Kia’s elektrische gamma krijgt er weer een telg bij, of toch in Europa. Deze EV5 was namelijk al verkrijgbaar in andere delen van de wereld maar nu komt hij ook hier de Volkswagen ID.4 bevechten. Dat doet hij met flink wat binnenruimte, naast tot 530 kilometer rijbereik.
Wil je weten wat Kia’s volgende EV wordt, dan moet je doorgaans maar de gaatjes in hun elektrische gamma bepalen. Zo hebben ze een EV3 en sinds kort ook een EV4, terwijl er hogerop al langer een EV6 staat te pronken. Daar ontbreekt er dus een EV5 uit het rijtje, of ten minste in onze markt. Die werd namelijk al onthuld in internationale vorm maar op een Europese introductie bleef het wachten… tot nu dus.
Voorlopig alleen voorwielaandrijving
Dit is namelijk de Kia EV5 zoals die straks bij ons gaat rondrijden. Van buitenaf hoef je alvast niet te zoeken naar verschillen want die zijn er niet: hij is gewoon identiek aan de internationale versie. Reken dus ook hier op een SUV die duidelijk het grote broertje wil zijn van de EV3, compleet met gelijkaardige ‘Star Map’-verlichting. De EV5 voegt wel een mooie 30 centimeter lengte toe goed voor 4,61 meter, en dat levert een puike kofferruimte van 566 liter op. Dat is, ter vergelijking, 23 liter meer dan je achterin een Volkswagen ID.4 kwijt kan.

Ook onderhuids bouwt hij verder aan de weg die onder andere de EV3, EV4 en EV6 uitgestippeld hebben want deze EV5 staat eveneens op het E-GMP-platform. Dat geeft hem een enkele elektromotor op de vooras met 218 pk maar in tegenstelling tot de overige EV’s is dat voorlopig wel de enige motorisatie. We zeggen daar wel bewust “voorlopig” want Kia spreekt sporadisch al over de komst van een vierwielaangedreven versie naar Europa, net als een sportievere GT. Van sportiviteit is tot dan echter weinig sprake want een 0-naar-100-sprintje duurt in voorwielaangedreven vorm 8,4 seconden.
Eerst met grote batterij
Ook het snellaadvermogen is niet gigantisch en de reden daarvoor is simpel: in tegenstelling tot pakweg de EV6 of EV9 houdt de EV5 het bij een 400V-boordnetwerk. Daardoor kan je snelladen aan vermogens tot 150 kW wat nog steeds genoeg moet zijn om zijn grootste batterij in een half uur van 10 naar 80 procent te pompen. Die grootste batterij meet trouwens 81,4 kWh en belooft een rijbereik van 530 kilometer. Dat is op een haar na even veel als de ID.4 met grote batterij, al doet die laatste het wel iets beter qua snellaadvermogen.

Later zou er een kleiner accupakket van 60,3 kWh bij kunnen komen maar concrete cijfers geeft Kia daarover nog niet vrij. Sterker nog: hoewel Kia het hier duidelijk heeft over een Europese versie, heeft de Belgische importeur de komst van deze EV5 nog niet met zoveel woorden bevestigd. We gaan er echter wel vanuit dat we hem ook in onze showrooms mogen verwachten want geef toe: deze elektrische SUV zou bij ons best goed kunnen verkopen. Hoeveel je er dan voor over zal moeten hebben, kunnen we dus ook nog niet melden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen