Eén van de populairste EV’s van het moment steekt in ’t nieuw: de Skoda Enyaq. Daarbij krijgt hij een gloednieuwe snuit aangemeten, al kan die snuit je wel eens bekend voorkomen. Zo gaat de Enyaq zich duidelijker profileren als familie van de nieuwe Elroq, maar dan met wat extra binnenruimte natuurlijk.
Skoda heeft een nieuwe designtaal en dat zal je geweten hebben. Zo onthulden de Tsjechen eind vorig jaar nog de Elroq en als eerste ‘Modern Solid’-model pakte die uit met een opmerkelijke snuit. Die Elroq zou je echter kunnen omschrijven als een iets ingekorte Enyaq want daarmee deelde de nieuwkomer zijn MEB-platform, net als het gros van zijn interieur. Het leek dus maar logisch dat die nieuwe snuit zonder al te veel moeite ook op een Enyaq zou kunnen passen.
Meest aerodynamische Skoda
En zo geschiedde, want maak kennis met de facelift voor de Skoda Enyaq. Daarbij krijgt de inmiddels vijf jaar oude EV een gelijkaardige snuit aangemeten als de Elroq, dus ook hier spreken ze in Tsjechië van het ‘Tech-Deck Face’. Reken met andere woorden op LED-dagrijlichten die in uitlopers van de gesloten grille verwerkt zitten, en als wenkbrauwen boven de echte verlichting hangen. Die laatste zit een trapje lager dan voorheen gemonteerd, bijna in de bumper. De bumper is echter niet helemaal identiek aan die van de Elroq dus de kenner moet ook in vooraanzicht beide Skodae nog kunnen onderscheiden.
Dat ‘Tech-Deck Face’ is trouwens meer dan een knap gezicht, want het nieuwe front zou ook de aerodynamica ten goede moeten komen. Om dat even in cijfers uit te drukken: de Enyaq heeft nu een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.245 ten opzichte van de 0.264 van voorheen. Ook de sportiever gelijnde Enyaq Coupé is er trouwens nog steeds en daar daalt dat cijfertje zelfs van 0.234 naar 0.225. Dat zegt je misschien niet zo veel maar dit vast wel: dat maakt zo’n Enyaq Coupé niets minder dan de meest aerodynamische Skoda van het moment… compactere modelletjes meegerekend!
Zelfde accu, meer rijbereik
Dat zou je dan ook moeten merken aan het rijbereik, want dat groeit een beetje. De aandrijflijnen blijven wel grotendeels onveranderd want het aanbod begint nog steeds met de Enyaq 60. Die krijgt een accu van 63 kWh bruto (59 kWh netto) maar combineert die nu wel met een elektromotor met 204 pk op de achteras. De Enyaq 85 maakt daar 286 pk van en krijgt bovendien een batterijpakket van 82 kWh bruto (77 kWh netto) en de 85X combineert diezelfde accu met twee elektromotoren, maar komt uit op dezelfde 286 pk.
Zo'n Enyaq 85 heeft niet alleen de grotere accu, maar ook de zuinigere elektromotor. Het gaat daar namelijk om de gloednieuwe krachtbron van de VW-groep die Skoda net voor de facelift stiekem al toevoegde aan het gamma van de Enyaq. Voeg daar nu echter een meer aerodynamisch design aan toe, en de gladste Enyaq 85 Coupé zou volgens het merk “meer dan 590 kilometer” rijbereik moeten halen. Snelladen doe je tussendoor dan weer aan 175 kW voor de 85- en aan 165 kW voor de 60-modellen, zodat ze van 10 naar 80 procent capaciteit laden in respectievelijk 28 en 24 minuten.
Nog steeds ‘Simply Clever’
Enkel over het interieur hebben we het nog niet gehad en de reden daarvoor is simpel: eigenlijk valt daarover niet veel nieuws te melden. Net als op de voorklep van de auto blinkt het Skoda-logo tegenwoordig uit in zijn afwezigheid, zodat de merknaam nu voluit op het stuurwiel geschreven staat. Het centrale 13-inchscherm krijg je tegenwoordig standaard mee naast het digitale bestuurdersdisplay, dat nog steeds compact is met zijn 5 inches. Reken verder op allerhande ‘Simply Clever’-snufjes zoals de typische paraplu in de deur, ijskrabber in de tankklep en haakjes in de koffer en nu we het toch over de koffer hebben: die is nog steeds 585 liter groot in de Enyaq en 570 liter in de Enyaq Coupé.
Wil je toch wat onderscheid maken binnenin, dan kan je het interieur naar wens in één van zes ‘Design Selections’ laten steken. Zo is er bijvoorbeeld een ‘Lodge’ met oranje gordels, een ‘Suite’ met zwart leer en bruine stiksels en natuurlijk een ‘Sportline Design Selection’ die inzet op sportiviteit — ’t Is te zeggen: tot de RS-versies komen want daarover rept Skoda nog met geen woord. Hoeveel je voor de vernieuwde Skoda Enyaq over moet hebben, weten we nog niet maar je kan hem straks alvast in levenden lijve bewonderen tijdens zijn wereldpremière op het Autosalon van Brussel.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen