Mercedes heeft een opmerkelijke knoop doorgehakt: er komt geen nieuwe EQS meer. Het blijft dus bij één enkele generatie voor het elektrische vlaggenschip, al wil dat niet zeggen dat de Duitsers geen soortgelijk model plannen. Wel integendeel: ze gaan gewoon een elektrische S-Klasse maken!
In 2021 begonnen ze bij Mercedes aan een nieuw, elektrisch hoofdstuk. Op de eerste bladzijde van dat hoofdstuk pronkte de EQS want dat was de eerste auto van het merk die mocht uitpakken met een uitsluitend elektrisch platform, én de eerste die de aalgladde ‘One Bow’-designtaal aangemeten kreeg. Een dikke drie jaar na datum kent die designtaal op zijn zachtst gezegd zijn voor- en zijn tegenstanders en om de situatie nog wat lastiger te maken, is de hele EV-golf enigszins gaan liggen… Dus wat dan met die EQS waar het allemaal mee begon?
Zelfde design, ander platform?
Daarover heeft Mercedes-baas Ola Källenius zich nu uitgesproken en het nieuws is niet helemaal positief. Zo zegt de CEO dat er geen nieuwe EQS meer komt na de huidige generatie, al hoort bij die aankondiging een belangrijke voetnoot. Zo geeft Källenius meteen ook mee dat er wel een zuiver elektrische S-Klasse komt. Wanneer de huidige generatie van de S-Klasse dus komt te gaan, krijgt Mercedes volgens de topman “twee S-Klasses: een elektrische en eentje met verbrandingsmotor”. Dat gebeurt vermoedelijk pas binnen een paar jaar want eerst moet de huidige S-Klasse nog een facelift krijgen in een poging om zijn tegenvallende verkoopcijfers terug een duwtje in de rug te geven.
De keuze om de aankondiging te verwoorden als “twee S-Klasses”, laat echter een belangrijke deur op een kier. Källenius zegt namelijk wel dat beide modellen “zowel vanbinnen als vanbuiten sterk op elkaar gaan lijken” maar zegt dus niet dat ze identiek zijn. Het is met andere woorden nog steeds mogelijk dat de elektrische S-Klasse op een compleet ander platform komt te staan dan de nieuwe S-Klasse op verbranding — in tegenstelling tot wat concurrent BMW bijvoorbeeld doet met de i7. Wat echter wel zeker is, is dat de EV niet EQS gaat heten want Mercedes wil van zijn EQ-namen af om zijn gamma’s op verbranding en op elektro meer gelijk te trekken. Een eerste voorbeeldje daarvan vinden we bijvoorbeeld al in de elektrische Mercedes G-Klasse, die niét ‘EQG’ ging heten maar gewoon ‘G 580’.
Reacties
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen