Autonieuws: Officieel

Ford Ranger PHEV biedt tot 45 kilometer elektrische… euh… range (2024)

Het Autosalon voor busjes is bezig, maar daar worden natuurlijk niet alleen busjes onthuld. Ook bijvoorbeeld pick-ups zijn er welkom en al helemaal indien ze voorzien zijn van een elektrische aandrijflijn. Gaat dat je echter net te ver, dan komt Ford nu eindelijk met een tussenslagje: deze plug-inhybride Ranger.

Het lijkt wel één van de laatste voertuigsoorten om aan de stekker te gaan, de pick-up. Terwijl elektrische auto’s namelijk al alomtegenwoordig zijn en elektrische bestelwagens aan populariteit winnen, kan je op het moment van schrijven slechts één zuiver elektrische pick-up kopen in ons land: de Maxus T90 EV. Die krijgt straks dan wel gezelschap van de Maxus eTerron9 als tweede telg, maar daarmee blijven ze dun gezaaid. Nog dunner gezaaid zijn echter de plug-inhybride pick-ups: daarvan beloofde enkel Ford er eentje voor Europa maar voorlopig bleef dat bij een belofte… Tot nu dus.

Meer koppel dan de Raptor

Dit is namelijk de Ford Ranger PHEV in vol ornaat, en die doet zo’n beetje wat zijn naam zegt. Zo kijk je hier naar een nieuwe Ford Ranger maar dan met een extra stekkerpoort in de flank. Die stekkerpoort voedt een batterij waarmee je zo’n 45 kilometer ver moet kunnen rijden in elektrische modus maar ook wanneer je stilstaat, heeft die accu zijn nut. Net als de zuiver elektrische e-Transit beschikt de Ranger PHEV namelijk over een ‘Pro Power Onboard’-module waarlangs je externe apparaten kan aandrijven met stroom uit de aandrijfbatterij.

Image
Ford Ranger PHEV 2024

Met zijn 11,8 kWh lijkt die batterij zo uit een plug-inhybride Ford Tourneo Custom geplukt, maar dat geldt niet voor de rest van de aandrijflijn. Zo vind je in het vooronder Fords 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor en samen met een elektromotor brengt die tot 279 pk en 690 Nm koppel naar de vier wielen. Daarmee biedt hij zelfs meer koppel dan topversie Ranger Raptor en het sleepvermogen is er dan ook naar. De Ranger PHEV mag namelijk tot 3,5 ton trekken terwijl je tot 1 ton aan gewicht mag laden.

Spreekt dat je wel aan, weet dan dat de eerste exemplaren van deze Ranger PHEV geleverd zullen worden in de lente van 2025. Aanvankelijk zal dat gebeuren in de speciale ‘Stormtrak’-lanceringsversie die je in de beelden ziet, en natuurlijk lekker in de opties zit. Nadien volgen er vast ook nog iets kariger uitgeruste versies. Prijzen zijn er momenteel nog niet.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen