Per 1 april 2023 neemt een kersverse CEO de sleutel van Toyota in handen. Die man, Koji Sato, wil alvast prioriteit maken van competitieve EV's. Toyota was tot nu toe een koele minnaar van de elektrische auto en legde vooral zijn focus op het perfectioneren van haar hybride aandrijflijn. Daar komt nu dus verandering in.
Je mag voor of tegen zijn, het huidige fiscale- en regeringslandschap wereldwijd zorgt er voor dat de elektrische auto de komende jaren serieus marktaandeel zal winnen. Dat is ook de 54-jarige Koji Sato niet ontgaan, een man die vanaf 1 april de plak zal gaan zwaaien bij Toyota. Volgens Sato is het tijd om Toyota het elektrische strijdveld binnen te rijden, met competitieve inzendingen.
Vanaf 2026
Niet dat Toyota niet bezig was met elektrificatie, zo heb je in onze contreien de bZ4X SUV en in China zelfs bZ3 sedan. Het is echter tijd om het volume richting 11 te draaien. Sato, momenteel nog president van Lexus en Gazoo Racing, wil daarbij Lexus een voortrekkersrol geven. Zo moeten er vanaf 2026 een nieuwe generatie EV's verschijnen op een gloednieuw platform. Een platform dat dan uiteraard ook zijn weg zal vinden naar producten van Toyota. Hoewel Toyota onder Koji Sato de komende jaren prioriteit zal geven aan de ontwikkeling van elektrische auto's, benadrukt hij dat Toyota een grote gelover is en blijft van verschillende aandrijfvormen. Van hybride, over waterstof tot full EV.

Alles lijkt er op te wijzen dat Toyota stiekem intern niet al te gelukkig is met zijn huidige generatie EV's. Zo kende de bZ4X een wat ongelukkige start wegens een defect aan de wielen (lees: door een productiefout konden ze er simpelweg afvallen) en legt de elektrische SUV een vrij hoog getest verbruik en hoge aanschafprijs voor. Zaken waarmee je geen indruk kan maken op een zakelijk markt natuurlijk. Door compleet te herbronnen en in 2026 met een nieuwe generatie EV's te komen lijkt Toyota zijn fouten recht te willen zetten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen