Officieel: Volkswagen ID.7 is elektrisch vlaggenschip met 700 kilometer rijbereik (2023)

Volkswagen ID.7 2023

Volkswagens elektrische ID.-familie telt weer een telg meer. Dit is namelijk de ID.7, een zuiver elektrische berline die de Passat moet doen vergeten. Hij komt dan ook met flink wat technologie, ruimte en elektrisch rijbereik, én de belofte van een breakversie.

Eind 2019 gaf Volkswagen het startschot voor zijn zuiver elektrische toekomst met de ID.3. Bijna vier jaar later heeft die hatchback al een hele familie om zich heen, met de ID.4 als elektrische SUV, de ID.5 als diens coupé-afgeleide en zelfs een ID. Buzz als elektrische — juist ja — bus. Daarmee zijn zij die doorgaans voor een Golf, Tiguan of Multivan zouden kiezen alvast voorzien van een elektrisch alternatief, maar wat als je anders per Passat door het leven ging? Dan is ook jouw tijd gekomen om aan de stekker te gaan.


**CHECK HIER ONZE VIDEO:

Zo aerodynamisch als de Tesla Model 3

Volkswagen heeft namelijk officieel het doek van de ID.7 getrokken, en dat is een doek van aanzienlijk formaat. Zo is het eindresultaat met zijn 4,96 meter lengte bijna 20 centimeter langer dan wijlen de Passat sedan, maar die afmetingen weet de ID.7 toch vakkundig te combineren met de vormtaal van de overige ID.-modellen. Zo staat de gewoonlijke LED-bril hem eigenlijk allesbehalve verkeerd op de neus terwijl hij ook achteraan doorlopende verlichting krijgt. In zijaanzicht is er dan weer een soort optimale ‘omgekeerde druppelvorm’ te zien. Het resultaat is een aalgladde sedan met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.23, hetzelfde als de Tesla Model 3.

Volkswagen ID.7 2023

Ook binnenin herken je meteen dat het om een product uit Volkswagens ID.-stal gaat, en dat is al lang geen verrassing meer. Zo toonden de Duitsers de cockpit eigenlijk al in vol ornaat bij de voorstelling van hun slimme klimaatregeling, en toen leerden we dat we dezelfde mate van minimalisme — zowel qua design als qua bediening — mochten verwachten. Naast die intelligente airco krijgt de ID.7 als eerste Volkswagen ooit standaard een head-updisplay met augmented reality mee en kan je tegen betaling opteren voor een volledig glazen dak. Dat verduistert dan per spraakcommando door elektrische impulsen langs vloeibare kristallen te sturen… De ID.7 zit dus op zijn zachtst gezegd vol innovatieve technologie.

Rijden in zwerm

Dat geldt ook onderhuids, want daar monteert Volkswagen zijn gloednieuwe elektromotor met 286 pk. Die neemt dezelfde plek in als de oudere krachtbron van 204 pk die je nog achterin andere ID.-modellen vindt, maar legt naast extra vermogen ook meer efficiëntie in de weegschaal. Combineer dat laatste met een accupakket van netto 85 kWh groot, en je ID.7 moet wel 700 kilometer halen op een volle accu. Naast die Pro S-versie zal Volkswagen ook een ID.7 Pro aanbieden met dezelfde elektromotor maar wel een 77 kWh-accu, goed voor 615 kilometer rijbereik. Die laatste laadt terug op aan snelheden tot 170 kW terwijl de Pro S met zijn grotere accu 200 kW mogelijk moet maken.

Volkswagen ID.7 2023

Ook op vlak van rijhulp scheert de ID.7 hoge toppen. Zo biedt het ‘Park Assist Plus’-systeem een geheugenfunctie waardoor je Volkswagen volledig automatisch op je oprit kan parkeren net zoals jij dat eerder voorgedaan hebt. Daarnaast maakt de adaptieve cruisecontrol gebruik van zogenaamde ‘zwermdata’, waarbij je ID.7 communiceert met andere compatibele auto’s in de omgeving. Met die informatie in het achterhoofd past het systeem je snelheid en afstand aan naargelang de omstandigheden. Hoe dat in de praktijk allemaal werkt leren we in het najaar van 2023, wanneer de eerste exemplaren onze markt moeten bereiken. Dat doet hij aanvankelijk als vijfdeurs berline en later mag je ook een ID.7-break verwachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
James 02:02
afbeelding van James

Een ID7 met 5kwh minder batterij dan een model S gaat echt geen 100KM meer WLTP range hebben. Heeft VW ondertussen al een werkende/degelijke warmtepomp? Ze doen hun best bij VW maar mensen bedriegen zijn ze nog het beste in ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws