Volvo heeft de productie van een nieuw model opgestart in Gent, en dat is niet het minste model. Voortaan rolt de populairste Volvo van het moment, de EX30, namelijk gewoon in België van de band. Daardoor is de compacte EV nu officieel niét meer ‘Made in China’.
De EX30 is niets minder dan een schot in de roos voor Volvo. Kijk maar eens rond in de gemiddelde Belgische straat: voor een relatief recent model zie je de EX30 daar al opvallend vaak terug. Dat dankt de elektrische Volvo vooral aan zijn succes onder zakelijke rijders maar toch zit er één haar in de boter. Aangezien de EX30 in China gebouwd werd, was hij onderhevig aan die verfoeide importtaksen… maar daar heeft Volvo nu iets op gevonden.
Weg, importtaksen
Het merk laat namelijk weten dat de productie van de EX30 nu ook dichter bij huis is opgestart… véél dichter bij huis. Zo mag de fabriek in Gent de compacte SUV voortaan ook bouwen, precies zoals Volvo na de onthulling van de EX30 had beloofd. Sindsdien hebben de Zweden er alles aan gedaan om de Belgische fabriek in recordtijd klaar te stomen voor de productie van het nieuwe model, goed voor zo’n 200 miljoen euro aan investeringen. Alles dus om die Europese importtaksen op Chinese EV’s te omzeilen en daar is niks mis mee, want zo worden er alweer 350 extra Gentenaars aan het werk gezet.

Naast de reguliere EX30 zal Volvo er binnenkort ook de nieuwe EX30 Cross Country gaan bouwen. Daarmee wordt dus elk exemplaar dat je bij ons van de compacte EV kan kopen gewoon ‘Made in Belgium’. Dat laatste geldt trouwens ook nog steeds voor de EX40, de EC40, de XC40 en de V60 die er nog steeds van de band blijven rollen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen