Skoda voegt een nieuwe topversie toe aan het gamma van zijn Enyaq iV, maar stiekem is er meer aan de hand. Bestel je de elektrische SUV namelijk in het ‘Laurin & Klement’-uitrustingsniveau, dan gooit Skoda er een paar tientallen pk’s en kilometers rijbereik bovenop. Dat dankt de Enyaq iV aan een gloednieuwe elektromotor.
Een dikke maand geleden verkondigde de Volkswagen-groep klein nieuws met grote gevolgen. De ingenieurs hadden namelijk een nieuwe, efficiënte elektromotor ontwikkeld die tot 286 pk en 550 Nm koppel kon leveren. Tot daar niks wereldschokkends, ware het niet dat die elektromotor precies evenveel plek inneemt als het huidige, 204 pk sterke exemplaar dat achterin zowat alle EV’s van het concern ligt. Zo debuteerde de nieuwe krachtbron eerst op de Volkswagen ID.7, maar het is dus pas een kwestie van tijd voor de overige modellen ervan gebruik gaan maken. Dat begint nu bij de Skoda Enyaq iV, al is dat niet zomaar een Skoda Enyaq iV.
Goedkopere Enyaqs volgen
Dit is namelijk de Enyaq iV Laurin & Klement, een topversie die naar aloude Skoda-traditie genoemd werd naar de oprichters van het merk: Václav Laurin en Václav Klement. Van buitenaf herken je de ‘Enyaq iV Václav’ — zoals ze hem dus ook hadden kunnen noemen — aan zijn bumpers met platiniumgrijze sierdelen, zijn specifieke velgdesign en zijn zijskirts in carosseriekleur, ongeacht of je hem als SUV of als Coupé bestelt. Verder worden de raamlijsten en de grille versierd met chroom, terwijl die laatste standaard verlicht wordt door Skoda’s ‘Cystal Face’-beugel. Binnenin vind je dan weer ventilerende en masserende voorzetels die net als de rest van de cabine overtrokken werden met beige of zwart leer. Bovendien monteert Skoda een geüpdatete versie van zijn infotainmentsysteem in het dashboard, dat niet alleen de look maar ook de indeling van de menu’s optimaliseert.
De belangrijkste wijziging schuilt echter onderhuids, want daar vinden we Volkswagens nieuwe APP550-elektromotor. Die stuurt dus de beloofde 286 pk naar de achteras, wat deze achterwielaangedreven ‘Enyaq iV 85’ alvast krachtiger maakt dan de huidige 80X met vierwielaandrijving. Ook die krijgt trouwens een extra duwtje in de rug, zodat zowel de 85 als de 85X voortaan dezelfde 286 pk’s produceren. Daarnaast is de nieuwe elektromotor ook wat efficiënter, zodat met name de achterwielaangedreven variant het tegenwoordig schopt tot 570 in plaats van 545 kilometer. Voorlopig moet je daarvoor dus wel zo’n Laurin & Klement-topper bestellen, al belooft Skoda dat de nieuwe elektromotor binnenkort ook doorstroomt naar de overige Enyaqs.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen