de twee turbo’s die aan zijn 5.5-liter V8 toegevoegd werden, maar ook daarnaast kreeg die V8 de nodige wijzigingen ten opzichte van het blok in de Z06. Zo werden de verbrandingskamers vergroot en werden de cilinderkop en de kleppen aangepast aan de extra power. Verder steekt ook de versnellingsbak in ’t nieuw zodat de achttraps automaat met dubbele koppeling nu over sterkere componenten en meer smering beschikt, naast over een paar grotere versnellingen om de topsnelheid te verhogen. Zo haalt de ZR1 maar liefst 346 km/u, waarmee hij natuurlijk sneller is dan gelijk welke Corvette die hem voorging… En hoewel we nog geen 0-naar-100-tijd mogen kennen, geven de Amerikanen wel mee dat de ZR1 hun quarter-mile aflegt in een bloedstollende 9,7 seconden.
Europese supercars achterna
Om te vermijden dat al die achtertractie tot complete fiasco’s leidt, heeft Chevrolet zijn Corvette ZR1 extra remkracht en extra luchtgeleiding gegeven. Die eerste komt in de vorm van koolstofkeramische remschijven van 40 centimeter diameter vooraan en 39 centimeter achteraan. De extra luchtgeleiding behoeft dan weer geen introductie want je ziet meteen dat deze ‘Vette over een gigantische vleugel achterop beschikt, al maakt die wel deel uit van het optionele ‘ZTK Performance Pack’. Ook de splitter onder de voorbumper valt daaronder maar standaard krijg je wel een grotere luchthapper in de neus, een dak uit koolstofvezel en extra openingen in de motorkap.
Die laatste bevindt zich, voor de duidelijkheid, niet vooraan maar wel achteraan de auto want de Corvette heeft sinds zijn nieuwste generatie de motor tussen de twee assen. Dat is voor het eerst en dat geldt dus ook al voor het feit dat hij nu te krijgen is met turbo’s — op een enkele oefening van tuner Callaway na. Het is dus nog maar de vraag hoe de Amerikaanse purist zich hier allemaal bij voelt maar één ding is zeker: het brengt de Corvette stukken dichter bij de performance en de looks van Europese supercars. Of we deze ZR1 echter in onze contreien mogen verwachten, is niet duidelijk. Momenteel wordt de Corvette hier wel verkocht, maar dat gebeurt maar mondjesmaat door één onafhankelijke importeur.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen