Rijtest

Test: Mini Countryman John Cooper Works - Meer Countryman, minder JCW? (2024)

Mini heeft een nieuwe Countryman en bij een nieuwe Mini hoort een nieuwe John Cooper Works. Er is echter één probleem: de Countryman is gegroeid en zijn topmotor moet ook nog eens een paar pk’s afgeven ten opzichte van zijn voorganger. Wreekt zich dat op het rijplezier van deze sportiefste variant? Gordel vast, kinderen, ’t is tijd om bochtjes te pakken!

Het blijft een moeilijk verhaal; Mini en een SUV. Zo is een driedeurs hatchback voor velen nog steeds de enige Mini met bestaansrecht terwijl alles daarbuiten, van pakweg de Paceman tot de Clubman, niks te zoeken heeft in het gamma van een merk dat letterlijk ‘klein’ betekent. Misschien wel daarom hebben beide bovengenoemde modellen dat gamma inmiddels al verlaten maar één groter model houdt het al drie generaties vol: de Countryman. In zijn nieuwste generatie is dat ook nog eens de grootste Mini ooit geworden, dus verdient die het dan wél om in de showrooms te mogen staan?

JCW Trim + vier uitlaten

Om dat uit te zoeken, trokken we er deze keer niet met een gewone benzine-Countryman of zelfs met een elektrische Countryman E op uit maar wel met zijn sportieve topversie. Die krijgt als vanouds de toevoeging ‘John Cooper Works’ achter zijn naam, naar de befaamde tuner al sinds de sixties de termen ‘Mini’ en ‘Cooper’ onlosmakelijk met elkaar verbond. Reken dus ook bij deze nieuwe Countryman op een opvallend sportieve uitstraling met dank aan ander bumperwerk, een grille en velgen met racemotiefjes en extra stoere LED-signaturen voor de personaliseerbare koplampen… Al krijg je dat alles natuurlijk ook als je je gewone Countryman in een ‘JCW Trim’ steekt. Dat geldt echter niet voor de échte uitlaten, waarvan deze nieuwe John Cooper Works er zelfs vier krijgt.

Image
Test Mini Countryman JCW 2024

Ook binnenin kan je niet om het sportieve sfeertje heen. Dat begint al met zijn stoere kuipstoelen en zijn kleine, dikke stuurtje al is dat laatste wel gewoon standaard op elke Countryman. Dat geldt echter niet voor het roodgestikte stukje stof onderin het stuur dat dienst doet als derde spaak en hetzelfde motief vind je over het hele dashboard en zelfs de bovenkanten van de deuren terug. Achter het stuur vind je in dit geval trouwens wél standaard een head-updisplay zodat je niet, zoals in de basisversie, naar het centrale infotainmentscherm moet kijken om je snelheid te weten. Ook hier is dat infotainmentscherm trouwens helemaal rond en voorzien van OLED-techniek, wat een haarscherpe beeldkwaliteit oplevert.

Bedankt, EU

Om het rijgedrag dan weer even haarscherp te maken, krijgt de Mini Countryman John Cooper Works de krachtigste viercilinder uit de BMW-stal mee. Zo vind je in het vooronder een 2.0-liter benzinemotor met twin scroll turbo om die typische turbovertraging tot een minimum te beperken. Het resultaat is een mooie 300 pk en 400 Nm koppel… Al zijn die cijfers stiekem minder mooi dan voorheen. Omwille van uitstootperikelen is de JCW-versie in Europa namelijk 6 pk en 50 Nm minder sterk dan die van de vorige generatie terwijl het in essentie om dezelfde motor gaat. Wat echter wel overgenomen wordt, is de ‘All4’-vierwielaandrijving terwijl het vermogen standaard langs een zeventrapsautomaat met schakelpedaaltjes passeert.

Image
Test Mini Countryman JCW 2024

Terwijl zijn kracht dus wat gekrompen is, is de Countryman zelf wat gegroeid en het gewicht groeide dus ook mooi mee. Zo weegt de nieuwe John Cooper Works met z’n 1.660 kilogram aan gewicht precies 80 kilo meer dan voorheen en dat merk je enigszins tijdens een sprintje naar de 100 km/u. Daar doet de nieuwe Countryman JCW namelijk 5,4 seconden over, 3 tienden langer dan zijn voorganger. Dat vertelt natuurlijk maar het halve verhaal want ook dit nieuwe exemplaar schiet vlot uit de startblokken en versnelt opmerkelijk lineair met dank aan die geavanceerde turbo.

Tussen hothatch en gezins-SUV

Bovendien is het onderstel heerlijk in balans, ondanks dat extra gewicht en die extra kilo’s. Daardoor stuurt deze SUV nog steeds zoals je van een Mini verwacht: voorspelbaar en lekker communicatief. Het rijgedrag blijft echter wel te allen tijde veilig dus op iets als een driftmodus zoals in de Volkswagen Golf R hoef je niet te rekenen. De kont is zelfs moeilijk uit het gareel te krijgen wanneer je in een hard genomen bocht even het gas lost dus hoeveel valse plofjes en knorretjes deze Countryman John Cooper Works ook door zijn speakers stuurt; een échte hothatch is het niet… Maar wat dit wel is, is een best knap compromis tussen een beschaafde gezins-SUV en een auto waarmee je ook even lol kan trappen nadat je de kinderen aan de schoolpoort hebt afgezet.

Image
Test Mini Countryman JCW 2024

We zeiden het namelijk al in onze andere tests met de Countryman: die extra lengte maakt er natuurlijk een ruimere auto dan voorheen van. Dat merk je vooral op de achterbank want daar is de beenruimte plots enorm gegroeid. De koffer doet het daarentegen met een meer bescheiden toename van slechts 10 liter ten opzichte van de voorganger, waardoor je nu 460 liter bagageruimte krijgt. De Countryman heeft dan echter nog een trucje achter de hand want de achterbank laat zich 13 centimeter naar voor of achter schuiven. Komt dat cijfer je bekend voor, dan is dat geen toeval want dat is precies de lengte die deze Countryman meer heeft ten opzichte van zijn voorganger. Aan jou dus de keuze of je die winst liefst wijdt aan meer been- of net meer kofferruimte en in dat laatste geval groeit het volume er naar 505 liter.

BMW met 9.000 euro korting

Hou er echter wel rekening mee dat je naast meer ruimte ook minder knoppen krijgt dan voorheen… Véél minder knoppen. Zo vind je eigenlijk enkel nog een paar fysieke bedieningselementen op het kleine retropaneeltje onder het infotainmentscherm en voor al de rest moet je dus door de menu’s van dat scherm scrollen. Dat is wat ons betreft zo’n beetje de achilleshiel van de nieuwe Mini’s want hoewel de indeling van die menu’s relatief logisch is, neemt het toch wat tijd en vooral aandacht in beslag om tijdens het rijden alles goed ingesteld te krijgen. Daarin is deze Countryman echter allesbehalve alleen want hoeveel nieuwe auto's hebben nog een echte draaiknop voor pakweg de klimaatregeling?

Image
Test Mini Countryman JCW 2024

Het zou natuurlijk best kunnen dat je niet dat scherm maar wel de prijs de achilleshiel van deze Countryman John Cooper Works vindt, al hoort ook daar de nodige nuance bij. Zo vraagt Mini minstens 51.950 euro voor deze sportieve topversie van de Countryman, toch dik 15.000 euro meer dan wat een basisversie moet kosten. Weet dan echter wel dat zo’n JCW naast meer power ook aanzienlijk meer standaarduitrusting krijgt. Reken bijvoorbeeld meteen op verwarmde voorzetels, een head-updisplay en adaptieve ophanging waardoor die meerprijs eigenlijk wel te verantwoorden valt… O ja, en de aandrijflijn van deze Mini is identiek aan die van de BMW X1 en X2 M35i die respectievelijk 9.000 en 9.850 euro meer kosten!

Conclusie

De nieuwe Mini Countryman is flink gegroeid en dat geldt dus ook voor de Countryman John Cooper Works. Die moet het ook nog eens doen met minder vermogen maar eigenlijk doet dat allemaal amper afbreuk aan de essentie van deze sportieve SUV. Zo is Mini erin geslaagd om hem nog steeds te doen sturen als een kleine auto waardoor je hier kijkt naar een leuk compromis tussen een hothatch en een ruime gezinswagen… En dat voor flink wat minder geld dan een technisch identieke BMW!

 

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen