Autonieuws: Officieel

XPENG G6 en G9 voortaan "Made in Europa"

't Is gebeurd, XPENG is gestart met zijn Europese productie. Daarbij rollen de opgefriste G6 en G9 in Oostenrijk van de band bij Magna Steyr, waar ook de Mercedes G-Klasse in elkaar wordt geschroefd.

Hoe Europa de opkomst van de Chinese auto op eigen grondgebied wil afremmen? Door torenhoge importtarieven te introduceren. Al was het volgens de EU ook een zachte aanmaning om Chinese merken hier auto's te laten produceren. XPENG mag zich alvast het in het rijtje zetten van Chinees automerk dat in Europa produceert. Want de facelift van de X6 en G9, die rolt gewoon in Oostenrijk van de band.

Aston, Mercedes en BMW achterna

Toegegeven, het klinkt raar dat een Chinees merk of all places Oostenrijk kiest voor de productie van lokaal verkochte modellen. Al heeft dat in dit geval vooral te maken met Magna Steyr. Dat is al jarenlang een productiesite waar automerken op vraag auto's kunnen produceren. Vaak voor zeer specifieke producten, soms omdat er zo veel vraag is naar een model.

Image
XPENG G6 G9 Magna Steyr

Zo rolden ooit de Peugeot RCZ, Aston Martin Rapide maar ook de BMW 5 Reeks en X3 er van de band. Anno 2025 zijn dat de BMW Z4, Toyota GR Supra, W Motors Fenyr SuperSport, de Mercedes G-Klasse en nu ook de X6 en X9 van XPENG. De auto's van het Chinese werk worden er trouwens niet vanaf de grond op gebouwd, wel gaat het over de zogenaamde "SKD"-montage (Semi-Knocked Down). De auto's worden dus eigenlijk in China gebouwd, terug uit elkaar gehaald en dan in onderdelen naar Oostenrijk gestuurd om terug in elkaar te worden gevezen. De oorzaak spreekt voor zich: de importtarieven op onderdelen zijn lager dan op volledige auto's. Ook al stuur je halve auto's de naar de andere kant van de wereld, je hoeft niet de 31,2% (!) importtaks te betalen.

Productie in Oostenrijk, R&D in Duitsland

Niet dat Magna Steyr er wakker van zal liggen, want het is vooral blij dat XPENG het Oostenrijkse bedrijf als partner heeft gevonden. Een langdurige partner, want XPENG laat nu al weten dat de X6 en X9 nog maar het begin zijn, met toekomstige modellen op de planning.

Image
XPENG G6 G9 Productie Europe

Na het vertrek van Fisker en Jaguar (I-Pace) en het schrappen van de elektrische Ineos Fusilier was er productieruimte over bij Magna Steyr. Iets zegt ons dat XPENG in staat is om Magna groter te maken dan ooit. En dan zwijgen we nog over het nieuwe R&D-centrum van het merk in München dat in zal staan voor de ontwikkeling van auto's voor de Europese markt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen