Autonieuws: Varia

Zo absurd duur is parkeren in Parijs nu met een (iets) zwaardere auto

Haal de TGV-tarieven er maar bij, want Parijs heeft zijn parkeerreglement aangepast. Hoeveel je er betaalt, hangt voortaan namelijk niet meer enkel af van de tijd die je auto er doorbrengt maar ook van het gewicht van je auto. Er is echter één probleem: je auto zit best snel over het maximumgewicht.

Begin dit jaar werd er in Parijs een opmerkelijk referendum gehouden. In dat referendum werd namelijk beslist over nieuwe parkeertarieven, waarbij SUV’s en bij uitbreiding alle zwaardere auto’s uit de stad geweerd zouden worden door hun eigenaars meer te laten betalen. Zo trokken de Parijzenaren dus naar de stembus… ’t Is te zeggen: sommige Parijzenaren. Van alle stemgerechtigden kwam er namelijk de volle 5,7 procent opdagen en daarvan stemde 54,4 procent voor de nieuwe parkeertarieven… En per 1 oktober laten de gevolgen zich dus voelen in de Franse hoofdstad.

6 uur parkeren? Da’s dan 225 euro

Zo wisten we eerder al dat je in het centrum 18 euro en in de buitenwijken 12 euro per uur zou gaan betalen met een zwaardere auto, zowat het drievoudige van wat andere bezoekers moeten betalen dus. Nu blijkt echter dat die tarieven niet vast worden berekend per uur, maar verder stijgen naargelang je er langer staat. Zou kost één uurtje in ’t centrum je wel 18 euro en twee uur 36 euro, maar voor drie uur betaal je plots 72 euro. Vanaf het vierde uur kost parkeren 117 euro en sta je er vijf uur, dan verspringt je meter plots naar 171 euro… En dan zitten we nog niet aan de maximaal toegestane zes uur parkeertijd: daarvoor betaal je met een ‘te zware’ auto maar liefst 225 euro!

Image
Parkeren Parijs SUV 2024

De belangrijkste vraag is natuurlijk: wanneer is een auto dan ’te zwaar’? Wel, vanaf die een leeggewicht heeft van ten minste 1.600 kilogram. Dat klinkt dus als veel, al zit je daar tegenwoordig best snel aan. Een beetje Volkswagen Tiguan gaat er bijvoorbeeld al over — maar als SUV zijnde, is dat natuurlijk net het soort auto dat het Parijse stadsbestuur wou weren. Ook een Passat zit echter al snel aan dat gewicht en heeft je Golfje toevallig een plug-inhybride aandrijflijn, dan kan je het eveneens schudden. Dan betaal je er dus even veel als iemand met pakweg een Range Rover V8 want eens je de grens van de 1.600 kilo voorbij bent, wordt er geen onderscheid meer gemaakt… Al is er wel een uitzondering voor EV’s: die mogen tot 2.000 kilogram wegen voor ze onder het maximumtarief vallen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen