Zeekr heeft er een nieuw modelletje bij, en dat is er deze keer niet zomaar eentje voor de Chinese markt. Deze 7X komt namelijk ook naar Europa, al is het op Belgische verdelers nog even wachten… Dus wat denk je: mag deze elektrische SUV straks bij die verdelers gaan staan?
Herinner jij je Zeekr nog? Vast wel, want ook bij ons passeert die merknaam wel eens de revue. Die concerngenoot van pakweg Volvo en Polestar is namelijk nagelnieuw in Europa; zo nagelnieuw zelfs dat Zeekr nog niet in alle markten actief is. In pakweg Nederland rijden er echter wel al Zeekr X’en en Zeekr 001’s rond en die krijgen nu gezelschap van alweer een nieuwe EV: de Zeekr 7X.
Ergens tussen Smart en Ferrari
Zoals het een Chinees merk betaamt, gooit die alle logica maar weer uit zijn naamgeving. Waar Zeekr eerst James Bond-gewijs leek te gaan vasthouden aan een ’00’-structuur, blijkt nu zelfs de enkele letter van de Zeekr X niet meer voldoende. In de plaats daarvan luistert deze nieuwkomer dus naar de naam 7X maar helemaal willekeurig is dat gelukkig niet. Hij behoort bijvoorbeeld duidelijk tot dezelfde familie als de in China verkrijgbare Zeekr 007, kijk maar naar die neus waar bijna Ferrari 12Cilindri-gewijs een zwarte band over plakt. Achteraan zie je dan weer dezelfde twee LED-stroken terug maar het geheel staat natuurlijk wat hoger op zijn poten — jawel, zoals de Zeekr X dus.
Met die laatste deelt deze 7X ook zijn elektrische architectuur, of toch ongeveer. Zo is de nieuwkomer met zijn lengte van 4,79 meter duidelijk langer dan de Zeekr X en hij staat dan ook op een doorontwikkeling van diens SAE-basis. Die doorontwikkeling heet PMA2+ en dacht je dan dat het niet ingewikkelder kon, weet dan dat dit precies hetzelfde platform is als dat van de Smart #5. Deze 7X heeft dan ook precies dezelfde wielbasis als die Smart met 2,9 meter, maar de rest van de cijfers doen meer denken aan die Zeekr 007 van daarnet omdat hij daar duidelijk de SUV-versie van wil zijn.
Marktleidend snelladen
Wat zijn die cijfers dan concreet? Wel, beginnen doet het gamma met een achterwielaangedreven versie die 421 pk haalt uit een enkele elektromotor. Verwacht je echter meer dan dat, dan is de 7X er ook als vierwielaangedreven Performance. Die krijgt twee elektromotoren, goed voor 639 pk en een 0-naar-100-tijd van 3,8 seconden. Die laatste krijgt altijd een 100 kWh-accu mee maar wie voor achterwielaandrijving gaat, krijgt de keuze uit diezelfde accu of een exemplaar van 75 kWh. Dan hou je het op 480 kilometer WLTP-rijbereik terwijl de ‘Long Range’ met achterwielaandrijving het tot 615 kilometer schopt. Snelladen kan tussendoor aan een marktleidende 480 kW, goed voor 10 naar 80 procent capaciteit in 16 minuutjes.
Het interieur is dan weer eerder van de marktconforme soort met een duo van displays op het dashboard. Zo vind je achter het stuurwiel een digitaal instrumentarium met centraal een infotainmentscherm van 16 inch. Optioneel kan je echter kiezen voor een head-updisplay en dat projecteert dan informatie over maar liefst 36,2 inch aan voorruit. Verder mag je rekenen op een knap ruimteaanbod met 536 liter koffervolume achterin, en nog eens 66 liter aan kabelopslag in de frunk onder de voorklep. Daarmee mag hij dus zonder zorgen naast een Tesla Model Y gaan staan, zolang die laatste niet zeurt in zijn meting natuurlijk.
Nu goed, bij ons zal je die hoe dan ook niet meteen naast elkaar zien staan want zoals gezegd is Zeekr nog niet actief in België. Dat zou er echter wel eens van moeten komen, al kleven de Chinezen er nog geen deadline op. Onze noorderburen krijgen deze 7X wel meteen en daar kennen ze ook al zijn prijs: in Nederland kost hij vanaf 52.990 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen