Bij de Volkswagengroep staat de IAA van München in het teken van betaalbare elektrische mobiliteit. Bij VW zelf is dat in de vorm van de ID.Polo (en crossoverbroer ID.Cross), bij Cupra staat de Raval op de stand te blinken en bij Skoda moet de Epiq zieltjes winnen voor het elektrisch verhaal.
25.000 euro
Dat doet de Epiq aanvankelijk nog als een “show car”, pas in 2026 zien we de definitieve versie. De Tsjechen beloven met andere woorden niet dat de wagen er in de showroom volledig uit zal zien zoals op de foto’s in dit artikel. Al lijkt het ons wel zo dat Skoda maar weinig zal veranderen. Qua design sluit de kleine elektrische crossover immers nauw aan bij grote broertjes Elroq en Enyaq, hoewel hij als eerste model van het Tsjechische merk de zogenaamde Modern Solid designtaal spreekt. Een meer minimalistische, authentieke en functionele blik op het Skoda-design.

Zoals we al zeiden, zetten de merken van de VW-groep in op betaalbaar elektrisch rijden. De Skoda Epiq wordt dan ook, net als grote broer Elroq, prijsmatig gekoppeld aan zijn benzine-equivalent. “De startprijs zal op vele markten vergelijkbaar zijn met de Skoda Kamiq”, is een niet mis te verstane boodschap in het persdossier. En die Kamiq, die kan je vandaag voor zowat 27.000 euro op je oprit parkeren.
Knoert van een koffer
Vraag is natuurlijk of je dat nog wil, want qua binnenruimte steekt deze Epiq de Kamiq duidelijk de loef af. Het elektrisch platform zorgt voor een grotere wielbasis en dus meer ruimte voor de inzittenden. En achterin krijg je een knoert van een koffer, 475 liter groot, bijzonder veel bagageruimte voor een wagen van slechts 4,10 meter. Ter vergelijking: de koffer van een Kamiq is 75 liter kleiner. En zelfs de grotere Elroq verliest die prestigewedstrijdje met 5 liter. Met andere cijfertjes is Skoda voorlopig karig. Wel weten we dat de Tsjechen een rijbereik van 425 kilometer ambiëren.

Qua interieurconcept tot slot gaat Skoda voor een “Mobile First” strategy. Wie huivert over een huiskamer vol schermen, zal echter gerustgesteld worden door de hoeveelheid knoppen die je in de wagen aantreft. Net als de nodige simply clever oplossingen. Naar aloude Skodatraditie krijgt ook de Epiq immers slimme bagageoplossingen, waaronder tassenhaken en verborgen compartimenten onder de koffervloer. Althans, daar zullen we de Tsjechen op hun woord voor moeten geloven, want foto’s van het interieur kregen we nog niet te zien. Misschien slaagt collega Yves daar wel in. Hij is immers voor Autofans.be aanwezig op de beursvloer van München, zijn avonturen kan je volgen op onze Instagrampagina.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen