Autonieuws: Officieel

Vergeet de SUV: dit is de handigste nieuwe 4x4 voor 25.000 euro

SUV’s, je vindt ze tegenwoordig op de hoek van elke straat. Het gros ervan heeft zelfs niet eens vierwielaandrijving en hebben ze dat toch, dan waren ze waarschijnlijk best duur. Nu is er echter een nieuwe auto met vierwielaandrijving én meer kofferruimte dan de gemiddelde SUV… voor nog geen 25.000 euro.

Bestelwagens mogen anno 2025 best wel eens cool zijn. Zo biedt Ford bijvoorbeeld al jaren een sportief getinte versie van zijn Transit Custom aan onder de noemer ‘MS-RT’. Ook Opel ging pas nog die kant op — of liever: Opels Britse broertje Vauxhall want zij bieden de Vivaro nu als GS aan. Is het echter niet zozeer sportiviteit dat je zoekt maar wel een ruig imago, dan heeft Opel iets helemaal anders voor jou.

4x4… en hybride?

Maak namelijk kennis met de Opel Combo 4x4 en dat is — je raadt het al — een vierwielaangedreven versie van de compacte bestelwagen. Die vierwielaandrijving krijg je echter door een op zijn zachtst gezegd opmerkelijk systeem. Zo vertrekt de Combo 4x4 in de basis van een model met 130 pk sterke 1.5-liter dieselmotor, maar daar voegt hij een elektromotor op de achteras aan toe. Zijn stroom haalt die elektromotor uit een accu van 4,8 kWh die zichzelf oplaadt door middel van remregeneratie. Hoeveel vermogen het hybridesysteem toevoegt, geeft Opel niet mee maar ze melden wel dat de Combo 4x4 in de standaard rijmodus enkel de voorwielen aandrijft en dat elektromotortje enkel bijspringt wanneer er gripverlies is. In de ‘Low’-modus krijg je dan weer permanente vierwielaandrijving.

Image
Opel Combo 4x4 2025

Bovendien staat deze terrein-Combo ook de volle 9 centimeter hoger op zijn pootjes maar dat valt er op de enige vrijgegeven foto niet aan te zien. De reden daarvoor is simpel: Opel voert de ombouw tot 4x4 niet zelf uit waardoor je hier gewoon kijkt naar een snelle render. In de plaats daarvan sturen de Duitsers een standaard-Combo naar het Franse Dangel, dat zich al langer buigt over 4x4-conversies voor Stellantis-busjes. De Opel is echter de eerste die terug vierwielaandrijving krijgt sinds die Stellantis-busjes gefacelift werden, maar verwacht later gerust ook een Peugeot Partner of Citroën Berlingo met dezelfde techniek.

Dangel rekent voor de ombouw 2.995 euro aan en de donor-Combo kost je net geen 22.000 euro. Voor minder dan 25.000 euro zou je zo’n Combo 4x4 dus in huis moeten halen… Of liever: in bedrijf want aangezien het om de bestelversie van de Opel gaat, is bovenstaande prijs wel exclusief BTW.

Reacties

Buiten de naam is Opel al een tijdje geen Duitser meer.

avatar
door Björn Hilkens
29/01/2025, 17u27


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen