Puristen opgepast, want Alpine heeft zich uitgesproken over de opvolger voor de A110. Die wordt zuiver elektrisch maar geen nood, want de sportwagen zal toch lichter zijn dan concurrenten met verbrandingsmotoren. Daardoor gaat Alpine er echter wel geen euro winst op maken… dus waarom bouwen ze ‘m dan?
Binnen een kleine twee jaar is het zover: dan moet de huidige Alpine A110 onverbiddelijk de showrooms verlaten. Midden dit jaar ging in de Europese Unie namelijk de nieuwe GSR II-wetgeving van kracht die bepaalt dat alle nieuw verkrijgbare auto’s over bepaalde veiligheidssnufjes moeten beschikken. Daar beantwoordt de A110 niét aan maar aangezien hij maar beperkt over de toonbank gaat, is hij vrijgesteld tot medio 2026. Dat geeft Alpine dus nog tot dan de tijd om te werken aan een opvolger want jawel: die komt er wel degelijk.
“Ronduit dom” en “niet rationeel”
In een gesprek met het Britse Autocar heeft de CEO van Alpine-moederkloek Renault, Luca de Meo, zich namelijk uitgesproken over de ontwikkeling van die gloednieuwe A110. Daarin bevestigde hij nog eens dat die opvolger zuiver elektrisch wordt maar geen nood, want hij zou op z’n Alpines lichter moeten zijn dan concurrenten met verbrandingsmotoren. Dat bewezen de Fransen al eens wanneer ze bij wijze van voorproefje hun huidige A110 trakteerden op een elektrische conversie. De A110 E-Ternite die daaruit voortkwam, was ook nog net iets lichter dan pakweg een Porsche 718 Cayman.
Zo’n principes kosten echter geld, en de topman steekt ook niet onder stoelen of banken dat de ontwikkeling van die sportwagen moeilijk te verantwoorden is binnen het bedrijf. Sterker nog: hij omschrijft de beslissing om er een specifiek platform voor te bouwen als “ronduit dom” en “niet rationeel”. Zo is de Meo er naar eigen zeggen van overtuigd is dat Alpine geen geld gaat verdienen op zijn elektrische A110, vooral sinds de geplande samenwerking met Lotus om de kosten voor de ontwikkeling te delen afsprong… Dus waarom ontwikkelt Alpine hem dan toch gewoon door?
A110 is Alpines ‘Porsche 911’
Simpel: omdat het een écht sportwagenmerk wil zijn. Zo haalt de CEO concurrent Porsche erbij als voorbeeld, dat eigenlijk maar een paar volledig zelf ontwikkelde sportwagens aanbiedt zoals de 911. Daarnaast teren de Duitsers voornamelijk op gedeelde platforms van de VW-groep voor hun massamodellen, kijk maar naar de Cayenne, de Panamera, de nieuwe Macan EV en in beperktere mate de Taycan. De A110 is met andere woorden Alpines Porsche 911: de auto die het nodig heeft om te bewijzen dat het een sportwagenmerk is.
De rest van het gamma is er dan om de centen binnen te halen, en dat wordt ook een best uitgebreid gamma. Zo pakte Alpine een dik jaar geleden nog uit met de belofte om zeven gloednieuwe auto’s te onthullen tegen 2030, stuk voor stuk elektrisch. De nieuwe A110 wordt daar één van maar de eerste van die nieuwe reeks kennen we inmiddels al. Dat is de A290 en die deelt inderdaad zijn platform — en het gros van zijn koetswerk — met de gewone Renault 5. Binnenkort krijgt de hothatch gezelschap van een crossover in de vorm van de A390 terwijl er ook een heuse hypercar op basis van de Alpenglow Concept in de pijplijn zit. De nieuwe, elektrische A110 mogen we dan weer verwachten omstreeks 2026.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen