Het ooit zo drukke A-segment telt vandaag een pak minder spelers dan pakweg 10 jaar geleden. Verschillende spelers als Peugeot, Citroën, VW en Skoda hielden het voor bekeken. Toyota komt nu met een gloednieuwe A-segment Aygo, maar dan net iets anders.
In het segment waar de hippe Fiat 500 de plak zwaait moet je natuurlijk opvallen. Toyota heeft dan ook een X(lees: cross) achter zijn kleinste gezet. Jawel, dit is een A segment SUV. Hoewel, zoveel hoger staat hij nu niet ten opzichte van de vorige Aygo. Het is vooral optisch dat hij crossover features meekrijgt. De zwarte wielkasten die we kennen van de Yaris Cross(zonder X) en de aluminiumkleurige voorbumper geven hem een wat stoerder uiterlijk. Combineer dat met een two-tone kleurtje en je hebt best een funky karretje. Of dat het 500-kopers gaat wegtrekken weten we niet, maar de Aygo X is een knappe kerel tegenover zijn voorganger.
Binnenin wordt die lijn voorgezet. Het is een mix van kleuren en vormen. Misschien vindt niet iedereen dat geslaagd, maar de Aygo doet in ieder geval zijn best om wat hipper voor de dag te komen dan zijn grotere broers. De zitpositie is goed. Die lijkt recht uit de Yaris zijn overgenomen. Vooraan geeft de Aygo een ruime indruk en je zit net wat hoger dan zijn voorganger, wel jammer dat het stuur alleen verticaal verstelbaar is. Achteraan is er genoeg hoofdruimte, al is de beenruimte wat behelpen. Het blijft natuurlijk een auto in het kleinste segment. Ook de instap achteraan is verre van optimaal. De koffer is met 230 liter dan wel weer goed voor mekaar, al had de hoge tildrempel iets lager gemogen. Als optie kan je nog een open dak nemen. Ja, dat mag je letterlijk nemen. Noem het geen cabrio, maar het stoffen dak geeft je zeker en vaste en semi-cabrio gevoel. Ideaal voor in de zomer.
De Aygo X maakt gebruik van het platform van de Toyota Yaris. De Yaris werd al geprezen voor zijn rijgedrag en bij de Aygo is dat niet anders. Of het nu de heuvels rond Barcelona zijn of de autobahn, de stadsauto voelt zich overal thuis. Over een echte stadsauto kunnen we dus niet meer spreken, deze A segmentern rijdt dan ook als een segmentje hoger. Zowel op de autostrade als in de stad vindt hij een mooie balans tussen comfort en rijgedrag. Dit, ondanks de standaard 17" wielen. De Aygo heeft namelijk een heel speciale bandenmaat, hoog en smal. Je zal dus voorlopig altijd bij de premiummerken moeten shoppen bij een platte band.
Tijdens onze rit moesten we moeite doen om de 1.0 driecilinder benzine boven de 5 liter/100km te krijgen. Dat is heel proper, zeker aangezien de 1.0 de enige keuze is in de Aygo. Geen Hybride dus, volgens Toyota om hun kleintje betaalbaar de maken. Wat wel kan is de optie om een automaat te nemen. Het is een CVT-automaat. Efficiënt ding zo'n CVT, maar bij iets of gas geven is de 1.0 wel heel aanwezig. De driecilinder moet het trouwens doen met 72 pk en 93 Nm aan koppel. Of je nu de handbak of automaat neemt, een strepentrekker wordt het nooit. Met net geen 15 seconden naar de 100 moet je de Aygo wel een beetje vooruit sleuren, des te impressionanter is daarom het praktijkverbruik.
Beginnen doet de nieuwe Aygo X bij € 15.840. De basisversie is wel heel kaal, wij zouden gewoon starten van de "Play". Dan heb je radio, applecar play, een 7" scherm, achteruitrijcamera, bluetooth, betere audio, enz. Die kost je € 17.130 en wat ons betreft de echte basisprijs voor deze Aygo X. Full option kost de Anyo X "Envy" zo'n € 20.860. Dan heb je nog zaken als keyless entry, sfeerverlichting, draadloos oplanden, verwarmde zetels, parkeersensoren voor en achter en automatische airco. Veel veiligheidssnufjes zoals adaptieve cruise control, lane departure warning, voertuigdetectie zitten standaard op de Aygo X.
We zijn verheugd dat Toyota het A segment niet laat vallen. Wat ons betref is het een slimme move om een "X" achter de Aygo te hangen hem crossover elementen mee te geven. Een prijsbreker zal het niet worden, maar Toyota zegt zelf dat de potentiële klanten eerder maandformules zoals financiering en privat lease zullen overwegen. Rijden doet hij alvast als de beste, al is dat zeker niet de belangrijkste factor in dit segment.
Specificaties
Vermogen | 72 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 940 kg |
Topsnelheid | 158 km/u |
Prijs testwagen | € 20 860 |
Prijs basismodel | € 15 840 |
0 tot 100 km/u | 14.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 269 L |
Max. kofferinhoud | 829 L |
CO2-uitstoot | 107 g/km |
BIV | € 78 |
Rijtaks | 112 |
Reacties
door Pietje Precies
door Frank
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen