Autonieuws: Varia

Bedankt, EU: nieuwe Porsche 911 GT3 moet binnen twee jaar al uit de verkoop

Porsche is zijn 911 aan het vernieuwen en dat doet het versie per versie. Als één van de eerste versies ging de GT3 onder het mes en dat is interessant, want doorgaans wacht Porsche tot het einde om zo’n GT’s te onthullen. Die haast heeft echter een reden: binnen amper twee jaar moet die GT3 er alweer uit in Europa.

Een paar weken terug ging bij Porsche het doek van de vernieuwde 911 GT3, en daar was stiekem iets geks mee aan de hand. Zo hadden de Duitsers die getrakteerd op onder andere de oliekoelers, de cilinderkoppen en de nokkenassen van de GT3 RS maar het resultaat was… Precies dezelfde 510 pk. Het koppel was zelfs gezakt van 470 Nm naar 450 Nm en de reden daarvoor is niet ver te zoeken. Zo heeft Porsche extra partikelfilters en katalysatoren moeten monteren om de atmosferische 4.0-litermotor nog aan de Europese emissieregeltjes te laten voldoen, maar dat kan het blijkbaar niet eeuwig volhouden.

Liever géén GT3 dan geen echte GT3

In een gesprek met het Britse Autocar heeft de baas van Porsches GT-afdeling, Andreas Preuninger, namelijk een verontrustende voorspelling gemaakt over de 911 GT3. Zo verklapte de topman dat die puristen-Porsche hoogstwaarschijnlijk binnen twee jaar alweer uit de handel gehaald zal worden, of toch zeker in de Europese Unie. Eind 2026 wordt de nieuwe Euro 7-emissiestandaard hier namelijk van kracht voor alle nieuw verkrijgbare auto’s… En hoewel de hoogtoerige 4.0-liter boxermotor van de 911 GT3 met al zijn aanpassingen wel beantwoordt aan de huidige eisen, voldoen die aanpassingen volgens Preuninger niet om hem conform de Euro 7-standaard te maken zoals die nu uitgestippeld staat.

Image
Porsche 911 GT3 twee jaar 2024

Een oplossing zou kunnen zijn om de GT3 te voorzien van een gelijkaardig hybridesysteem aan dat van de vernieuwde 911 GTS, maar dat ziet de GT-baas niet zitten. Er is namelijk een reden waarom de GT3 dat systeem nu nog niet gekregen heeft want de nadruk ligt, aldus Preuninger, op een laag gewicht. Zo brengt dat hybridesysteem op zich al wat extra kilo’s met zich mee en het werkt ook samen met een zwaardere variant van de PDK-automaat, terwijl die in de huidige GT3 20 kilogram lichter is. Volgens de topman zou een hybride 911 GT3 met andere woorden geen echte 911 GT3 meer zijn en het lijkt erop dat hij dan liever géén 911 GT3 meer op de markt brengt. Kortom: wil je nog een 911 GT3, dan wacht je misschien best niet te lang.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen