Autonieuws: Varia

Ook productie Fiat Panda wordt stilgelegd terwijl Stellantis struggelt

Het is officieel: er zijn geen zekerheden meer. Na de iconische 500 wordt namelijk ook de productie van Fiats populairste modelletje, de Panda, tijdelijk stilgelegd. Moederkloek Stellantis steekt de productiestop op moeilijke marktomstandigheden en Fiat is ook niet hun enige merk dat daaronder te leiden heeft.

Geloof het of niet, maar voor het eerst sinds 2007 rolt er momenteel geen enkele Fiat 500 meer van de band in Europa. Zo ging het model met verbrandingsmotoren midden dit jaar al uit productie waardoor enkel de elektrische 500e overeind bleef, of toch ongeveer. Een dikke maand geleden besliste Fiat namelijk om de fabriek waar die 500e gebouwd wordt, in het Italiaanse Mirafiori, tot november stil te leggen. De reden: er is te weinig vraag naar de kleine EV… Maar ook modellen waar wél vraag naar is, liggen blijkbaar niet buiten schot.

Bestaansrecht bewijzen

Ook de Fiat-fabriek in het eveneens Italiaanse Pomigliano d’Arco zal straks namelijk het werk neerleggen, meldt Automotive News Europe. Dat zou gebeuren vanaf 11 november en de productiestop zou al zeker duren tot 29 november. Die fabriek produceert momenteel de Panda en dat maakt de hele kwestie des te verwarrender, want dat is nu net een Fiat die als zoete broodjes over de toonbank gaat. Zo is de Panda jaar na jaar goed voor de titel van bestverkochte auto in thuismarkt Italië en is hij Europawijd zelfs de populairste auto in zijn segment. Bovendien pompte Fiat pas nog een flinke investering in het modelletje door ‘m conform te maken met Europa’s nieuwe GSR-wetgeving, iets wat de 500 met verbrandingsmotor niet gegund was.

Image
Fiat Panda productie 2024

Wat er ook van zij: volgens Fiat is de productiestop te wijten aan moeilijke marktomstandigheden. Daarin zijn de Italianen trouwens niet alleen want ook een aantal van Stellantis’ andere merken worstelt al even om winstgevend te zijn. Daarom opperde de CEO van het bedrijf, Carlos Tavares, pas nog dat het die merken maar een paar jaar de tijd meer geeft om te bewijzen dat ze bestaansrecht hebben, voor Stellantis moeilijke knopen gaat doorhakken… Al vermoeden we niet dat het voor Fiat zelf zover zal komen maar vooral het noodlijdende Maserati, het jongere DS en het verrezen Lancia zullen zichzelf tegen dan uit de gevarenzone moeten redden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen