Autonieuws: Officieel

Nieuwe Corvette ZR1X is ruim 1.250 pk sterke… hypercar! (2025)

De nieuwe Corvette was al meer supercar dan ooit, maar nu gaat hij nog een stapje verder. De Amerikanen trekken namelijk het doek van de Corvette ZR1X en die gooit de biturbo-V8 van de ZR1 in de mengmolen met de elektro van de E-Ray. Het resultaat is de eerste Corvette die we een hypercar mogen noemen!

De nieuwe Chevrolet Corvette heeft al heel wat ‘eerste keren’ op zijn naam mogen zetten. Zo is het de eerste Corvette die de motor achter zijn inzittenden krijgt, de eerste Corvette waarbij die motor turbo’s kan hebben én de eerste Corvette waarbij die motor ook geëlektrificeerd kan zijn. Daardoor is er voor vrijwel ieder soort koper wat wils in het huidige Corvette-gamma maar euh… stel dat die koper nu àl die soorten Corvettes in één monsterlijke topversie wil?

0-100 in minder dan 2 seconden!

Dan krijgt ook die nu zijn of haar zin, want dit is de Corvette ZR1X. De eerste drie letters van die naam kenden we al want de gewone ZR1 kwam vorig jaar nog aan de top van het gamma te staan. Zijn positie was daar echter van korte duur want de ZR1X doet er nog een flinke schep bovenop. Zo krijgt hij dezelfde 5.5-liter biturbo-V8 als de ZR1 maar combineert hij die met een elektromotor op de vooras, samen met dezelfde 1.9 kWh-accu van de hybride Corvette E-Ray.

Image
Chevrolet Corvette ZR1X 2025

Die V8 hoest hier op zich hetzelfde vermogen op als we van de ZR1 gewend waren — al valt daar op zich al moeilijk aan te wennen. Reken dus op 1.079 verbrandings-pk’s en daar komen dan nog eens 189 pk’s bij van de elektromotor op de vooras. Daarmee is die laatste dus nog iets sterker dan het exemplaar dat je in een gewone E-Ray vindt en het eindresultaat is ronduit verbijsterend. De Corvette ZR1X brengt dus alles samen 1.268 pk naar zijn vier wielen goed voor een 0-naar-100-tijd van minder dan 2 seconden!

Ook als subtielere Touring

Je kijkt hier dus met voorsprong naar de krachtigste Corvette ooit, en dat valt er ook aan te zien. Dat geldt vooral als je het optionele ZTK Performance Package erbij bestelt want dan krijgt je ZR1X een ronduit megalomane achtervleugel, een grotere splitter onder de voorbumper, extra canards en natuurlijk nog meer koolstofvezel. Daarnaast rijdt je Corvette dan op stuggere veren maar wil je dat net niet, dan kan je de ZR1X ook als Touring samenstellen zodat hij vooral voor straatgebruik geschikt is.

Image
Chevrolet Corvette ZR1X 2025

Nu goed, van dat bestellen komt hier in Europa mogelijks toch niet veel in huis. Bij ons blijft de Corvette voorlopig verkrijgbaar als basis-Stingray, als hybride E-Ray en als sportievere Z06. Van de komst van de ZR1 naar Europa is momenteel nog niks officieel bekend, laat staan van de komst van deze oppermachtige ZR1X.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen