Rijtest: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD (2021)

Toyota Yaris Cross 2021

Hoe meer hoge auto’s hoe liever; dat weten ze bij Toyota ook. Wanneer de Japanners dus een gaatje ter grootte van een SUV vonden in hun B-segment, was het maar een logische beslissing om daar iets aan te doen. Dit is de vulling van dienst: een Yaris Cross, compleet met hybride aandrijflijn.

Dat Toyota nooit eerder een B-segment-SUV in zijn gamma had, leiden we ook af uit de naamgeving van deze auto. In dit geval kunnen ze bijvoorbeeld geen iconische naam zoals Supra of Corolla van onder het stof halen en was de wil hen blijkbaar ook ontgaan om een nieuw acroniem à la C-HR uit de grond te stampen. In de plaats daarvan grepen ze terug naar hun bestaande hatchback in het B-segment, de Yaris, en voegden ze er het suffix ‘Cross’ aan toe. Toepasselijk of niet?

MEER DAN EEN OPGEKRIKTE HATCHBACK

Ja en nee, want hoewel deze auto wel degelijk zijn fundamenten deelt met de Yaris, zijn de ontwerpers bij Toyota toch aanzienlijk verder gegaan dan simpelweg het opkrikken van een bestaande hatchback. Sterker nog: de Yaris Cross ziet eruit alsof hij niks met de lage Yaris te maken wil hebben en meer zoals de RAV4 wil zijn. Zo is de neus van de auto bijvoorbeeld verrassend lang en ontbreken de sportieve, uitgeklopte wielkasten van de hatchback. In de plaats daarvan krijgt de SUV wel de nodige accenten in hardwerend, matzwart plastic.

Toyota Yaris Cross 2021 zijkant

Pas wanneer we instappen, wordt duidelijk hoeveel deze Yaris Cross wel met zijn kleinere broertje deelt. De nogal onhandig geplaatste deurklinkjes, bijvoorbeeld, het stuur, het dashboard en alle bedieningselementen komen zo goed als ongewijzigd de Yaris-rekken. Is daar iets mis mee? Nee: het interieur van de Yaris is mooi vormgegeven en niet slecht qua materiaalgebruik, dus dat is dus voor deze Cross-afgeleide niet anders. Zolang je de verfijning van het premiumsegment niet verwacht, wel te verstaan, want hier en daar maakt Toyota wel gebruik van een minder aangenaam stukje kunststof.

ZUINIGE STADS-SUV

Het spelletje zoek-de-verschillen gaat ook verder onder de motorkap, waar je in het geval van onze tweewielaangedreven Yaris Cross wel even kan zoeken voor je die verschillen vindt. Net als zijn donor krijgt deze SUV namelijk een hybride aandrijflijn op basis van een 1.5-liter benzineblokje met drie cilinders. Samen met een elektromotor geeft dat een totaalplaatje van 116 pk, die langs een traploze CVT-automaat naar de voorwielen gaat. Daarnaast verkoopt Toyota de auto ook met dezelfde driecilinder zonder elektro-ondersteuning en als vierwielaangedreven hybrideversie, die dan een extra elektromotor op de achteras krijgt.

Toyota Yaris Cross 2021 achterkant

Als grootmeester der zelfladende hybrides stelt Toyota ook met de Yaris Cross Hybrid niet teleur. De aandrijflijn is soepel en schakelt zo onvoelbaar tussen benzine- en elektrokracht dat alleen het motorgeluid weggeeft wat je auto aandrijft. Wanneer dat net even benzine blijkt te zijn wordt het motorgeluid soms wel wat overheersend, aangezien de CVT-bak al snel hoge toerentallen opzoekt wanneer je even meer vermogen vraagt. Gelukkig beschik je over voldoende kracht om de aandrijflijn niet om de haverklap in de toeren te moeten jagen. In de stad is dit zelfs best een vinnig bakje, en ook het scherpe stuurgevoel zit net goed. Tussendoor slaagt de Yaris Cross er ook nog eens in om verrassend veel elektrisch te rijden en op te trekken, waardoor je gemakkelijk onder de 4,5 l/100km blijft. Alleen op de snelweg gaat de naald al snel richting de 5,0 liter, maar ook dat is nog geen fiasco.

MEER KOFFERRUIMTE DAN EEN COROLLA

De stad is dus de natuurlijke habitat van de Yaris Cross, en dat merken we ook aan zijn afmetingen. Met 4,17 meter lengte en 1,76 meter breedte valt hij dan wel forser uit dan de reguliere Yaris, maar de wielbasis blijft met 2,56 meter onveranderd. Daardoor is er achterin maar net genoeg beenruimte om volwassenen er een ritje in te laten meerijden, al is de hoofdruimte van de Cross achterin wel aanzienlijk beter dan in de reguliere Yaris. Het grootste deel van de extra lengte bevindt zich dus achter de wielen. Dat komt de kofferruimte ten goede: met 397 liter biedt de SUV ruim 100 liter meer dan de Yaris en, ter referentie, zelfs 36 liter meer dan de Corolla hatchback.

Toyota Yaris Cross 2021 kofferruimte

De Yaris Cross heeft nog een tweede troef in huis die hem makkelijker maakt om mee te leven dan zijn merkgenoten – al is die troef misschien van korte duur. Dit is namelijk Toyota’s eerste model dat mag profiteren van het nieuwe Smart Connect-infotainmentsysteem – althans op de hogere uitrustingsniveaus. Dat combineert een verbeterde ergonomie met een cloudverbinding om up-to-date te blijven. Vooral dat eerste is opvallend, want zijn minimalistische interface is een enorme verbetering op het korrelige, veelkleurige doolhof van voorheen. Het enige dat we van dat oude systeem missen is het handige home-scherm, want in de Yaris Cross kan je niet meer je navigatie en bijvoorbeeld je media-informatie tegelijk zien.

PRIJZEN

Toyota geeft je een Yaris Cross in ruil voor 23.000 euro, maar dan moet je het wel stellen zonder hybride aandrijflijn. Daarvoor moet je minstens 25.430 euro neertellen – en die is wat ons betreft de meerprijs waard, want wat is een Toyota tegenwoordig zonder zijn Hybrid-badge? Voor die prijs krijg je de SUV in zijn naamloze basisversie en die krijgt meteen alle veiligheidsuitrusting inbegrepen, net als adaptieve cruise control, het (oude) infotainmentsysteem, automatische koplampen en automatische klimaatregeling. Daarmee is hij wel zo’n 4.000 euro duurder dan een gelijkaardige Yaris, dus aan jou de keuze.

Toyota Yaris Cross 2021 Hybrid

Onze test-Cross was van het Dynamic Plus-type, waarbij je minstens 29.010 euro kwijt bent voor de hybrideversie. Dan krijg je echter wel zaken zoals lichtmetalen velgen, automatische ruitenwissers, een achteruitrijcamera en een groter scherm met het nieuwe infotainmentsysteem bij. Dit is ook precies de versie die wij zouden kiezen, aangezien regensensoren en lichtmetalen velgen ontbreken op de goedkopere uitrustingsniveaus.

CONCLUSIE

De Toyota Yaris Cross is, in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, een aanzienlijk andere auto dan de Yaris. Hij deelt echter zijn platform en motoren met zijn hatchback-broertje en dat alleen al maakt de Cross, net als de Yaris voor hem, een steengoede auto. De vraag is alleen of je een paar duizend euro extra wil uitgeven voor zijn grotere koffer en zijn hippere design.

Specificaties

Motor

1.5L I3

Vermogen

116pk

Overbrenging

CVT-automaat

Aandrijving

voorwiel

Prijs basismodel

€ 25 430.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

397 L

CO2-uitstoot

113 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws