Autonieuws: Officieel

Nieuwe Lexus ES is er opnieuw als hybride, maar ook als EV! (2025)

Maak plaats, Audi A6 en BMW 5 Reeks, want Lexus heeft zijn nieuwe ES klaar… Of moeten we zeggen: maak plaats, Audi A6 e-tron en BMW i5 want jawel: de ES komt er voor het eerst ook met elektrische aandrijflijnen. Daarnaast wordt hij echter nog steeds verkrijgbaar als goeie ouwe hybride.

De ES is één van de langst lopende modellijnen bij Lexus, maar dat zou je er in onze contreien niet aan zeggen. Zo was de sedan lange tijd niet verkrijgbaar in Europa maar zijn huidige generatie krijgen we wel, ter vervanging van de GS. Toch bleef die ES een relatieve zeldzaamheid op onze wegen want voor elk exemplaar dat je tegen het lijf reed, was je waarschijnlijk al een tiental BMW’s 5 Reeks, Mercedessen E-Klasse en Audi’s A6 gepasseerd… Aan deze nieuwe ES om daar iets aan te doen.

Opzij, Duitsers

Dat begint al met zijn styling want zeg nu zelf: wat ziet deze nieuwe Lexus er gelikt uit. Zo pakt de ES uit met een aanzienlijk scherpere snuit in de stijl van de nieuwe RX of zelfs de elektrische RZ. Ook hier wordt de inmiddels bekende ‘Spindle Grille’ daarbij tot een minimum herleid terwijl de verlichting uit elkaar getrokken wordt, zodat de pijlvormige LEDs nu als dagrijlichten boven de koplampen zweven. Verder naar achter valt vooral de schuin aflopende coupé-daklijn op, die je doet vermoeden dat de ES nu een vijfdeurs is geworden. Toch blijft het gewoon een traditionele sedan.

Image
Lexus ES 2025

Dat is dan wel een best grote sedan want ten opzichte van zijn voorganger groeit de nieuwe ES met maar liefst 16,5 centimeter. Dat maakt hem tegenwoordig 5,14 meter lang waarmee hij de Audi A6, de Mercedes E-Klasse én de BMW 5 Reeks met enige voorsprong achter zich laat. Dat kan je dus doen vermoeden dat die verwarrende uitspraak die Lexus eerder maakte, dat de nieuwe ES zijn “vlaggenschip” zou worden, betekent dat de LS-limousine nu overbodig is maar zo’n vaart lijkt het niet te lopen. De ES blijft voorlopig gewoon de E-segmenter van het merk.

Onzichtbare knoppen

Toch zet deze achtste generatie zijn zinnen wel op een ander doelpubliek want voor het eerst komt de ES er ook als EV. Lexus spreekt namelijk over twee elektrische versies: een ES 350e met 224 pk op de voorwielen en een ES 500e met 343 pk en vierwielaandrijving. Een rijbereik verklappen ze nog niet maar maak je je daar zorgen over, weet dan dat de ES er nog steeds als zelfopladende hybride zal komen. Die ES 300h belooft dan 201 pk naar zijn voor- of vier wielen te brengen langs de gewoonlijke eCVT-automaat.

Image
Lexus ES 2025

Ook binnenin bereidt Lexus zich voor op de toekomst, al blijft de cabine al bij al bescheiden. Hier krijg je dus geen ‘Superscreens’ à la Mercedes maar wel een nieuw bestuurdersdisplay van 12,3 inch naast een zwevend infotainmentscherm van 14 inch. Voor de rest van de bediening krijg je nog steeds een resem knoppen maar een deel daarvan blijft blijkbaar onzichtbaar onder de interieurbekleding tot de auto ingeschakeld wordt. Alles dus om wat rust in deze cabine te brengen en het moet gezegd: het eindresultaat oogt verfrissend eenvoudig.

Lexus stelde deze nieuwe ES voor tijdens het Auto Shanghai-salon in China, maar in Europa krijgen we hem begin volgend jaar ook. Vandaar dus dat het merk wat karig blijft met technische gegevens, en ook op prijzen blijft het natuurlijk nog even wachten.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen