"Een auto van 25.000 euro", dat was de droom die we hoorden toen Elon Musks' automerk Tesla in 2013 in Brussel neerstreek om zijn intrede in Europa duidelijk te maken. Die droom is vooralsnog niet ingevuld, maar vandaag zijn we weer een stapje dichterbij.
Oud + nieuw = Standard
Het nieuws deed al langer de ronde dat Tesla naast een verlengde Model Y (Model Y L) ook een instapversie van de populaire elektrische SUV zou lanceren. Die is nu eindelijk geland en heet in de US of A simpelweg de Model Y Standard. Die vormt eigenlijk een symbiose van de pre-facelift en de facelift Model Y. Zo krijgt de Model Y Standard (van wat we geloven) de aandrijflijn van de Model Y van voor de facelift. Of anders gezegd: een accu van 69 kWh en een elektromotor op de achteras. Ook de nieuwe adaptieve dempers maken plaats voor de passieve exemplaren van voor de facelift.

De sprint naar de honderd werk je af in 6,8 tellen (in plaats van 5,4 tellen voor het huidige instapmodel) en de range bedraagt in de VS alvast 321 mijl in plaats van 357 mijl. Het is evenwel nog even wachten wat dit wil zeggen in WLTP-km's. Maar gok op een range die rond de 500 km bengelt. Fijn: hoewel het basismodel, kan je nog steeds laden aan 225 kW DC! Dus ja, waar boet je dan in?
Minder tierlantijntjes
Het leek er dus alvast op dat Tesla niet al te veel wilde bezuinigen op de elektrische aandrijflijn. Waardoor het prijsverschil dus van ergens anders moet komen. Het kleinste kind ziet meteen dat Tesla zowel voor- als achtlichtbaken sloopte. Daardoor krijg je dus terug klassieke clusters en - geef toe - een strakkere voorbumper. De velgen zijn dan weer standaard 18-duim groot, maar kunnen optioneel terug 19-duim groot worden. Een andere eigenaardige update is de achterruit. Dat is terug de achterruit van voor de facelift met een "afgeronde" onderkant. Geen idee waarom dat een besparing zou zijn, al kosten die ruiten misschien minder per stuk om te fabriceren omdat er al miljoenen van zijn gemaakt.

Binnenin zijn de veranderingen ook opmerkelijk. Het panoramisch dak schittert door afwezigheid. Volgens sommige Amerikaanse media zit glas er trouwens nog wel, maar plaatste Tesla simpelweg een stofje op plaat ervoor. Raar, inderdaad. Verder verdwijnt de middenconsole, al blijven de twee draadloze oplaadpunten staan. Achteraan moeten de passagiers het dan weer doen zonder schermpje en moeten ze handmatig de ventilatiemonden aanpassen. Hoe zullen ze het overleven!
Minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk: Stoelventilatie zit er niet meer op, het stuur moet je manueel verstellen en ook de spiegels aan de buitenkant moet je zelf dicht klappen en zijn niet meer zelfdimmend. Het audiosysteem telt 7 luidsprekers zonder extra subwoofer, FM/AM-radio is verdwenen en ook de HEPA-filter ging op de schop. Tenslotte verdwijnt Autosteer, de sfeerverlichting en de elektrisch verstelbaarheid van de achterbank.
Quanto costa?

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen