Rijtest

Rijtest: Toyota C-HR 2.0 Hybrid facelift (2019)

Bij Toyota hebben ze een kortere levenscyclus voor de modellen dan bij de meeste Europese autoconstructeurs. Handig, want zo kan je sneller inspelen op de kritiek van de veeleisende Europese klant. Een faceliftversie van de Coupé High Rider wil enkele pijnlijke plooien platstrijken. Met een krachtigere hybridemotor als strijkijzer.

De plooien mogen van buitenaf dan wel gladgestreken worden met een nieuwe voorbumper en dito koplampen, onder het laken hebben ze bij Toyota een veel grotere verrassing. Behalve de gekende 1.8 Hybrid kan je tegenwoordig ook kiezen voor een 2.0 Hybrid. De High Power-versie, zoals Toyota zelf zegt. Tijd voor een eerste indruk.

gladdere plooien

Voordat je mee instapt, laten we graag even zien wat de wijzigingen buitenom zijn. Zo hadden we het al over de voorbumper, waar de mistlichten een nieuw plekje krijgen. Hij wordt ook iets minder druk doordat de lijn onder de grille beter aansluit bij de bumper zelf. De koplampen kregen een nieuwe LED-signatuur en hebben tegenwoordig een streep van een richtingaanwijzer bovenin zitten. Achteraan zien we hetzelfde terug, al worden beide lichtblokken achteraan verbonden met een zwarte streep die de spoilerlijn volgt.

Image
toyota-chr-2020-review-autofans

Binnenin de C-HR kijk je op een meer premium interieur dat een nieuw infotainmentsysteem ter beschikking krijgt. Aanraken kan tegenwoordig, al is het soms wat wennen aan de functies van de knoppen. De vier pijlen linksbovenin vergroten de kaart niet direct en ook met de draaiknop rechts doe je nog altijd niets op het navigatiescherm. Dat went echter, je kan dan ook snel kijken naar het interieur dat je tegenwoordig voorziet van een in de hoogte verstelbare passagiersstoel en als je de optielijst bekijkt, kan je de bestuurdersstoel volledig elektrisch verstellen. Vanwege de andere batterijbouw - de 2.0 heeft een NiMH accu, de 1.8 een Li-ion - krijgt de tweeliter en goeie 60 kilogram extra gewicht mee. De laadruimte slinkt er overigens ook mee van 377 naar 358 liter.

Image

voelbaar vermogen

Alles ingesteld zoals je wil? Dan start je de motor met een druk op de knop. Natuurlijk hoor je geen verschil tussen de 1.8 en de 2.0 bij de start, want de accu is opgeladen en de eerste meters rijden we elektrisch. Het is pas bij het oprijden van de snelweg dat we verschil merken. De 184 pk sterke 2.0 heeft het poeier dat we eigenlijk misten bij de originele C-HR Hybrid. Een duw op het gaspedaal resulteert in een veel rustiger gedrag van de motor en tijdens de hele rit hebben we weinig rumoer van de motor. Dat blijkt te kloppen want Toyota wilde naast het verhogen van het vermogen ook het geluid van de motor reduceren. Missie geslaagd, wat ons betreft.

Image

De vernieuwde C-HR heeft overigens de mogelijkheid om tot 120 km/u elektrisch te rijden. De invloed van het extra vermogen kan je aflezen van de boordcomputer; We hoeven het gaspedaal minder lang en minder vaak in te trappen om tot onze snelheid te komen en de iets stevigere elektromotor wordt ook vaker gebruikt. Daardoor komen we op een gemiddeld uit van 4,5l/100 km op de gewone wegen, dat stijgt tot 5,5 liter op de snelwegen. Het lijkt er dus op dat de wagen met tweeliter hybride iets minder verbruikt in stadsverkeer en ietsje meer op de snelwegen. Interessant voor de portefeuille is nog dat de 1.8 Hybrid 109 g/km CO2 uitstoot volgens de WLTP-norm (86 g/km in NEDC) en de 2.0 Hybrid 118 g/km volgens diezelfde WLTP (92 g/km in NEDC).

Dag benzine

Met het vernieuwen van de C-HR is er een hybridemotor bijgekomen maar is er ook een benzinemotor weggevallen. In zuiderse landen kan je de C-HR 1.2 Petrol nog tegenkomen, maar in België was de vraag niet groot genoeg om de wagen in het aanbod te houden. Zo'n C-HR benzine nam maar 12 procent van de verkooptaart in beslag, waar de hybride de rest mocht op souperen. In Europese termen wil men de 2.0 Hybrid zowat een derde van de verkopen op zich laten nemen, de 1.8 Hybrid zou dan zowat 60 procent voor haar rekening nemen en de benzine nog een kleine 5 procent. Maar dus niet meer in België.

Image

C-oncurrentieel

Dat maakt dat in België wel de instapmotorisatie verdwijnt uit de lijst, al beweren ze bij Toyota dat die instapversie niet zo heel veel over de toonbank ging en vooral een bepaald publiek aansprak. Dat publiek wordt nu naar de hybrides geleid, waar de 1.8 C-enter-versie het instapmodel is vanaf 28.360 euro. Nadien zijn er nog een viertal uitrustingsniveau's, waarbij de door ons gereden Launch Edition de kroon spant met 36.210 euro. Je kan je dan gaan afvragen of het beoogde doelpubliek van 25- tot 35-jarigen wel diep genoeg in de buidel kan tasten om dat bedrag op tafel te leggen, hoewel Toyota vandaag ook meer en meer wagens in de leasing aangeboden ziet worden.

Image

Bij hun grote concurrenten beogen ze de Peugeot 3008 en de Volkswagen T-Roc. Die hebben net iets meer ruimte en een niet-hybride vanafprijs van respectievelijk 26.252 euro en 22.450. Ruimtegewijs is de C-HR toch nog altijd meer de sparring partner van de Renault Captur en de Peugeot 2008.

conclusie

De tweeliter hybride toont ons van bij het starten al dat de motorisatie de schakel was die de C-HR nog miste om het aanbod aantrekkelijk te maken voor een groter publiek. De 1.8 met 122 pk leek ons al van bij het begin wat pit te missen maar bleek genoeg voor de early adopters. Die zullen nu vloeken in hun vuistje als ze met deze 2.0-variant rijden.

Specificaties

Vermogen184 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 485 kg
Topsnelheid180 km/u
0 tot 100 km/u8.20 sec
Gemiddeld testverbruik4.70L/100km
Min. kofferinhoud358 L
CO2-uitstoot92 g/km
BIV€ 94
Rijtaks332

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen