Twee jaar geleden zette Europa zijn eerste stapjes op vlak van zelfrijdende auto's. Toen gaf het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt — want alles klinkt stoerder in 't Duits — namelijk toelating aan de Mercedessen S-Klasse en EQS om op bepaalde stukken snelweg en in bepaalde omstandigheden volledig autonoom te rijden. Daarmee haalden ze niet alleen autopilot-pionier Tesla in, maar lieten ze natuurlijk ook eeuwige concurrent BMW achter zich... En dat kon die laatste niet laten gebeuren.
Wat de S-Klasse kan...
Zo heeft BMW bekendgemaakt dat ook de 7 Reeks officieel goedkeuring heeft gekregen om autonoom te rijden. Daarvoor moet het dan wel gaan om een exemplaar dat uitgerust is met de 'BMW Personal Pilot L3' waarbij het 'L'-etje staat voor 'Level'. Dat systeem laat de 7 Reeks dus toe om zelfstandig te rijden tot niveau 3, waarbij de bestuurder zijn handen niet meer aan het stuur hoeft te houden en zich zelfs mag bezighouden met andere zaken. Zo kan je volgens BMW je mailverkeer beheren in het verkeer, of lekker video's streamen terwijl je auto op eigen houtje doorrijdt.
Dat mag je echter niet zomaar in alle omstandigheden doen, want net als de Mercedessen S en EQS hangen er beperkingen vast aan het gebruik van het autonome systeem. Zo mag je het enkel gebruiken tot snelheden van hoogstens 60 km/u en op bepaalde stukken van de snelweg. In totaal zou het wel gaan om dik 13.000 kilometer aan Autobahn dus het is ook niet alsof je er maar zelden baat bij hebt... En in die snelheidsbeperking zien wij Belgen alvast geen graten, want vermoedelijk ligt 60 km/u nog boven de gemiddelde snelheid die in de spits op onze snelwegen gehaald wordt. Kortom: naar hier halen, die handel.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen