Rijtest: Volkswagen ID. Buzz 77 kWh (2023)

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Na een eerste kennismaking in het buitenland nemen we de Volkswagen ID. Buzz mee doorheen het Belgische winterweer. Hoeveel charme blijft er nog over van dit elektrisch busje bij temperaturen rond het vriespunt? Kleine tip: haal je laadpas alvast maar boven!

Laat ons meteen iets duidelijk maken: in zijn opzet is de nieuwe Volkswagen ID. Buzz alvast geslaagd. Want mensen die zelfs compleet niets met auto's hebben, (her)kennen het busje in het straatbeeld. Waardoor ondertussen zowat iedereen - van Kenny van de Golf GTI-associatie tot Mariette van de lokale breiclub - weet dat Volkswagen een spirituele elektrische opvolger heeft gebouwd van misschien wel het meest iconisch busje ter wereld.

Natte hippiedroom

Volkswagen ging dan ook niet over één nacht ijs bij de ontwikkeling. Zo ging er maar liefst 21 jaar tijd over idee (de Microbus Concept in 2001) tot productie (in het Duitse Hanover). Of anders gezegd, toen Volkswagen het idee kreeg om het iconische hippiebusje nieuw leven in te blazen, bestond er nog geen smartphone, geen sociale media, geen The Voice en was Dieselgate nog maar een verre wolk in de lucht. Kortom: het waren, stiekem, betere tijden.

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Of toch niet helemaal. Want door het project zo lang aan te laten slepen ontstond er een geluk door een ongeluk. Want plots daagde het Volkswagen dat ze het iconische busje wel eens volledig elektrisch konden lanceren. Zonder twijfel de door hallucinogene middelen opgewekte natte droom van elke hippie uit de jaren 70. En de uiteindelijke eindgebruiker, die vaart er maar wel bij. Toch?

Platformvoordeel

Wel, ja. Op sommige vlakken toch. Zo kan je niet ontkennen dat een busje gebouwd op een specifiek EV-platform enkele grote voordelen met zich meedraagt. Te beginnen met de indeling. Want bij de ontwikkeling moest er geen rekening worden gehouden met een potige dieselmotor, randcomponenten en aandrijflijnen. Nee, onderaan het chassis zit een stevige batterij (77 kWh netto) en achteraan zit een compacte elektromotor onder de koffer. That's it.

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Het resultaat is een busje dat kan pronken met aangenaam veel binnenruimte en zeer korte overhangen. Daardoor kan je er evenveel gerief in kwijt als in de klassieke Transporter máár draait deze ID. Buzz in het straatbeeld op een dubbeltje. Daarvoor mag je de voorwielen bedanken die bijna 90° in hun wielkasten kunnen draaien. Oké, we overdrijven dan misschien wat, maar we kunnen niet genoeg onderstrepen hoe handig het is om een busje te hebben dat kort kan draaien in de straat.

Moeiteloos

Zijn we ook nog lovend over: het vermogen. Ben je ooit vanuit je auto in een busje gestapt, dan weet je dat je best je snelheidsverwachtingen kan temperen. De 204 pk (310 Nm) sterke elektromotor op de achteras van deze ID. Buzz zegent het busje echter met prestatiecijfers vanuit de gewone autowereld. De sprint naar de honderd neemt amper 10,2 seconden in beslag, zowat de helft van een VW Transporter met een basis 2-liter TDI, en de initiële punch tot 50 km/u is zo mogelijk nog indrukwekkender. Het resultaat is een busje dat moeiteloos mee kan met de dagelijks ochtendspits. Nee, dit is geen sprintkanon... maar het is verre van een slak.

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Kortom: de Volkswagen ID. Buzz is een elektrische monovolume met schuifdeuren, plaats voor 5 (of op termijn: 7) personen en een absurd korte draaicirkel. Dit is dus zonder twijfel hét antwoord op die verdomde elektrische SUV's die met hun vulgaire styling en hoog verbruik het straatbeeld bezoedelen.

Wel, laat daar net het schoentje wat beginnen knellen.

Lust wel een slok

Er is namelijk een reden dat we bij Autofans geen fan zijn van het gros der SUV's en crossovers, ook in een elektrische vorm. Een SUV/ crossover zal altijd meer verbruiken, meer kosten en minder aangenaam rijden dan een sedan-, hatchback- of stationwagenalternatief. De ID. Buzz kunnen we echter bezwaarlijk naar voren schuiven als een beter alternatief voor de elektrische SUV. En dat komt door zijn... platform.

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

De ID. Buzz staat namelijk op bouwstenen die we ook al kennen van pakweg de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Twee elektrische SUV's die niet uitzonderlijk efficiënt zijn. Zet daar een kubus op met een minder ideale stroomlijn en een totaalgewicht van om en bij de 2.5 ton en je kan het al raden: de ID. Buzz gaat niet echt zuinig met zijn stroom om. Officieel geeft Volkswagen een verbruik van 18.2 kWh/100 km op. Bij onze test - met temperaturen rond het vriespunt - was +30 kWh/100 km geen uitzondering. Slik. Uiteindelijk klokten we af op een verbruik van 27.6 kWh/100 km. Dat is fors meer dan wat de modale elektrische SUV zou verbruiken.

Kapitalistisch prijsje

Gaat dat verbruik nog enkele eenheden naar beneden in de zomer? Zonder twijfel. Al horen we vanuit verschillende windrichtingen waaien dat je best genoegen neemt met een gemiddeld verbruik van rond de 22 kWh/100 km. Dat is eerder aan de hoge kant voor een EV. Of misschien wat duidelijker geformuleerd in brandstoftermen: dit is een busje met het verbruik van een Porsche 911. En laat dat zowat het enige punt zijn waarop je nooit wil vergeleken worden met een 911.

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Het lijkt misschien wel dat we streng zijn voor deze ID. Buzz. Al komt dat vooral omdat de verwachtingen zo hoog waren. Kijk je echter voorbij de - laat ons eerlijk zijn - heerlijke looks, dan blijven we wat op onze honger zitten. Niet in het minst door de basisprijs die VW kleeft op dit busje: 68.607 euro. Wil je graag ook nog zo'n iconische duotoon lak? Dat is dan nog eens vlot 3.000 euro! Voeg daar nog een rist uitrusting aan toe, die je vaak standaard krijgt bij andere merken, en je rijdt plots naar buiten met een elektrisch busje met het saaie interieur van een Multivan van om en bij de 80.000 euro. Dat is wel zeer kapitalistisch geprijsd voor een hippiebusje.

Conclusie

De Volkswagen ID. Buzz is geen uitzonderlijk indrukwekkende of buitenaards handige EV. Dit is een designstatement van het automerk dat naam en faam verwierf met een grijze Golf. De ID. Buzz fleurt het straatbeeld serieus op, net zoals zijn spirituele voorganger dat deed. Of dat echter die hoge vraagprijs waard is?

Volkswagen ID Buzz rijtest review Autofans

Specificaties

Motor

Elektromotor achteras

Vermogen

204pk

Koppel

310 Nm

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 486 kg

Topsnelheid

145 km/u

Prijs testwagen

€ 85 496.00

Prijs basismodel

€ 68 607.00

0 tot 100 km/u

10.20 sec

Min. kofferinhoud

1 121 L

Max. kofferinhoud

2 123 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
John 00:32
afbeelding van John

Ik zag er onlangs 2 staan aan een VW garage, beiden in één kleur (1 witte, 1 oranje) . Ik moet zeggen, ik vond ze er maar saai uitzien.

Yves 08:59
afbeelding van Yves

22kwh/100km is qua verbruik: 1L brandstof is 10 kWh, dus 22 kWh is 2.2L + 50% productie van de elektriciteit en transport is dus 3.3L … ik wist niet dat een Porsche zo weinig verbruikt. (En je kan hem laden met groene of eigen stroom)

this 12:35
afbeelding van this

Ik snap de vergelijking ook niet zo goed. Een gelijkaardig busje die op brandstof rijdt verbruikt ook evenveel (of vaak zelfs meer) dan een Porsche 911.

Adriaan 11:58
afbeelding van Adriaan

Kijk eens naar de tarieven van snellaadpalen, en je begrijpt de porsche vergelijking maar al te goed ;-)

Yves 17:15
afbeelding van Yves

Dat geld voor alle EV’s ;)
Met een Ionity abo (13 euro in de maand) betaal je maar 28 cent (als je enkel snel laad is dat een no brainer) en je moet eigenlijk blended prijs nemen. Ik laad mijn wagen voor 90% thuis (zonnepanelen of nog steeds aan 25 cent als dat “op” is) of op het werk aan 40cent. Dat komt voor mij aan +- 8 euro de 100 km ik neem de 40 cent prijs omdat niet iedereen zo goedkoop kan tanken, ik denk dat een Porsche eerder naar de 20 gaat …
In BE heb je nauwelijks snel laden nodig, ik heb onlangs nog een retourtje Amsterdam gedaan met iX50 en die heb ik niet moeten laden, zelfs niet met de koude golf … (en als dat al moet dan zou dat nog maar minimaal moeten zijn, mensen moeten leren te laden naar wat ze nodig hebben om thuis te geraken, of een goedkopere level 2 bij huis of werk)

Adriaan 17:59
afbeelding van Adriaan

Ik rij zelf al meer dan twee jaar elektrisch, en sinds 18 maand hebben we thuis onze diesel weg gedaan en vervangen door een ev, ik weet heus wel hoe het werkt, waar het mij om gaat is dat ik het soms wat beu ben om het overdreven positieve verhaal te moeten aanhoren van hoe goedkoop ev rijden wel niet is. Dat kan, onder de juiste voorwaarden. Maar vallen die voorwaarden soms wat verkeerd uit, dan betaal je gewoon schijte veel aan stroom. En dan ga ik nog niet beginnen afgeven over het feit dat je overal een abonnement moet hebben om "voordelig" te kunnen laden. Waarom is er een maximum prijs voor benzine/diesel, maar voelt het EV laad landschap aan als een cowboy gegeven? Iedereen zou terecht op zijn achterste poten gaan staan moest je met uw ING kaart een ander pomp prijs hebben dan met pakweg KBC, "jamaar, als je op uw ing kaart een premium abo pakt is het nog goedkoper". *exit rant modus*

Yves 11:48
afbeelding van Yves

Als goedkoper uw enige drijfveer is dan is dat jammer … Zelfs met dure stroom is mijn EV niet duurder dan mijn diesel, ze zullen mekaar niet veel ontlopen qua prijs, maar dat is met tanken net ook zo, op 500 meter van elkaar scheelt een volle tank 10 euro!
Maar dan nog blijft een Porsche een pak duurder per 100km ;) De opmerking kijk naar de laadpalen is net wat de mensen weg houdt van de overstap, bangmakerij die eigenlijk niet nodig is, want in BE heb je die echt maar heel uitzonderlijk nodig. En eigenlijk is de discussie beetje zinloos, de meerderheid gaat van een tankkaart naar een landkaart en geeft geen … om de prijs … (ik heb mijn EV volledig Privé … dus ik kijk uit en bespaar makkelijk 50%, vraagt 1 keer wat uitzoeken dat is zo, maar als je gaat tanken vergelijk je ook, en heb je ook loyalty cards die uw korting geven)

Adriaan 17:54
afbeelding van Adriaan

Ik rij graag elektrisch, maar het financiele aspect is voor mij veel belangrijker dan dan iets anders. Om die reden heeft mijn vrouw een dacia spring gekocht, met thuis laden en zonnepanelen is dat de goedkoopste manier om met de auto te kunnen rijden. Maar het neemt niet weg dat de er echt wel kritiek gegeven mag worden op bepaalde zaken die naar mijn mening fout lopen, de hoeveelheid snelladers is er daar geen van, de hele app/kaart/abonnement santaboutiek errond wel. Dat heeft niets met bangmakerij te maken, dat is een volkomen terechte opmerking naar mijn mening. Het is door heel dat app/kaarten gezever dat ik mensen zoals mijn moeder echt niet snel zou aanraden om een elekrtische auto te kopen. De kilometers dat zij doet zijn perfect om zelf in een elektrische oude smart af te leggen. Maar elke laadpaalboer heeft zijn eigen kleine details dat verschillen van de andere, ouderen zien gewoon de bomen door het bos niet meer, niet iedereen zal daar last van hebben, maar als we over een paar jaar iedereen mee willen op de EV trein, gaan we daar echt wel rekening mee moeten houden. En om terug te komen op die porsche: als ik voor het werk lange afstanden moet rijden denk ik echt: tegen deze laadprijzen ben ik letterlijk goedkoper af met een 911. Dat is spijtig genoeg ook de realiteit. En waarom? Omdat een paar investeerders hun kans ruiken hun geld sneller terug te kunnen verdienen door het totaal gebrek aan prijs regularisatie? Dan mag mijn werkgever nog opdraaien voor die prijs, het klopt niet in mijn hoofd als ik die dingen zie...

Yves 19:40
afbeelding van Yves

Je bent nooit duurder dan een Porsche met een Dacia, never nooit jamais (zelfs niet met de ID.Buzz, maar goed ) Stel dat je 400km per dag voor werk moet doen .. dan ga ik er van uit dat uw werk dat betaald … dus none argument. Maar stel dat het niet is, je bent zelfstandige, dan reken je dat door aan uw klant. Maar goed, stel dat het niet zo is, dan nog laad je thuis 200km en moet je 200km onderweg laden. Ik rij voor het werk en weet je wat, bij veel van mijn klanten kan ik nu gratis laden. Of ook aan goedkoop tarief level 2 … Als ik dan zou moeten laden, wat ik nooit hoef te doen want ben zelf over en weer naar Amsterdam gegaan. Dan zou ik even mijn huiswerk doen en ik zou dan in mijn geval Ionity nemen, dan laadt ik zelfs goedkoper dan op level 2. Ik herhaal het is 1 keer uitzoeken, klaar. Net zoals je gaat tanken, ik heb mijn vrouw 1 keer uitgelegd waar te tanken en dat bespaart 30 euro in de maand …

Yvesw 10:49
afbeelding van Yvesw

En als we niet kijken naar de "prijs" maar naar de efficiëntie? Of anders gezegd: de ID. Buzz verbruikte gemiddeld 27.6 kWh/100 km terwijl mijn MG ZS EV op hetzelfde moment genoegen nam met gemiddeld 18.5 kWh/100 km. Of anders gezegd: De ID. Buzz (een vijfzitter) heeft net geen 10 kWh (het dagelijks verbruik van een gezin thuis) meer nodig per 100 kilometer dan mijn ZS EV (ook een vijfzitter). Eigenlijk hallucinant, toch?

Deze discussie doortrekken naar enkel de prijs is zoals zeggen: ik laat alle lichten in mijn huis de hele dag door branden want ik heb toch gratis stroom van mijn zonnepanelen. Dat is toch fout redeneren, niet?

Kortom: De ID. Buzz is één van de minst efficiënte EV's die ik ooit heb gereden. En dat moet - gezien zijn ook al hoge aanschafprijs - écht gezegd worden.

Yves 15:11
afbeelding van Yves

Tesla Bjorn heeft m getest en die claimed dat de ID.Buzz efficiënter is dan de Etron of de BYD Tang bij zelfde temperatuur en traject. Qua grote en capaciteit is de ID.Buzz ook veruit de grootste qua volume, dus vanuit dat perspectief is ie wel efficient. Ik verwacht niet dat een busje evenveel verbruikt dan een kleine SUV wat de MG wel is (is eerder een CUV).
(20kwh/100km bij 10 graden en gemiddelde snelheid 90km/h is niet slecht voor zo een blokkendoos)

Adriaan 11:56
afbeelding van Adriaan

Ik rij lange afstanden met mijn polestar 2, die ook vlotjes in de winter aan 25kwh/100km zit als het koud is ;) en reken dan maar eens uit...

Yvesw 13:33
afbeelding van Yvesw

Ja, de Polestar 2 lust wel een elektroborrel. Benieuwd of dat na de technische update zo nog is.

Adriaan 13:51
afbeelding van Adriaan

De nieuwe variant, Longe range - Single motor, zeker nu die RWD is, lijkt me interessant, maar alleen ben ik benieuwd of die in de realiteit ook zoveel zuiniger is...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws