Rijtest

Rijtest: Ford Ranger Raptor (2023)

De Ford Ranger Raptor zit in een nieuw jasje, en dat is maar goed ook. Dit soort ruige krachtpatsers wordt namelijk steeds minder interessant, zowel op ecologisch als op fiscaal vlak. Wat weet Ford daarop te verzinnen om deze pick-up futureproof te maken?

Net zoals heel wat andere automerken moet ook Ford het voortbestaan verzekeren van zijn Ranger. Daarom wordt het huidige gamma niet alleen uitgebreid met een benzinemotor, maar verdwijnen er zelfs opties uit het mogelijke diesellijstje. Zo blijft uit een keuze van drie nu nog enkel een 2.0 biturbo EcoBlue over voor deze Raptor-versie, en die kan je voorlopig zelfs nog niet kiezen. Momenteel is dus enkel de 3.0 EcoBoost V6-benzine aan te klikken op de configuratiepagina, terwijl er vroeger niet eens een model op benzine was. Alles richting een wereld zonder diesel dus, hoewel een EV-variant er voorlopig niet komt.

Hoeveel kleiner?

Een tijdje terug konden we al even proeven van de prestaties van zijn grotere broer, de F150 Lightning, die weliswaar wel volledig elektrisch was. En hoewel de puristen dit nog steeds tegenspreken, is dat zowel offroad als op de baan een echte krachtpatser. Los daarvan bleek onze mening toch dat deze bliksemschicht eerder thuishoort op het Amerikaanse continent omwille van zijn omvang, en ook het merk zelf denkt er blijkbaar zo over. Wij moeten het namelijk stellen met deze Ranger voor onze Europese markt als grootste in zijn lijn.

Image
Ford Ranger Raptor 2023

Wil je daar nog het elektrische rolluik bovenop, dan kost je dit 2.178 euro extra. Voor een kleurtje naar keuze in plaats van het standaard wit mag je rekenen op 665 euro tot 907 euro erbij. Maar los van deze twee opties komt de Raptor standaard met alles erop en eraan. Zelfs een B&O-geluidsinstallatie die voortreffelijk door de boxen bonkt is meteen van de partij. Venster omlaag, arm erdoor en op z’n ‘hillbilly’ karren maar met Dolly Parton door de speakers.

Conclusie

De Amerikaanse roots druipen af van deze Ford Raptor, en dat is natuurlijk fantastisch voor de liefhebber. Of het echter iets is dat thuishoort op onze Europese markt is natuurlijk geheel afhankelijk van het gebruik. Het schrappen van het gros van het aanbod aan dieselmotoren is dan misschien niet echt in zijn voordeel, want het alternatief met deze 3.0 EcoBoost V6-motor lijkt alvast geen oplossing voor een beter milieu. Los daarvan is het een erg krachtig werkpaard met ook nog eens een festijn aan rijmodi. Hoef je dat laatste niet, dan kom je al even ver met een standaard Ranger.

Specificaties

Vermogen288 pk
Overbrenging10-trapsautomaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 454 kg
Prijs basismodel€ 72 055
0 tot 100 km/u7.90 sec
Gemiddeld testverbruik15.00L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen