Met de Model S P85D betreedt Tesla niet alleen het segment van de vierwielaangedreven sedan, het vernielt ook alle concurrentie met zijn waanzinnige acceleratiekracht. Wij reden het snelste gerief van het Amerikaanse merk, exclusief in België.
Tesla stelt haar klanten nog steeds voorop. Daarom dat we ook maar al te blij waren dat het merk aan ons dacht en we tussen een klantenevenement door een paar uurtjes op stap mochten met hun strafste variant, de P85D. Meer nog, het merk liet een stukje van de openbare weg afsluiten door de politie zodat we de kans kregen om strafloos sprintjes van nul naar dik over de honderd kilometer per uur konden trekken. Heerlijk toch?
Met dank aan Noorwegen
De Model S dient geen introductie meer, want de elektrische sedan zorgde er op eigen houtje voor dat mensen dromen van een elektrische wagen. De nieuwste iteratie in de familie krijgt vierwielaandrijving onder de kap. Die werkt - even simpel gezegd - door twee motoren. Dat klinkt eens stuk beter in het Engels als 'Dual Motors', wat meteen ook het D-suffix verklaart in de benaming. Dus nee, in dit geval staat de D niet voor diesel...
Van waar Tesla het idee haalde voor zo'n variant met vierwielaandrijving? Dank daar maar - onder andere - Noorwegen voor. Het land is dankzij haar elektrovriendelijke wetgeving de grootste markt voor het merk. Niet toevallig sneeuwt het er ook negen maanden per jaar in Noorwegen. De vraag van klanten was dan ook enorm voor een variant die de vier wielen aanspreekt.
Cijferverbeelding
Om die vierwielaandrijving mogelijk te maken hebben de Amerikanen dus twee motoren in de Model S gestoken. Een opstelling waar een elektrische motor op de achteras de kracht naar de achterwielen stuurt, en een elektrische motor op de vooras op zijn beurt de voorste wielen aandrijft. Wie kiest voor de P85D, de performance versie, krijgt op de achteras een motor bij om nog wat extra vermogen te leveren.
Extra vermogen dat tot de verbeelding spreekt. De standaard Tesla Model S 85D krijgt 380 pk mee. Met dat vermogen sprint hij in 5,4 seconden naar de 100 km/u. Vink je de 'P' aan, dan krijg je maar liefst 700 pk waarvan ruwweg twee derde naar de achterwielen wordt gestuurd. Genoeg pit om de zware sedan in amper 3,4 seconden richting de honderd te doen stuiven.
Zero-to-Whiplash
Een getal dat je moet beleven om het te kunnen plaatsen. Met een afgesloten stuk weg voor onze neus moet je het ons dan ook geen twee keer vragen, vloeren die handel! De instant kracht die je krijgt wekt zo'n ongelooflijke snelheid op dat je het enkel kan vergelijken met een Nissan GT-R. Minus het geluid, maar wel met twee extra deuren en plaats voor vier personen. Surreëel eigenlijk. Om het in perspectief te brengen; op 150 meter wisten we vanaf stilstand 140 km/u aan te tikken en terug tot stilstand te komen.
Denk daarbij niet dat er veel drama aanwezig is. Gripverlies is onbestaande en op geen enkel moment probeert de Model S je richting de boskant te sturen. Idem dito wanneer de recht stukken weg ten einde komen en je de bocht moet insturen. Het zwaartepunt ligt verleidelijk laag waardoor ook daar stabiliteit troef is.
Niet stilstaan
Spreken we over een elektrische wagen, dan denken we meteen aan de range. En zo'n tweede motor en extra pk's, dat kan toch alleen maar nefast zijn voor de levensduur van de batterijen, niet? Wel, niet helemaal. Het gewicht tegenover de variant met één motor blijft ongewijzigd en eigenlijk kunnen we ook hetzelfde zeggen over de range. Zo hebben de S 85 en de S 85D allebei een range van 502 kilometer. De strafste P85D moet het doen met 'maar' 480 kilometer. Nog steeds een straf cijfer voor een elektrische wagen natuurlijk.
Hoe ze dat hebben klaargespeeld? Door de twee motoren kleiner en efficiënter te maken dan de elektrische motor die nu in de achterwielaangedreven Model S ligt. De technologie staat niet stil en heeft Tesla ertoe in staat gesteld om goedkoper te produceren en een efficiënter blok te bouwen. Zo werden bijvoorbeeld de versnellingsbak, elektrische aandrijving en elektronica dichter bij elkaar gebracht.
Met acht jaar garantie
Bij Tesla is de feedback van de klant enorm belangrijk. Zo kreeg de Model S in het begin van zijn carrière een creep-functie (automatisch lichtjes vooruit rijden wanneer je van de rem gaat) nadat klanten er om vroegen en gaat er het verhaal dat je achteraan leeslichtjes hebt omdat de zoon van Elon Musk er om vroeg. Om maar te zeggen; het doet deugt dat een autoconstructeur op dat niveau zijn kopers zo nauw betrekt, en daar ook over communiceert. Een soortgelijk verhaal kan je ook met deze D-variant zien. Klanten klaagden over stoelen die niet genoeg steun gaven én Tesla besloot nieuw zitmeubilair te voorzien met meer sportstoelgevoel.
Verder zijn er niet veel verschillen met het reguliere model, buiten de prijs. De 85D, de instapper met vierwielaandrijving, kost minstens 87.540 euro. De Performance variant kost je minstens 107.740 euro. Als je hem full option bestelt, tikt dat getal vlotjes door. Gelukkig heb je een aftrekbaarheid van 120%, betaal je minder belastingen en - vooral - geniet je van gratis elektriciteit bij de Tesla Superchargers. O ja, daarnaast biedt Tesla standaard 8 jaar garantie aan met ongelimiteerde kilometers. Dat is meer dan de gemiddelde constructeurs met conventionele verbrandingsmotoren.
Conclusie
Onze ontmoeting met de P58D was kort, maar liet toch een blijvende indruk na. De reguliere Model S was al een revelatie, maar met twee motoren kan je spreken van de Nec plus ultra. Betere technologie laat toe om niet te moeten inboeten op rijbereik. Rijplezier heb je zonder moeite. De vraag is natuurlijk of je zoveel geld over hebt als de variant met achterwielaandrijving ook al zo snedig rijdt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen