De MINI Cabrio, een begrip in Brasschaat en omstreken bij de studerende jeugd en de kinderloze veertiger. Deze kroostrijke dertiger uit die omstreken zal dus heel wat inlevingsvermogen aan de dag mogen leggen, challenge accepted.
We beginnen bij het begin. De nieuwe, new new MINI is weeral gegroeid en de Cabrio profiteert er van mee. Alhoewel, profiteren, een MINI zouden we nu niet onmiddellijk boven de 4 meter willen zien uitkomen. Toch komt hij daar met een groeispurt van bijna 10 cm aardig in de buurt. Zijn 3 meter 80 zou vooral de beenruimte ten goede moeten komen. Ook de kofferbak plukt de vruchten en heeft zomaar even 25% meer laadcapaciteit. Waardoor je, rekening houdend met het formaat en het vouwdak, op een respectabele 215 liter uitkomt. Met het dak naar beneden moet je daar wel 55 liter van aftrekken, en wanneer je de eerste maal de koffer opent, krijg je het idee dat je nog geen pak Spa blauw kan meenemen.
Schijn bedriegt daar een beetje. Ook een beetje schijn is de beenruimte achterin. Die is wel degelijk aanwezig, maar de achterzetels staan zo kaarsrecht dat je als volwassene het niet meer dan 5 minuten kan volhouden. Ook kinderzitjes installeren is daardoor geen sinecure, onze testwagen was dan ook niet toevallig uitgerust met een optionele Isofix voorbereiding voor de passagiersstoel. Eigenlijk is dit meer een 2+2. Achter het stuur is het dan weer wel makkelijk vol te houden. Het interieur heeft een duidelijke upgrade gekregen. Onze optionele sportzetels zitten voortreffelijk en het stuur en de materialen voelen hoogwaardig aan.
Vals trage stuurmansauto
Sturen is ook echt waarvoor je de MINI Cabrio moet overwegen. Dat doet hij toch als geen ander. Zet alles wel even in Sport en je knalt rotondes op zonder weerga en met vertrouwen. Gripverlies is makkelijk aan te voelen via ons prachtig 17-duims lichtmetaal. Boven de 17 zouden we trouwens nooit gaan, de rit is al stevig genoeg. Bij een capabel chassis hoort uiteraard een capabele motor. Bij BMW hebben ze daaraan geen gebrek en voor de Cooper krijg je de 1.5 benzine of diesel als optie. Beide driecilinders bovendien mét Turbo. De diesels mag je wat ons betreft links laten liggen, maar daarover later meer. Onze Cooper was uitgerust met de 136 pk sterke turbobenzine die we al kennen uit de eerder geteste 318i. Daar wist hij te overtuigen en in combinatie met de lichtere MINI is dat niet anders. Het koppel van 220 Nm komt al bij 1.250 toeren, van een turbogat is dus geen sprake. Zijn maximum vermogen bereikt hij al bij 4.500 tpm.
In de praktijk betekent dat het lijkt alsof je met een dikke diesel onderweg bent. God zij dank klinkt hij niet als een diesel. In tegendeel, het driecilindertje produceert een zeer aangename roffel, met een klein beetje hulp van de uitlaat. In de toeren gaan kan, maar heeft eigenlijk weinig zin. Het zal wel eigen zijn aan de tijd, maar het is ook een beetje jammer. De slagen van de 6-bak zijn daarvoor ook iets te lang geconfigureerd. Een CO2 uitstoot van amper 114 gram zal daarvoor wel iets tussen zitten, het gevolg is dat je altijd en overal te snel rijdt wanneer je de begrenzer opzoekt. En te snel rijden zal je, de 1.5 is namelijk uitgerust met een systeem dat automatisch tussengas geeft bij een downshift, je zit met andere woorden altijd op het juiste toerental. Koppel dat aan zijn vals trage karakter en je zit veel op de snelheidsmeter te kijken. Al bij al doet de 1500 meer dan adequaat zijn job, hij is met een sprintje van 8,8 seconden naar 100 km/u snel genoeg, maar doet ons stiekem nog verlangen naar de 192 pk sterke tweeliter uit te Cooper S.
Dakloos weekend
Waar de MINI uitblinkt bij rondtoeren in Brasschaat met prachtig zonnig weekendweer, valt hij door de mand met de 5 daagse lijdensweg naar Brussel. Met de kap, die weliswaar in amper 18 seconden dicht plooit, naar beneden komen de rammeltjes naar boven en asfaltgeluiden naar binnen. Tel daarbij de stevige demping en de harde koppeling, en je doet jezelf geen plezier om autostrade- en filekilometers te maken. Als je iets meer dan gemiddeld kilometers moet malen, kunnen we deze cabrio met handbak toch niet als daily driver aanbevelen. Elk voordeel heb zen nadeel, en de MINI Cabrio is gewoon gericht op weekendfun, hem dat kwalijk nemen doen we allerminst.
Brasschaats prijsje
MINI's met opties hebben de reputatie om aardig op te lopen. Onze volgestouwde Carribean Aqua blauwe Cooper is daar geen uitzondering op. De Cooper begint 24.630 euro, maar de onze tikt af op 33.625 euro. Trek daar een 1.000 euro aan nutteloze opties af, en de MINI blijft nog steeds aan de prijs. Ter vergelijking, de Mazda MX-5 1.5 en FIAT 124 1.4T halen zelf in uitgeruste versies bijlange de 30k niet. Premium heeft nog altijd een prijs, en bij MINI kan je ook helemaal los gaan in het personaliseren. De 140 euro voor een Always Open timer blijft ons wel een raadsel. De prijzen voor de diesels en de MINI One cabrio geven we nog even mee voor de volledigheid, maar we zien echt geen reden om niet voor de Cooper of de Cooper S (29.930 euro) te gaan. De 102 pk sterke One Cabrio begint bij 21.830 euro. Voor de Cooper D en Cooper SD moet je respectievelijk 26.330 euro en 33.410 euro neertellen.
Conclusie
De MINI Cooper Cabrio had wat ons betreft gerust MINI Cooper Weekend mogen heten. Wat hij te kort komt als daily maakt hij helemaal goed onder het weekendzonnetje. Het is een echte rijdersauto gemaakt voor korte, dakloze ritten. De premium die je betaalt ten opzichte van Japanse en Italiaanse roadsters krijg je een autofreak niet uitgelegd. Dat hoeft ook niet, na een prachtig septemberweekendje bollen in Noord-Antwerpen kunnen we met gemak stellen dat het doelpubliek daar lak aan heeft, en gelijk hebben ze.
Specificaties
Vermogen | 136 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 180 kg |
Topsnelheid | 208 km/u |
Prijs testwagen | € 33 625 |
Prijs basismodel | € 21 830 |
0 tot 100 km/u | 8.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.10L/100km |
Min. kofferinhoud | 160 L |
Max. kofferinhoud | 215 L |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
BIV | € 128 |
Rijtaks | 191 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen