Hoewel ook Volvo in 2020 moest afrekenen met de coronacrisis en de gevolgen ervan, zag het de vraag naar Recharge-modellen afgelopen jaar verdubbelen ten opzichte van 2019. In Europa was 29 procent van de verkochte Volvo’s een Recharge-model. Met andere woorden: een plug-inhybride of een volledig elektrische auto.
De volledig elektrische auto is de XC40, en die wordt net als zijn plug-inhybridevariant in de Volvo-fabriek in Gent gebouwd. Volvo wil nu de productiecapaciteit in de Gentse fabriek verdrievoudigen om aan de snel toenemende vraag te kunnen blijven voldoen. Tegen 2022 moet 60 procent van de totale capaciteit in Gent voorbehouden zijn voor elektrische auto’s.
Later dit jaar start de Gentse Volvo-fabriek met de productie van een tweede volledig elektrisch model. Dat model wordt op 2 maart onthuld, en staat op het CMA-platform van Volvo. Dat betekent dat de nieuwkomer zijn fundamenten deelt met de XC40, die al in Gent gebouwd wordt, en met de volledig elektrische Polestar 2. Die laatste rolt in China van de band.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen