Autonieuws: Officieel

Dit is de nieuwe Volkswagen Transporter, compleet met elektrische versie (2024)

Het is zover: de nieuwe Volkswagen Transporter is hier… Of toch ongeveer. Volkswagen stuurt namelijk een paar eerste plaatjes van zijn bus de wereld in maar daar blijft het gelukkig niet bij. Zo krijgen we ook meer inkijk in al zijn aandrijflijnen, en die kunnen je wel eens bekend voorkomen.

De Volkswagen Transporter is, we moeten er geen doekjes om winden, een icoon in busjesland. Sinds het allereerste exemplaar in 1950 op de markt kwam geldt hij als één van de populairste bestelwagens, en dat inmiddels al zes generaties lang… Of toch zeker vijf generaties want stiekem is de huidige T6 niet veel meer dan een doorgedreven facelift van de T5, waardoor de Transporter van vandaag in feite al meer dan 20 jaar meedraait. Tijd dus voor vernieuwing, en nog geen klein beetje.

Volkswagen Transit… pardon: Transporter

Volkswagen heeft namelijk wat eerste beeldmateriaal gedeeld van zijn gloednieuwe Transporter en met “gloednieuw” bedoelen we deze keer ook écht “gloednieuw”. De nieuwe bus deelt namelijk in de verste verte niets met de Transporter T6.1 die je nu nog kan krijgen. Sterker nog: hij deelt ook niks met de nieuwe T7 Multivan die Volkswagen ook nog in het aanbod heeft, op misschien een paar details in het design na. Zo kijken we nog steeds naar een no-nonsense lijnenspel, maar dan met wat organischer gevormde koplampen en strakke LED-achterlichten.

Image
Volkswagen Transporter 2024

Waar deze nieuwe Transporter echter nog het meeste mee deelt, is de Ford Transit/Tourneo Custom. De Volkswagen staat namelijk op precies dezelfde technische basis en dat merk je ook wat aan het design, kijk maar naar die Ford-typische knik in de achterste zijruit. Verder zijn ook de afmetingen gelijkaardig zodat je de nieuwe Transporter eveneens zal kunnen krijgen in lengtematen van 5,05 tot 5,45 meter lang, goed voor laadruimtes van 5,8 tot 9,0 kubieke meter… En tot negen zitplaatsen indien je de Transporter als Kombi bestelt, of natuurlijk kiest voor de chiquere Caravelle-shuttlebus.

Opzij, ID. Buzz

Ook de aandrijflijnen kunnen je dus bekend voorkomen als je al eens bij Ford gaan kijken bent want volg even mee. Zo zal de nieuwe Transporter verkrijgbaar zijn met de keuze uit drie dieselversies: eentje met 110 pk, eentje met 150 pk en eentje met 170 pk. Die vermogens komen hoogstwaarschijnlijk uit hetzelfde 2.0-literblok als de Ford Transit Custom heeft, al kleeft Volkswagen er hier wel de TDI-naam op. Standaard gaan die pk’s naar de voorwielen langs een manuele zesversnellingsbak maar de twee sterkere diesels zijn ook te krijgen met vierwielaandrijving en de allersterkste zelfs met een achttraps automaat.

Image
Volkswagen Transporter 2024

Over benzinemotoren zwijgt Volkswagen voorlopig in alle talen, tenzij je er een stekkerpoort bij neemt. Voor het eerst krijgt de Transporter namelijk een plug-inhybride variant die 232 pk haalt uit de combinatie van een benzine- en een elektromotor, al mogen we zijn elektrische rijbereik nog niet weten. Dat wordt hoe dan ook niet het grootste elektrische rijbereik dat je met de nieuwe Transporter zal kunnen halen want jawel: er komen ook versies die het énkel op stroom doen. Ook hier verklapt Volkswagen nog geen actieradius maar we mogen wel al weten dat die ‘e-Transporter’ een accupakket van 64 kWh krijgt, en vermogens van 136 pk, 218 pk of 286 pk op de achter- of vier wielen… Jawel: de ID. Buzz krijgt een concurrent in eigen huis.

Wachten op officiële lancering

Ook vanbinnen kijk je trouwens naar een flink modernere bus want wat dacht je van twee schermen op je dashboard? Het eerste meet 12 inch in diameter en neemt de taak over van de tellerpartij, terwijl er daarnaast een 13-inch infotainmentscherm in dezelfde module gemonteerd zit. Dat laatste neemt natuurlijk best veel functies op zich maar geen nood, want voor bijvoorbeeld het audiovolume geeft Volkswagen je nog een klassieke draaiknop. Op een echte handrem hoef je dan weer niet te rekenen want om ruimte te besparen wordt dat zo’n elektronisch exemplaar, en om dezelfde reden zit het pookje in de versies met automatische versnellingsbak nu ook op de stuurkolom in plaats van onderaan het dashboard.

Image
Volkswagen Transporter 2024

Verder naar achter biedt de nieuwe Transporter dus meer laadruimte dan voorheen en hij kan ook meer gewicht dragen (tot 1,33 ton) en slepen (tot 2,8 ton). De kans is echter niet onbestaande dat je deze VW-bus vooral koopt om passagiers te vervoeren en daarvoor hebben de Duitsers hun Caravelle-versie knapper dan ooit uitgerust. Die krijg je standaard met acht stoelen en een optionele tweezitbank voorin maakt er zelfs een negenzitter van. Die stoelen kan je bekleden met tweekleurig kunstleer terwijl je passagiers baden in het licht van een enorm panoramadak, of luisteren naar je premium Harman-Kardon-audiosysteem. Kortom: de nieuwe Transporter belooft weer voor ieder wat wils te bieden, al is het nog even wachten op zijn officiële marktintroductie.

Meer EV's in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen