We begrijpen je best: je wil een Ferrari 296 maar na bijna vier jaar op de markt, voelt die net niet meer speciaal genoeg aan. Dan heeft Ferrari zijn antwoord voor je klaar. Dit is namelijk de 296 Speciale en die pakt uit met aangescherpte looks, meer power en een open dakje als ‘Speciale A’.
We schreven het eerder al: een Ferrari is eigenlijk altijd iets speciaals. Zo is elk van hun auto’s een compromisloze performance-bom, of het nu over hun "niet-SUV" Purosangue gaat of over één van hun hybrides. Op dat laatste vlak hebben de Italianen namelijk krachtpatsers zoals de SF90 of zelfs de F80 in het aanbod maar hun instaphybride blijft op vandaag de 296 GTB en diens cabrioversie, de 296 GTS… Al is er nu een manier om jouw 296 flink van de andere exemplaren te onderscheiden.
Zelfde pk’s als de racewagen
Maak namelijk kennis met de Ferrari 296 Speciale en die naam zegt eigenlijk al genoeg. Net als de 458 Speciale van voorheen is dit een aanzienlijk opgeleukte versie van de 296 en dat merk je meteen al aan zijn uiterlijk. Zo krijgt de 296 Speciale zijn eigen voorbumper die hem vanuit bepaalde hoeken wat doet lijken op de SP48 Unica van een paar jaar terug. Achteraan krijgt de Speciale dan weer extra koeling in z’n motorkap terwijl de Speciale A uitpakt met nieuwe bulten achter zijn open dak — want die ‘A’ staat voor ‘Aperta’. Allebei krijgen ze echter twee subtiele vleugeltjes op de achterpartij en samen met de andere aanpassingen zorgen die blijkbaar voor wel 20 procent meer neerwaartse druk.

Dat is trouwens niet het enige cijfertje dat verandert, wel integendeel. Zo heeft de 296 Speciale nog steeds de gekende combinatie van een 3.0-liter V6 en een elektromotor tussen zijn assen, maar die combinatie hoest nu nog meer vermogen op. De V6 wordt bijvoorbeeld al getrakteerd op dezelfde motorsoftware als de 296 Challenge-racewagen, en het resultaat is dat die nu ook dezelfde 700 pk produceert. Dat is dus 37 pk meer dan standaard en de elektromotor gooit daar nog eens 13 pk bovenop, goed voor 180 pk in plaats van 167 pk. Dat geeft de 296 Speciale dus 880 pk aan gecombineerd vermogen, 50 pk meer dan de ‘gewone’ 296 GTB of GTS dus.
60 kilogram minder!
Dat maakt de 296 Speciale en 296 Speciale A dus sneller dan hun respectievelijke donoren, al lijkt het verschil op papier beperkt. Dat ligt er natuurlijk aan dat de cijfers voorheen al zo indrukwekkend waren want in plaats van in 2,9 seconden snellen ze nu in 2,8 seconden naar de 100 km/u. De 200 km/u bereiken ze allebei 0,3 tellen vroeger dan hun reguliere broertjes — in 7,0 seconden voor de 296 Speciale en in 7,3 seconden voor de Speciale A — terwijl de topsnelheid gelijk blijft met 330 km/u.

Die winst is natuurlijk niet enkel te danken aan extra vermogen want de Speciales wegen ook 60 kilogram minder dan de 296 GTB en 296 GTS. Zo bestaat het gros van de cabine bijvoorbeeld uit koolstofvezel terwijl de stoelen worden bekleed met licht alcantara. Ferrari geeft voorlopig geen beperkte oplage op voor de 296 Speciale en 296 Speciale A maar wat je dan voor jouw exemplaar over moet hebben, is niet bekend.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen