Rij-impressie: Ford Ranger Raptor (2019)

Ford Ranger Raptor rijtest

In het vernieuwde aanbod van Fords Ranger pick-up, spot je tegenwoordig een nieuw topmodel; de Raptor. Een product van de marketingafdeling, of is er meer aan de hand?

Bovenaan het gamma staat hij, deze Ranger Raptor. Een uit de kluiten gewassen pick up waarbij zelfs een Nissan Navara in het niets verdwijnt. Tenminste, als je naar de wagens bestemd voor de Europese markt blijft kijken. Want voor de echte Amerikaan is een Ford F-150 of zelfs een F-250 nog eerder the real thing, liefst nog in Raptor-plunje.

RS-ranger

Wie echter geen benzinepomp en een lopende rekening bij de Belgische verkeersbelasting heeft, is zo'n Ranger Raptor best een ferm alternatief. De Raptor is voor de Ranger wat de RS voor de Focus is; de overtreffende trap. Het zal je dan ook niet verbazen dat ze bij Ford hun best hebben gedaan om niet alleen de wielbogen zwart te kleuren en de auto een tikkie hoger van de grond te zetten. Hoog was 'ie al, maar met een goeie 5 centimeter extra zit je nu even hoog als de man in het bestelbusje naast je. Met zijn 5,37 meter lengte blijf je daar best naast staan, want inparkeren is niet zo simpel in onze krappe parkeerplaatsen, ook al beschik je over een achteruitrijcamera.

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Breder is hij ook, maar liefst 15 centimeter. Niet alleen door die kunststof wielbogen, ook de spoorbreedte nam toe. Verder heb je dankzij zijn korte overhangen een aanrijhoek van 32,5 graden vooraan, en geloof ons, dat is best scherp. Achteraan kan je een hoek van 24 graden aanhouden. Tussendoor neem je plassen van 85 centimeter diep zonder dat je voeten nat worden.

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Nog een wijziging? De Fox-schokdempers met toegenomen veerweg, zodat je zonder al te veel comfort in te boeten tegen relatief hoge snelheden door putten en oneffenheden kan knallen. Niet zozeer op onze Belgische wegen, des te meer op onherbergzaam terrein.

Na twee testdagen verruilden we onze ultrageheime Autofans testlocatie eenmalig voor de plaatselijke zandbak. Eens daar toegekomen, bleek dat de weergoden vergeten waren de hemelsluizen open te zetten, zodat we een zanderig parcours onder de speciaal ontwikkelde BF Goodrich terreinbanden van de Raptor kregen. Geen diepe plassen dus, om door te waden.

zandracen

Zand, zeg je? Het perfecte moment om de "Baja"-instelling van de Ranger Raptor uit te proberen. Want de terreinrakker heeft behalve de Sand/Mud-, Rock- en Snow-instellingen ook een Baja-modus. Een link met de befaamde Baja 1000 Race die Down Under gehouden wordt en waar de Raptors al eens podiumplaatsen pakken, al zijn dat tegenwoordig speciaal ontwikkelde trophy trucks. In de afgelopen tien edities ging de eindzege 7 keer naar Ford.

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Wij speelden vooral de overwinning na, door de wagens donuts te laten draaien en zo een stofwolk te laten opwaaien van hier tot in de Sahel. Onze fotograaf is nog altijd bezig 't zand uit z'n onderbroek te schudden.

Maar alle gekheid op een stokje, we lieten de Raptor voor ons het zware werk opknappen. Dat ging makkelijk - misschien iets te makkelijk - door gewoon de juiste terreinmodus te selecteren, de 4H-instelling voor het differentieel te selecteren en lichtjes het gaspedaal in te duwen. Deze Ranger Raptor komt standaard met de automatische versnellingsbak met 10 versnellingen, zodat je ook al niet meer met de koppeling hoeft te spelen.

autonoom afdalen

Ook afdalen doet de Raptor voor je via de Hill Descent Control die de wielen afremt met behulp van het ABS, en terwijl hij dat doet zaten wij ons af te vragen wat we eigenlijk nog zaten te doen in de auto. Want met al die rijhulpen zit je werkloos toe te kijken, terwijl je liefst nadien het gevoel hebt dat je zelf het terrein overwonnen hebt. Gelukkig waren er nog de steile beklimmingen, eentje die we tijdens ons vijfde rondje iets moeilijker de baas konden, omdat we de Baja driftmodus en de achterwielaandrijving nog op hadden staan. Bijna boven schoof de wagen bijna weg, maar uiteindelijk haalden de skills het van de berg en hoefden we ons niet terug naar beneden laten zakken om opnieuw te proberen.

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Op de weg blijven de rolgeluiden beperkt, en dat is een geruststelling. Uiteraard heb je bij hogere snelheden windgeluiden die langs de voorruit glijden maar het gaat allemaal veel vlotter dan we verwachtten. Onder de kap van onze Europese Raptor geen dikke V8 op benzinepeut, wel een tweeliter viercilinder diesel. Eentje met meer vermogen dan de grotere 3.2 uit de gewone Raptor, want met 213 pk gaat hij licht over de 200 stuks van die eerste.

Het nadeel van deze versie is dat het trekvermogen achteruit gaat, net als het koppel. Daarin moet Ford haar meerdere herkennen in de concurrentie, die eens lachen met het sleepvermogen van 2,5 ton en het laadvermogen van 620 kilogram.

boven 't maaiveld

Mocht hij nog niet opvallen door er met kop en schouders bovenuit te steken, dan herken je de Raptor aan zijn aangepaste neus. In grote letters staat FORD uitgesmeerd over de grille, de xenonlampen en LED-dagrijverlichting zullen al snel laten zien in je binnenspiegel dat er een mastodont aangereden komt. Verder zijn er ook oneindig brede metalen treeplanken en de dikkere bodemplaat moet je beschermen tegen de scherpste rotsen die ons land rijk is...

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Binnenin krijg je de sportstoelen die het Raptor- en RS-niveau waardig zijn, net als een sportstuur met rode bies voor de rechtuitmarkering. Als je niet net de ladder had gezet om in de Raptor te klimmen, je zou denken dat je in een sportwagen zit. Overigens vind je achter het stuur ook de schakelpeddels voor de tienversnellingsbak terug. Tenslotte heeft de Ranger Raptor recht op Fords Sync3-infotainmentsysteem.

Ford Ranger Raptor (rijtest)

Wat mag zo'n verhoogde Ranger kosten? Dat valt eigenlijk al bij al mee. Voor 48.225 euro exclusief BTW staat er zo eentje voor je deur. Een pak meer dan de basis Rangers, en ook in vergelijking met de Isuzu D-Max AT-35 (40.300 excl. BTW) en de Nissan Navara N-Guard (37.985 euro excl. BTW) prijst Ford zichzelf een beetje uit de markt. Maar die twee versies zijn dan ook niet op RS-niveau. tegelijk krijg je daarvoor de top-Ranger met alle mogelijke uitrusting, behalve metaalkleur.

conclusie

Een spielerei van Ford, in Thailand bedacht dan nog. Dat is de Ranger Raptor. Of je 'm vaak gaat gebruiken in ons land is de vraag maar het staat best stoer en de wagen rijdt een stuk comfortabeler dan zijn standaardbroertjes. Jammer is dat je daarbij wat laadvermogen inboet. Wij zijn intussen aan het kijken wat een stukje privéwoestijn dezer dagen nog mag kosten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie